loading...
وبسایت جامع قرآن و عترت
مهندس جعفری بازدید : 246 جمعه 29 اسفند 1393 نظرات (0)

%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d8%aa%d9%88%d9%84%db%8c%d8%af-%d9%85%d8%b9%d8%a7%d8%b1%d9%81-%d9%86%d8%a8%d9%88%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d9%82%d8%a7%d9%84%d8%a8-%d8%a7%d8%af%d8%a8%db%8c%d8%a7%d8%aa-%d9%85%d9%86%d8%a7%d8%b3%d8%a8-%d8%b3%d8%a8%da%a9-%d8%b2%d9%86%d8%af%da%af%db%8c-%d8%a7%d9%85%d8%b1%d9%88%d8%b2

در یادداشتی که «نجفعلی میرزایی»، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ع) العالمیة درباره «ضرورت بازتولید معارف نبوی در قالب ادبیات مناسب سبک زندگی امروز» در اختیار خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) قرار داده، آمده است:

با نگاهی به آفرینشگری‌های ادبی به ندرت شاهد خلاقیت در عرصه انواع نگارش‌ها درباره پیامبر(ص) هستیم. بازتولید معارف نبوی در قالب ادبیات امروز فاقد زیرساخت‌های شایسته برای تولیدهای هنری است. عظمت شخصیت پیامبر اکرم(ص) در وصف انسان‌های عادی نمی‌گنجد. شخصیتی که خدای متعال در وصف او واژه عظیم را به کار ببرد و بگوید «انک لعلی خلق عظیم» پیداست که امکان غور رسی به عمق عظمت او به طور منطقی و فلسفی ممکن نیست. تعظیم خدای متعال نشان از عظمت الهی پیامبر(ص) است. معروف است که وقتی از عایشه درباره خوی پیامبر(ص) پرسیدند در پاسخ گفت «خلق و اخلاق او قرآن بود» این پاسخ، گرچه دو کلمه است امّا دریافت و فهم این تحقّق و تجسم قرآن که صورت کتبیه عالم است؛ چیزی نیست که در دام شکار عقل انسانی بگنجد.

با این همه به نظر می‌رسد که بزرگترین فضیلت و عظمت پیامبر خدا(ص) در سعه و ظرفیت نامتناهی و ملکوتی وجود او برای پذیرش و دریافت بزرگترین آیه و صادر خدای متعال است. حضرت امیر علیه السلام در وصف کتاب الله گفته است: خدای متعال در کتاب خود تجلی کرده است. اگر خدا در کتاب خود جلوه کرده است و از سویی وجود پیامبر اکرم(ص) آن قدر پهنه و ظرفیت ملکوتی یافته که ظرف این جلوه تام الهی قرار می‌گیرد، آن گاه بلندای مقام نبی الله الاعظم تا مقام قدس قاب قوسین او ادنی اوج می‌گیرد و تا کسی اهل معراج نباشد، اصولاً درک جنس این مقام هم برای او ممکن نیست تا چه رسد به افق و ارتفاع آن.

ظهور جریان‌های افراطی؛ بزرگترین ستم به پیامبر(ص)

و اما این روزها، بزرگترین ستمی که از درون جامعه اسلامی بر پیامبر رحمت للعالمین می‌رود ظهور جریان‌های افراطی و تروریستی خشن و نفرت آلود و کینه‌توزانه‌ای است که بر خلاف اخلاق الهی و رحمت واسعه و نامتناهی آن حضرت، زیر بیرق رسول الله(ص) از آن حضرت در جهان امروز چهره‌ای تروریستی و بی‌رحمانه ساخته‌اند. رویکردهای داعشیسم بزرگترین جنایتکاران تاریخ اسلام‌اند؛ جنایتی که این حیوانات وحشی انسان‌نما در حق این پیامبر خدا مرتکب می‌شوند با فاجعه‌های بزرگ تاریخ اسلام مانند قتل امام حسین علیه السلام قابل مقایسه است. البته با دقت در فلسفه حقیقی نهضت امام حسین(ع) درمی‌یابیم که از قضا، مهمترین مقصد و غایت نهضت آن امام، تطهیر چهره نورانی اسلام و سنت پیامبر بود. زیرا، امویان با روش‌های وحشیانه و بی‌رحمانه توانسته بودند تحت عنوان‌های اسلام ماهیت اصلی آن را به محاق ببرند و اگر قیام ابا عبدالله و شهادت‌طلبی‌های او و یارانش نبود اثری از دین پیامبر خدا نمی‌ماند.

امروز هم بهترین اقدام در برابر تبلیغ‌های سفیهانه و خشن از اسلام و پیامبر توسط جریان‌های سلفی، تندرو و گرایش‌های تکفیری و داعشی، پاکسازی چهره رسول‌الله از چنین فهم و برداشت از سنت و اسلام است. تبیین ابعاد انسانی، مهربانانه، متسامح و اخلاقی رسول رحمت و انسانیت با بهره‌گیری از آخرین فناوری‌های رسانه‌ای، هنرهای بیانی و مهارت‌های ارتباطاتی از رسالت‌های بزرگ ما در شرایط سخت کنونی است.

رویکرد ضعیف نگارش‌های هنری نوین درباره پیامبر(ص)

پیداست با نگاهی به آفرینشگری‌های ادبی و هنری به ندرت شاهد خلاقیت‌های ادبی و هنرمندانه در عرصه انواع نگارش‌های هنری و ادبی درباره پیامبر خدا(ص) و با گروه‌های مخاطب مختلف هستیم. اگر آفرینش‌گری ادبی و بازتولید معارف نبوی در قالب ادبیات مناسب سبک زندگی امروز همچنان با کیفیت فعلی باشد؛ ما فاقد زیرساخت‌های شایسته برای تولیدهای هنری و بیان‌ها و تبلیغ‌های مؤثر خواهیم بود زیرا چنین آثاری در واقع زیر ساخت تمام محصولات هنری در این عرصه‌اند. اگر خوانش‌های نو و بسیار نزدیک به ادبیات و فهم و درک زمانه از شخصیت مبارک و نورانی آن حضرت در اختیار نسل کنونی و نسل‌های آینده قرار نگیرد و این ورشکستگی ادبی و هنری در عرصه‌های بنیادین دینی ادامه یابد؛ قدرت مواجهه با تهدیدهای نرم جریان‌های داعش و دیگر تخریب‌کنندگان رخسار ملکوتی پیامبر خدا(ص) از ما سلب خواهد شد؛ طبیعی است زمینه تولید آثار هنری هم ایجاد نشود.

اشتباه راهبردی شیعیان این است که تصور کرده‌اند با توجه به اهتمام اهل سنت به شخصیت حضرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دیگر نیازی به تمرکز بر آن حضرت و توسعه جریان‌های پیامبرشناسی نیست و در عوض، با توجه به اهمال غیرقابل توجیه اهل سنت در اهتمام به امامان معصوم علیهم السلام لازم است، تمرکز اصلی شیعه بر معرفی و شناخت ائمه باشد. پیداست چنین واقعیت اسفباری بر یک توهم بزرگ بنا نهاده شده است. حقیقت این است که از آغازین روزهای وفات پیامبر خدا(ص) جریان‌های بسیار بزرگی از درون جامعه اسلامی که بعدها به حاکمیت چند صد ساله امویان و عباسیان انجامید(!) در عمل به مسیری کاملاً نا متجانس و ناهمگون با سیره و سنت واقعی پیامبر خدا گام نهادند. مسیری که اگر نبود مدیریت حساب شده و آسمانی حضرت امام علی(ع) و ذریه نورانی آن حضرت و با نهضت‌های شهادت طلبانه حسینی، معنویت‌گرای سجادی، و علمی و تمدنی باقری و صادقی و رضوی علیهم آلاف التحیه والثنا امروز اثری از اسلام به جز مکتبی ترویستی، خشن و نفرت‌انگیز بر جای نمی‌ماند.

در نتیجه، شیعیان راستین لازم است غبار از چهره سنت برگیرند و مطابق شأن و جایگاه والا و رفیع پیامبر خدا(ص) دست به نهضتی واقعی در تمام عرصه‌های مرتبط با این موضوع بزنند. امروز انسان و جهان معاصر و غرق در فسردگی و انحراف، به محمد(ص) آن گونه که اهل البیت(ع) معرفی کرده‌اند، نیازمند است نه محمدی که امویان برای تخریبش ساخته‌اند.

یادداشت از نجفعلی میرزایی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة

مهندس جعفری بازدید : 196 پنجشنبه 30 بهمن 1393 نظرات (0)

%d8%b1%d9%88%d8%a7%db%8c%d8%aa%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%b4%d9%87%d8%af%d8%a7%db%8c-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86%db%8c-%d8%af%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d9%84%d8%aa%d8%ad%d9%81%db%8c%d8%b8-%d8%a7%d9%84%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%b1%db%8c%d9%85

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، دارالتحفیظ القرآن‌الکریم به عنوان نخستین مؤسسه قرآنی کشور با بیش از 50 سال سابقه فعالیت در تهران به  نشانی خیابان مجاهدین اسلام، خیابان ایران واقع شده است که «غفورآقا آقاسلطانی» موسس آن است. این مؤسسه مزین به نام 23 شهید قرآنی است که جزء قرآن‌آموزان فعال این مؤسسه‌ بودند که به جبهه‌ها اعزام شدند.
علاوه بر عطر حضور این شهیدان در فضای موسسه، یادگاری دیگری نیز از این قرآن‌آموزان باقی مانده است؛ عکس‌هایی از آنها موجود است که سال‌هاست در سالن اصلی دارالتحفیظ نصب شده و حتی اسامی این شهدای قرآنی در کلاس‌های عمومی آموزش قرآن که روزهای جمعه هر هفته برگزار می‌شود، ذکر شده و به اصطلاح حضور و غیاب می‌شوند.
احد آقاسلطانی، مدیر دارالتحفیظ القرآن الکریم درباره شهدای قرآنی این موسسه می‌گوید: به خاطر دارم اغلب این 23 شهید دارالتحفیظ از میان قرآن‌آموزانی بودند که به حدی در فراگیری قرآن مشتاق بودند که حتی، روزهای جمعه صبح‌ زود به کلاس‌های دارالتحفیظ که مدتی در مسجد امام حسین(ع) برپا می‌شد، می‌آمدند و به این دلیل که هنوز در مسجد برای حضور قرآن‌آموزان، باز نشده بود، نماز صبح خود را بر روی پله‌های مسجد می‌خواندند و حتی گاهی اوقات برای خواندن نماز شب هم به دارالتحفیظ القرآن الکریم می‌آمدند.

%d8%b1%d9%88%d8%a7%db%8c%d8%aa%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%b4%d9%87%d8%af%d8%a7%db%8c-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86%db%8c-%d8%af%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d9%84%d8%aa%d8%ad%d9%81%db%8c%d8%b8-%d8%a7%d9%84%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%b1%db%8c%d9%85

مدیر دارالتحفیظ القرآن الکریم ادامه می‌دهد: نام شهدای قرآنی دارالتحفیظ هنوز هم بعد از سال‌های سال در لیست حضور و غیاب جلسه قرآن صبح‌های جمعه وجود دارد و استاد جلسه بعد از اینکه جلسه را به پایان می‌رساند و دعای پایان جلسه را می‌خواند این شهدا را نیز حضور و غیاب می‌کند و قرآن‌آموزان حاضر در جلسه برای این شهدای قرآنی صلوات می‌فرستند. حضور و غیاب شهدای قرآنی دارالتحفیظ به یک رسم تبدیل شده است.
وی در ادامه عنوان می‌کند: استاد سیدمحسن موسوی‌بلده در یکی از جلسات قرآن دارالتحفیظ القرآن الکریم فراموش کرده بود که نام شهدای قرآنی دارالتحفیظ را حضور و غیاب کند تا قرآن‌آموزان برای آنها صلوات بفرستند که همان شب، خوابی می‌بیند و در آن خواب گفته می‌شود که چرا این هفته اسم شهدای قرآنی را نیاوردید؟ شما نمی‌دانید که شهدای قرآنی اینجا حضور دارند؟ نباید آنها را فراموش کنید.

مهندس جعفری بازدید : 162 شنبه 25 بهمن 1393 نظرات (0)

حالا يه مقدارى مى‏ خواهيم راجع به وضو صحبت كنيم. اول: آداب وضو: در وضو براى چى وضو مى ‏گيريم؟ 1 - براى نماز كه واجب است، براى غير نماز هم، هميشه با وضو باشيم. يه چيزى برايتان بخوانم اين حديث راهم تا امروز صبح بلد نبودم، امروز صبح ياد گرفتم. حديث داريم: اگر كسى هميشه با وضو باشد، اگر يه وقت در حال وضو بميرد ثواب شهيد دارد. البته معناى با وضو بودن اين نيست كه آدم ادرارش را نگه دارد. نه بدون اينكه در محصور باشد وضو داشته باشد. وضو، هميشه با وضو بودن خوب است براى قرآن خواندن ،ذكر، اصلا آدم با وضو باشد وضو بر وضو نور بر، روى، وضوى با وضو نور على نور است. آخه بعضى چيزها دوتايى زشت است مثل اينكه دو تا كراوات روى هم ببنديم. دو تا كراوات روى هم مى‏ گويند: اين خل است. امّا دو تا لامپ دليل بر خلى نيست نورش زياد است. مثلا مى‏گويم: «واذكرواالله كثيرا». ذكر خدا زيادش مفيد است، اما بعضى چيزها مثل غذا، اضافه ‏اش فشار به معده است. حتى آدم وضو دارد يه بار ديگر هم وضو بگيرد .و خشك هم نكنيد هر چى آب سرد روى پوست باد نشاطش بيشتر است. بعد چه جورى وضو بگيريم بعد من هم م ى‏خواهم وضو بگيرم دوربين راسِ من باشدمن يه بار وضو را گفته ‏ام حدود نه سال قبل ولى از نه سال پيش خيلى از بچّ‏ه ‏ها عوض و بدل شده ‏اند، كوچولوها بزرگ شده ‏اند حالا يه دفعه ديگر ببينند. حالا ما طشت نداريم، حالا فرض كنيد طشت است. ببينيد وضو كه مى‏ گيريم دستها را اول مى‏ شوئيم اين شستن دست مستحب است و جزء وضو نيست، مستحب است كه انسان دستش را بشويد. بعد آب را بر مى‏ داريم مى‏ ريزيم بالا از بالا همينطور مى‏ شوريم. شد، گردى نشوريد همچينى، مثل اينكه ليف مى‏زنيم توى حمام. نه از بالا به پايين باشد خلاصه آب بايد به همه بدن برسد به همه صورت از جايى كه مو در مى‏آيد تا چونه، از شصت تا انگشت وسط و احتياطا به مقدارى اينور و آنوَرَش، بعد دست راست را كه مى‏ خواهيم وضو بگيريم، آب را ور مى‏ داريم مى‏ ريزيم بالا. آب هم بايد همه جا برسد من ديدم آب را بعضى ‏ها كه مى‏ ريزند به اينجا همچنين مى‏ كنند اينجا را خو دست آب مى‏ گيرد، پشت دست كه آب دست نمى‏ گيرد همينطور دست‏ تر را مى‏ كشد اين ديگه مسح مى‏ شود. مسح غلط است اين مسح كه انسان با دست ‏تر مى‏ كشد مسح سر ومسح پا اينجا نبايد مسح باشد بايد شستن باشد. غسل است در دست بايد شستن باشد مسح كافى، بنابراين آب را كه مى‏ ريزيد همينطور كه اينجا آب جارى است پشت دست هم بايد آب جارى باشد يعنى يه مشت آب اين پشت و يه مشت آب اينجا به طورى كه آب به همه جا جارى شود نه اينكه آب را اينجا بريزيد اينجا را خوب مى‏شورى آن وقت اينجاها چى؟ يه دست خالى مى‏كشى، اين مى‏شود مسح. بعضى‏ها كه وضو مى‏گيرند دستشان را مى‏آورند تا اينجا آب را همين طور بيار تا نوك. تا نوك‏ها همچنين بعد هم دست چپ شد. بعد هم مسح سر، روى زلف هم مسح بكشى كافى است به شرطى كه زلفها مالِ خودش باشد اگر زلفها را از شمال شرقى و يا جنوب غربى بيارى اينجا كافى نيست همانجا اگر زلف مالِ خودش باشد طورى نيست زلف بايد ميزون باشد اگر خيلى طئلانى باشد يا زلف مالِ اينجا نباشد، اگر زلف مالِ اينجاست روى زلف مسح بكشى كافيه، لازم هم نيست زلف‏ها را پس كنى همين روى خود زلف كافيه، فرق بين وضو و غسل اين است كه در وضو روى زلف كافيه، در غسل بايد توى زلف هم شسته شود، مسح پا هم همينطور مى‏كشيم، وضو نور است، دعاهايى هم دارد خدا چقدر قشنگ وصل كرده. اول اين وضو رابطه دارد به حق مردم، آب غصبى نباشد مكان غصبى نباشد يعنى حقّ مردم مراعات شود حالا اگر كسى خونه لوله كشى نيست از خونه همسايه‏ ها شيلنگ گرفته، دولت هم راضى نيست بايد مسئله‏ اش را بپرسيد، كه مى ‏شود با اين آب، وقت ندارى وضو بگيرى بايد تيمّم كنى پا شدى ديدى اِ نزديك آفتاب است تا بروى وضو بگيرى، آفتاب مى‏ زند اونجا بايد تيمّم كنى.

مهندس جعفری بازدید : 161 چهارشنبه 15 بهمن 1393 نظرات (0)

%db%b2%db%b1-%d8%a8%d9%87%d9%85%d9%86%e2%80%8c%d8%9b-%d8%a8%d8%b1%da%af%d8%b2%d8%a7%d8%b1%db%8c-%da%86%d9%87%d8%a7%d8%b1%d9%85%db%8c%d9%86-%d8%a7%d8%b1%d8%af%d9%88%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%b9%d8%af%d8%a7%d8%af%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%af%d8%b1%d8%ae%d8%b4%d8%a7%d9%86-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86%db%8c

 

محمدمهدی بحرالعلوم، معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن الکریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به سه دوره برگزاری اردوی استعدادهای درخشان قرآنی از سوی این سازمان، گفت: دو دوره اول این اردوها سال 92 در استان البرز و خراسان رضوی و سومین دوره نیز تابستان امسال در استان البرز برگزار شد.
معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن الکریم افزود: با توجه به بازتاب و خروجی خوبی که اردوی استعدادهای درخشان قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم طی سه دوره گذشته، داشته و مشابه آن تاکنون در کشور وجود نداشته است، بنا داریم چهارمین دوره این اردوها را نیز از 21 تا 24 بهمن‌ماه در تهران، ساختمان سازمان دارالقرآن الکریم برگزار کنیم.
وی با بیان اینکه نخستین دوره این اردوها با حضور 100 نوجوان بااستعداد قرآنی از سراسر کشور برگزار شد، عنوان کرد: در هر دوره از این اردوها تکالیفی به نوجوانان ارائه می‌شد تا بتوانند در فاصله زمانی بین دو اردو خود را از هر نظر آماده کنند. نوجوانانی که در فاصله زمانی بین دو اردو تکالیف خود را به خوبی انجام داده‌اند در مراحل بعدی نیز حضور داشته‌اند اما نوجوانانی که با تکالیف و برنامه‌ها ما همراه نشدند خودبه خود از این اردوها و آموزش‌های تخصصی خارج شدند.
وی ادامه داد: پس از برگزاری سومین دوره این اردوها از چهارم تا هفتم شهریورماه سال جاری در استان البرز، تکالیفی به نوجوانان ارائه شده که آزمون کتبی به منظور سنجش توانمندی این نوجوانان، 11 دی‌ماه برگزار می‌شود.
بحرالعلوم درباره ادامه برگزاری این اردوهای آموزشی طی سال‌های آینده، گفت: پس از برگزاری چهارمین اردوی استعداداهای درخشان قرآنی باید نتایج این اردوها را به صورت کارشناسی بررسی کرده و تصمیم بگیریم که این اردوها طی سال‌های آینده ادامه داشته باشد یا ادامه نداشته باشد.

مهندس جعفری بازدید : 148 یکشنبه 05 بهمن 1393 نظرات (0)


%d8%aa%d9%88%d8%b3%d8%b9%d9%87-%d9%81%d8%b9%d8%a7%d9%84%db%8c%d8%aa%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%db%8c%d8%b2%d8%af%d9%87%d9%85%db%8c%d9%86-%d8%ac%d8%b4%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d8%a8%db%8c%d9%86%e2%80%8c%d8%a7%d9%84%d9%85%d9%84%d9%84%db%8c-%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85-%d8%b1%d8%b6%d8%a7(%d8%b9)

سید جواد جعفری، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به تشریح ویژگی‌های سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) پرداخت و عنوان کرد: همچنانکه مقام معظم رهبری امسال را با عنوان سال عزم ملی و مدیریت جهادی نام‌گذاری کرده‌اند، جشنواره امام رضا(ع) نیز امسال مصداق عینی یک حرکت فرهنگی با مدیریت جهادی است.

وی ادامه داد: امسال همه استان‌های کشور بسیج شده و فراخوان‌های خود را در موعد مقرر یعنی سالروز میلاد امام موسی‌کاظم(ع) اعلام کردند که بر همین اساس در سال جاری 82 عنوان برنامه برای داخل کشور و بیش از 200 نقطه جهان پیش‌بینی شده است.

جعفری در خصوص ویژگی‌های این دوره از جشنواره عنوان کرد: تأکید بیشتر بر خلاقیت و نوآوری، مردمی شدن جشنواره بیش از گذشته، بومی‌سازی فعالیت‌ها در خارج از کشور، توجه به موضوع سبک‌های تخصصی سبک زندگی رضوی و قالب‌های هنری برای اشاعه سبک زندگی با الهام از آموزه‌های رضوی مواردی است که می‌توان از آنها به عنوان ویژگی‌های این دوره از جشنواره یاد کرد.

وی با تأکید بر اینکه مقرر شده است فعالیت‌های قرآنی در سیزدهمین دوره از جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) بیش از گذشته توسعه داده شود، گفت: چند فعالیت جشنواره به صورت همایش‌های علمی پژوهشی با موضوع‌های قرآنی برگزار خواهد شد.

مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) افزود: در جشنواره سال جاری بخش قابل توجهی از دانشگاهیان کشور با ما همکاری خواهند داشت همچنین وزارت علوم تحقیقات و فناوری همکاری‌های خوبی با ما آغاز کرده‌ که از موارد قابل توجه این دوره از جشنواره است.

وی در پاسخ به این سؤال که به نظر شما کدام بخش از زندگی امام رضا(ع) در جامعه ما مورد غفلت قرار گرفته است، اظهار کرد: اینکه در جامعه بتوانیم مبارزه با ظالم، دفاع از مظلوم و تعامل مناسب با آحاد مردم داشته باشیم موارد مهمی است که باید از مکتب اهل بیت(ع) بیاموزیم بر روی آنها بیشتر کار کنیم.

جعفری در پایان گفت: اگر فرض بگیریم که تعالیم الهی در جایگاه یک قله است، باید بپذیریم که زندگی ما در دامنه کوه قرار داشته و ما تا رسیدن به قله فاصله زیادی داریم و باید تلاش کنیم؛ هر کس تلاش بیشتری کرد زودتر به قله می‌رسد.

مرتضی فروتن تنها بازدید : 149 دوشنبه 08 دی 1393 نظرات (0)

همزمان با آغاز ربیع‌الاول رادیو قرآن مسابقه بزرگ «آیات و نغمات نبوی» را در موضوع مدح پیامبر اعظم(ص) برگزار می‌کند.

خبرگزاری فارس: مسابقه بزرگ «آیات و نغمات نبوی» برگزار می‌شود

همزمان با آغاز ماه ربیع‌‏الاول و سالروز ولادت با سعادت رسول مهربانی و رحمت، حضرت محمد مصطفی(ص)، رادیو قرآن مسابقه بزرگ «آیات و نغمات نبوی» در موضوع مدح پیامبر اعظم(ص) را برپا و از همه دوستداران قرآن کریم شامل قاریان، گروه‏های تواشیح و مدیحه‏‌سرایی و مبتهلان دعوت می‏کند تا با ارسال آثار خود در این طرح فراگیر و ملی شرکت کنند.

 

شرایط عمومی

 

هر یک از اشخاص و یا قاریان، گروه‏های تواشیح و مدیحه‏سرایی و نیز مبتهلان در سراسر کشور می‏توانند به صورت انفرادی و یا گروهی با ارسال آثار خود در مسابقه شرکت کنند.

 

اشخاص یا گروه‏ها می‏توانند متن مورد نظر خود را با سلیقه شخصی انتخاب کنند. البته این متن فقط باید در موضوع مدح پیامبر اعظم(ص) باشد و آثار ارسالی در خارج از این موضوع داوری نخواهد شد.

 

اشخاص یا گروه‏ها باید علاوه بر شرکت در بخش متن آزاد (بند شماره 2)، در بخش ویژه نیز یکی از متون این بخش (در پایان شیوه نامه ذکر شده است) را انتخاب و همزمان ارسال کنند.

 

استفاده از هرگونه آلات موسیقی ممنوع و موجب حذف اثر از مرحله داوری خواهد شد.

 

مشخصات عمومی اثر شامل خواننده یا خوانندگان و آهنگساز به همراه تلفن و ایمیل باید ضمیمه اثر ارسالی باشد. آثاری که فاقد مشخصات و معرفی باشند از مرحله داوری حذف خواهند شد.

 

زمان آثار ارائه شده با احتساب تکرار در متن باید در چارچوب زمان‌بندی اعلام شده که در بندهای بعدی توضیح داده خواهد شد باشد.

 

آثار ارسالی می‏توانند فقط در زبان‏های فارسی، عربی و یا هر دو (مُلَمَع) باشند و اثر با سایر زبان‏ها در داوری شرکت داده نخواهند شد.

 

زمان برگزاری مسابقه از روز سوم دی‌ماه تا 12 بهمن‌ماه سال جاری مصادف با آغاز جشن‏های دهه فجر انقلاب اسلامی است.

 

زمان اعلام برگزیدگان همزمان با 22 بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، مقارن با تأسیس شبکه رادیویی قرآن به پیشنهاد و دستان مبارک مقام معظم رهبری (رئیس جمهوری وقت) در سال 1362 است.

 

رادیو قرآن مجاز است از آثار ارسالی به هر طریق که مایل باشد در پخش از طریق آنتن شبکه و یا فضای مجازی بهره‌‏برداری کند.

 

هیئت داوران

 

احمد لیایی، سرپرست هیئت داوران و داور بخش صوت، احمد ابوالقاسمی داور لحن، هادی آرزم داور حسن اجرا و هماهنگی، سیدعباس انجام داور متن و اداء.

 

جوایز

 

به پنج نفر و یا گروه برتر در این مسابقه جوایز نقدی به ترتیب از 5 میلیون تومان (رتبه اول) تا یک میلیون تومان (رتبه پنجم) پرداخت خواهد شد.

 

روش ارسال آثار

 

علاقه‌مندان شرکت در مسابقه می‌توانند آثار خود را از طریق یکی از روش‌های زیر به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند؛

 

بارگذاری (آپلود) در سایت رادیو قرآن

 

ارسال به پست الکترونیکی رادیو قرآن به آدرس radioquran@irib.ir

 

ارسال لوح فشرده آثار به آدرس پستی؛ تهران خیابان ولیعصر(عج) خیابان بلال سازمان صدا و سیما، ساختمان شهدای رادیو، طبقه چهارم، اتاق شماره 36، روابط عمومی رادیو قرآن صندوق پستی 5463-19395

 

بدیهی است آثاری که پس از تاریخ 12 بهمن‌ماه 1393 به دبیرخانه جشنواره برسد، در مسابقه شرکت داده نخواهند شد.

 

 

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت رادیو قرآن مراجعه کنند.

مرتضی فروتن تنها بازدید : 151 دوشنبه 08 دی 1393 نظرات (0)

قاری بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به تهاجم فرهنگی و وجود جذابیت‌هایی همچون فضای مجازی، خواستار ایجاد جذابیت بیشتر جلسات قرآن شد و گفت: برای تحقق این امر نیازمند همکاری همه‌جانبه مسئولان مساجد هستیم.

خبرگزاری فارس: محافل قرآنی با جذابیت بیشتری برگزار شود/ لزوم همکاری متولیان مساجد با اساتید

میثم مهدوی پور بازدید : 206 دوشنبه 07 مهر 1393 نظرات (0)

کسب رتبه دوم مسابقات بین‌المللی کشور روسیه توسط مهدی غلام‌نژاد

به گزارش دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم، مهدی غلام‌نژاد از قاریان ممتاز کشورمان که توسط این کمیته جهت شرکت در مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن کریم به کشور روسیه اعزام شده بود، موفق به کسب مقام دوم شد.

مهدی غلام‌نژاد در مسابقات سراسری قرآن کریم در سال گذشته توانسته بود مقام چهارم را کسب نماید.

بنابر این گزارش، پانزدهمین دوره این مسابقات در روز شنبه 29 شهریور 92 (20 سپتامبر 2014) و در شهر مسکو در سالن کنسرتی «گراکوس سیتی هال» برگزار شد.

هرساله متسابقین از 30 کشور جهان به این مسابقات دعوت می شوند که سال‌های گذشته نیز جمهوری اسلامی ایران در این مسابقات نماینده داشته است.

میثم مهدوی پور بازدید : 173 دوشنبه 07 مهر 1393 نظرات (0)

 این هفته احمدی‌وفا و قاسمی تلاوت می‌کنند

 


شورای عالی قرآن: کرسی‌های اذانگاهی تلاوت شورای عالی قرآن، این هفته نیز با حضور قاریان ممتاز و برجسته جمهوری اسلامی ایران در دو مکان برگزار می‌شود.
کرسی تلاوت به سالگرد خود نزدیک می‌شود / این هفته احمدی‌وفا و قاسمی تلاوت می‌کنند

 


یکشنبه 6 مهر 93 محسن قاسمی در هفتاد و پنجمین کرسی تلاوت شورای عالی قرآن در مسجد بلال صدا و سیما به تلاوت آیات 5 تا 12 سوره مبارکه فاطر خواهد پرداخت.

دوشنبه 7 مهر 93 حمیدرضا احمدی‌وفا در صد و سی و دومین کرسی تلاوت شورای عالی قرآن در مجتمع امام خمینی(ره) به تلاوت آیات 51 تا 72 سوره مبارکه انبیاء خواهد پرداخت.

برنامه کرسی تلاوت اذانگاهی شورای عالی قرآن، دقایقی قبل از اذان ظهر آغاز می‌شود که پس از تلاوت قرآن، اذان نیز با صدای قاری مدعو اجرا می‌گردد و به صورت زنده از رادیو قرآن پخش خواهد شد.

کرسی‌های تلاوت شورای عالی قرآن با همکاری حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن، رادیو قرآن، مجتمع امام خمینی(ره)، ستاد اقامه نماز سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دانشگاه افسری امام علی(ع) و مجتمع فرهنگی بلال صدا و سیما برگزار می‌گردد.

مرتضی فروتن تنها بازدید : 243 پنجشنبه 17 اسفند 1391 نظرات (1)

 مدیر رادیو قرآن رویکرد‌های ششگانه رادیو قرآن در سال ۱۳۹۲ را اعلام کرد.

خبرگزاری فارس: 6 رویکرد‌ اصلی رادیو قرآن در سال ۱۳۹۲ اعلام شد

منبع: خبرگزاری فارس

گردآورنده: مرتضی فروتن تنها

«برای مشاهده متن کامل خبر به ادامه مطلب مراجعه نمایید.»

مرتضی فروتن تنها بازدید : 177 شنبه 14 بهمن 1391 نظرات (0)

 سرپرست سازمان اوقاف و امورخیریه با اشاره به رشد شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن کریم گفت: حضور 920 هزار شرکت‌کننده با توجه به 50 میلیون واجد شرایط فعالیت قرآنی قابل تأمل است و باید رشد کند.

خبرگزاری فارس: تعداد شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن باید رشد کند

منبع: خبرگزاری فارس

گردآورنده: مرتضی فروتن تنها

«برای مشاهده متن کامل خبر به ادامه مطلب مراجعه نمایید.»

مرتضی فروتن تنها بازدید : 144 چهارشنبه 27 دی 1391 نظرات (0)

معاون قرآن و عترت وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشريح ساختار اين معاونت، پيش‌بينی كرد كه حداقل 600 نيروی قرآنی جديد در سراسر كشور به همكاری با اين معاونت بپردازند.

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران

گردآورنده: مرتضی فروتن تنها

«برای مشاهده متن کامل خبر به ادامه مطلب مراجعه نمایید.»

مرتضی فروتن تنها بازدید : 187 چهارشنبه 27 دی 1391 نظرات (0)

کرسی تلاوت قرآن‌کریم در مسجد جامع صدر اراکی‌ها امشب با اجرای «منصور قصری‌زاده» قاری بین‌المللی کشورمان برگزار می‌شود.

خبرگزاری فارس: کرسی تلاوت قرآن با حضور «قصری‌زاده»+ تلاوتی از قاری

منبع: خبرگزاری فارس

گردآورنده: مرتضی فروتن تنها

«برای مشاهده متن کامل خبر به ادامه مطلب مراجعه نمایید.»

 

اطلاعات کاربری
نظرسنجی
نظر شما در مورد وبسایت جامع قرآن و عترت چیست؟