loading...
وبسایت جامع قرآن و عترت
مهندس جعفری بازدید : 189 یکشنبه 10 اسفند 1393 نظرات (0)

%d9%85%d8%a7%d9%87%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%b2%d9%85%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%a8%d8%a7-%d9%be%d8%b1%d9%88%d9%86%d8%af%d9%87%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%aa%d8%b4%db%8c%d8%b9%e2%80%8c%d9%86%da%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d9%85%d9%86%d8%aa%d8%b4%d8%b1-%d8%b4%d8%af

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، ماهنامه زمانه 126 و 127 با پرونده‌هایی برای تشیع و تشیع‌نگاری و آشنایی با شیعیان پاکستان از سوی کانون اندیشه جوان در 100 صفحه منتشر شد.

تاریخ با ماجراهای متنوع و عبرت‌آموزَش و نیز به دلیل جایگاه محوری‌اش در شکل‌گیری هویت ملی ظرفیت فراوان برای ساخت فیلم و سریال دارد. گواه این مدعا فیلم‌ها و سریال‌های متعدد تاریخی است که در ایران و جهان ساخته شده است. دستیابی نمونه‌های متعدد از فیلم‌های تاریخی به مهم‌ترین جوایز ملی و بین‌المللی نیز شاهد مقبولیت و محبوبیت سینمای تاریخی، هم نزد مخاطبان عام و هم منتقدان است، اما شیوه روایت رویدادهای تاریخی و به تصویر کشیدن شخصیت‌های تاریخی در فیلم‌ها و سریال‌ها همواره با مسائل متعدد و متنوعی روبه‌رو بوده و سبب عکس‌العمل‌های مثبت و منفی شده است. مورخان بر عبور نکردن آثار سینمایی از خط قرمزهای تاریخ تأکید می‌کنند، اما فیلمسازان، فیلم را اثری هنری می‌دانند که بیش از واقعیت با تخیل سروکار دارد.

در پرونده‌ای که در بخش تاریخ زمانه منتشر شده از همین اختلاف نظر مورخان و فیلمسازان سخن به میان آمده و تلاش شده است این دو نگاه به هم نزدیک شود. ازآنجاکه بخش مهمی از آثار سینمای تاریخی در ایران و جهان در حوزه فیلم‌ها و سریال‌های تاریخی ـ مذهبی بوده و نسبت به این‌گونه آثار همواره حساسیت‌ها و مسائل بیشتری وجود داشته، در این پرونده بیشتر به سینمای تاریخی ـ مذهبی توجه شده است؛ و با جمال شورجه، محمود مطهرنیا و محمدرضا ورزی گفت‌وگو شده و ترجمه از سیلویوکاس با موضوع تحریف واقعیت یا ضرورت هنری منتشر شده است.

تاریخ پیدایش و گسترش تشیع از دیرباز در منابع تاریخی و کلامی مسلمانان و سپس در آثار مستشرقان مورد توجه بوده و در سه دهه اخیر با گسترش مطالعات شیعه‌پژوهی در غرب، مباحثی از قبیل خاستگاه و چگونگی پیدایش تشیع در کانون توجه نویسندگان قرار گرفته است؛ چنان‌که با انگیزه‌های غیرعلمی در انواع منابع مکتوب و چندرسانه‌ای، دیدگاه‌هایی دراین‌باره مطرح شده است. ازسوی‌دیگر، از دیرباز تاکنون ارتباط ایران و تشیع از موضوعات بحث‌انگیز میان مورخان و محققان بوده و نظریات گوناگون و گاه متضادی در مورد منشأ و خاستگاه تشیع و چگونگی و چرایی انتشار آن در ایران بیان شده است.

در این میان، شیعیان کوشیده‌اند براساس منابع و داده‌های تاریخی دیدگاه‌های ناصواب را نقد و دیدگاه پذیرفته‌شده و واقع امر را بیان کنند. موضوع چگونگی پیدایش تشیع اکنون صرفاً یک پرسش تاریخی نیست، بلکه جنبه هویتی نیز پیدا کرده است؛ هویتی که هم‌اکنون بزرگ‌ترین مشخصه ملی ما ایرانیان نزد جهانیان به‌شمار می‌آید؛ بنابراین شیعیان با نوع پاسخ خود به این سؤالات، به نوعی تلاش می‌کنند هویتشان را حفظ کنند و این در حالی است که برخی جریان‌های فکری تلاش می‌کنند جدایی شیعیان از اسلام واقعی را ترسیم و تبیین کنند. در پرونده بخش اندیشه ماهنامه زمانه با مرور مهم‌ترین دیدگاه‌های مطرح شده درباره پیدایش تشیع، تلاش شده براساس داده‌ها و حقایق تاریخی، ضمن تبیین چگونگی گسترش تشیع در ایران، دیدگاه‌های تفکیک‌کننده هویت شیعی از اسلام و نیز نظریات مستشرقانی را نقد و بررسی شود که معتقدند تشیع ساخته ایرانیان است.

پرونده‌های جهان اسلام زمانه در هر شماره به شیعیان یکی از کشورهای دور یا نزدیک توجه می‌کند و در این شماره خود به کشور دوست و همسایه پاکستان نگاهی داشته و ضمن توجه به تاریخ، فرهنگ و تمدن پاکستان در تاریخ، چگونگی ورود اسلام و تشیع و پراکندگی جغرافیایی آن در شهرهای مختلف پاکستان بیان شده است. در این زمینه مهم‌ترین احزاب، گروه‌ها و مؤسسات شیعی معرفی شده و از فرقه‌گرایی و گروه‌های تندرو که دستشان به خون شیعیان آغشته شده و نیز جریان‌های دیگر این سرزمین، ازجمله جریان‌های اصلاحی ـ تقریبی سخن به میان آمده است.

شیعیان در بسیاری از کشورها گروه اقلیت مسلمانان به‌شمار می‌آیند. البته به دلایل مختلف آمار و اطلاعات دقیقی از این پراکندگی جمعیتی وجود ندارد، اما مطمئناً شیعیان بسیاری در پاکستان زندگی می‌کنند که قرابت سیاسی و فرهنگی بسیاری با ایران دارند.

ماهنامه زمانه در بخش سرآغاز خود در یادداشتی به عاشوراپژوهی در دانشگاه‌ها نگاهی انداخته و گزارش نشستی درباره تبار و آینده جریان سلفی‌گری با حضور پورامینی، شیروانی و فرمانیان را آورده است همچنین تأملی برمقوله آزادی با حضور زرشناس و عبدالکریمی داشته است.

بنا بر این گزارش، علاقه‌مندان می‌توانند ماهنامه زمانه شماره 126 و 127 را که در 100 منتشر شده است را از نمایشگاه دائمی آثار کانون اندیشه جوان به نشانی خیابان انقلاب، خیابان وصال شیرازی، کوچه بهنام، شماره 19 یا تماس با شماره 1–88970840 تهیه کنند.

اطلاعات کاربری
نظرسنجی
نظر شما در مورد وبسایت جامع قرآن و عترت چیست؟