loading...
وبسایت جامع قرآن و عترت
میثم مهدوی پور بازدید : 175 چهارشنبه 09 مهر 1393 نظرات (0)

۳- سوره: ۵۷ , آیه: ۴

اوست آن كس كه آسمانها و زمين را در شش هنگام آفريد آنگاه بر عرش استيلا يافت آنچه در زمين درآيد و آنچه از آن برآيد و آنچه در آن بالارود [همه را] مى‏داند و هر كجا باشيد او با شماست و خدا به هر چه مى‏كنيد بيناست

میثم مهدوی پور بازدید : 257 دوشنبه 07 مهر 1393 نظرات (3)

بسم الله الرحمن الرحيم

 فَإِنْ خِفْتُمْ فَرِجالاً أَوْ رُكْباناً فَإِذا أَمِنْتُمْ فَاذْكُرُوا اللَّهَ كَما عَلَّمَكُمْ ما لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ (البقرة/239)‏

پس اگر (از دشمن يا خطرى) بيم داشتيد، پياده يا سواره (به هر شكل كه مى‏توانيد نماز گزاريد) و آنگاه كه ايمن شديد خدا را ياد كنيد، همانگونه كه آنچه را نمى‏توانستيد بدانيد به شما آموخت.

92348 300x226 یک آیه ، یک تفسیر شماره 34 : ياد خدا

تفسير نور (حجت الاسلام و المسلمين قرائتى)‏

نكته‏ها:
در قرآن گاهى به جاى كلمه‏ى «صلوة»، كلمه «ذكر» گفته شده است، چنانكه درباره نماز جمعه مى‏فرمايد: «فاسعوا الى ذكر اللّه» به سوى ذكر خدا بشتابيد. و يا خداوند به موسى‏عليه السلام مى‏فرمايد: «اقم الصلوة لذكرى» نماز را بپادار تا ياد من باشى. در اين آيه نيز مراد از «فاذكروا اللّه» نماز است.

آرى، فلسفه و روح نماز، ياد خداوند است.
اين آيه اشاره به نماز خوف دارد كه در شرايط جنگى با احكام مخصوصى كه در فقه آمده است، اقامه مى‏شود.
در احاديث مى‏خوانيم كه پيامبرصلى الله عليه وآله در جنگ احزاب با اشاره نماز خواندند و حضرت على‏عليه السلام در بعضى از جنگ‏ها دستور مى‏دادند كه هنگام جنگ با ايماء و اشاره نماز بخوانند. امام كاظم‏عليه السلام در جواب شخصى كه پرسيد: اگر حيوان درنده‏اى به ما حمله كرد و وقت نماز تنگ بود چه كنيم؟ فرمودند: با همان وضعى كه داريد نماز بخوانيد، گرچه پشت به قبله باشد.(1)

پيام‏ها:
1- نماز، در هيچ حالى ساقط نمى‏شود. «فان خفتم فرجالا او ركبانا»
2- در اسلام عسر و حرج نيست. وقتى امكان استقرار بدن و يا ايستادن به سوى قبله و يا ساير شرايط نباشد، حذف مى‏شوند. «فرجالا او ركبانا»
3- نماز، شكر نعمت است. «فاذكروااللّه كما علّمكم»
4- بعضى از مسائل را انسان نمى‏داند، ولى مى‏تواند به تجربه بدست آورد. ولى بعضى از مسائل را انسان نمى‏داند و نمى‏تواند كه بداند، مگر از طريق وحى. «ما لم تكونوا تعلمون» ونفرمود: «لا تعلمون»
——————————
1) تفسير نمونه، ج‏2، ص 148 ونورالثقلين، ج‏2، ص‏239.

میثم مهدوی پور بازدید : 206 دوشنبه 07 مهر 1393 نظرات (0)

 

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّما يَعْمُرُ مَساجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ وَ لَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللَّهَ فَعَسى أُولئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ (التوبة/18)‏

مساجد خدا را تنها كسانى بايد آباد كنند كه به خدا و روز قيامت ايمان دارند و نماز را به پا داشته و زكات مى‏ پردازند و جز از خدا نمى‏ ترسند. اميد است كه آنان از ره‏يافتگان باشند.

masjed 300x225 یک آیه ، یک تفسیر شماره 17 : مساجد سنگر مومنان

تفسير نور (حجت الاسلام و المسلمين قرائتى)‏

نکته‏ ها :

مسجد، پايگاه مهّم عبادى و اجتماعى مسلمانان است. بنابراين، هم متولّيان آن بايد صالح و پاك باشند و هم برنامه ‏هايش سازنده و تربيت كننده، هم بودجه‏ اش مشروع و حلال باشد و هم مسجديان اهل تقوا و خدايى و مورد تكريم. وگرنه اگر سازندگان مساجد، جبّاران و سلاطين باشند و پيش نمازان، افراد بى‏ سواد و ترسو و خادمان نيز وارفتگان بى‏ حال، طبعاً مساجد از هدف اصلى خود كه آبادى معنوى است، دور خواهند ماند.

به گفته ‏ى مرحوم فيض كاشانى در تفسير صافى، تعمير مسجد شامل مرمّت، نظافت و فرش كردن، روشنايى، تدريس و تبليغ مى‏ شود.

در قرآن 32 بار از زكات ياد شده كه 28 بار آن در كنار نماز بيان شده است.

 رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود: «اذا رأيتم الرّجُلَ يعتاد المسجدَ فاشهَدُوا له بالأيمان»(1) همين كه ديديد كسى به مسجد رفت و آمد مى‏ كند، به ايمان او گواهى دهيد.

در احاديث براى كسانى كه به مسجد رفت و آمد مى‏ كنند، بهره ‏هاى فراوان ذكر شده است، از جمله: پيدا كردن دوست و برادر دينى، آگاهى ‏هاى مفيد، ارشاد و دورى از گناه، برخوردارى از نعمت و رحمت الهى.(2)

 

پيام ‏ها :

1- توليت و تعمير مسجد شرايطى دارد:

الف: از جهت اعتقادى، ايمان به مبدأ و معاد. «آمن باللّه و اليوم الاخر»

ب: از نظر عملى، برپا داشتن نماز وپرداخت زكات. «اقام‏ الصلوة وآتى الزكوة»

ج: از جهت روحى، شجاعت و نفوذناپذيرى. «لم‏يخش الا اللّه» (اگر متولّى مسجد، شجاع باشد، مسجد نيز كانون حركت‏ هاى ضدّ ظلم خواهد بود)

2- وظيفه ‏ى متولّيان مساجد و تعميركنندگان آنها، رسيدگى به محرومان است. «انّما يعمر… آتى الزكوة»

3- ايمان از عمل جدا نيست، «آمن… و اقام» نماز از زكات جدا نيست، «اقام الصلوة و آتى الزكوة» و مسجد از انقلاب جدا نيست. «مساجد اللّه… و لم يخش»

4- با وجود ايمان، عمل صالح، نماز، زكات و شجاعت، باز هم مغرور نشويم، هنوز خطر انحراف وجود دارد. «فعسى اولئك من المهتدين»

منابع :

1) تفسير درّالمنثور.

2) وسائل الشيعه و تفسير درّالمنثور.

میثم مهدوی پور بازدید : 206 دوشنبه 07 مهر 1393 نظرات (0)

کسب رتبه دوم مسابقات بین‌المللی کشور روسیه توسط مهدی غلام‌نژاد

به گزارش دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم، مهدی غلام‌نژاد از قاریان ممتاز کشورمان که توسط این کمیته جهت شرکت در مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن کریم به کشور روسیه اعزام شده بود، موفق به کسب مقام دوم شد.

مهدی غلام‌نژاد در مسابقات سراسری قرآن کریم در سال گذشته توانسته بود مقام چهارم را کسب نماید.

بنابر این گزارش، پانزدهمین دوره این مسابقات در روز شنبه 29 شهریور 92 (20 سپتامبر 2014) و در شهر مسکو در سالن کنسرتی «گراکوس سیتی هال» برگزار شد.

هرساله متسابقین از 30 کشور جهان به این مسابقات دعوت می شوند که سال‌های گذشته نیز جمهوری اسلامی ایران در این مسابقات نماینده داشته است.

میثم مهدوی پور بازدید : 173 دوشنبه 07 مهر 1393 نظرات (0)

 این هفته احمدی‌وفا و قاسمی تلاوت می‌کنند

 


شورای عالی قرآن: کرسی‌های اذانگاهی تلاوت شورای عالی قرآن، این هفته نیز با حضور قاریان ممتاز و برجسته جمهوری اسلامی ایران در دو مکان برگزار می‌شود.
کرسی تلاوت به سالگرد خود نزدیک می‌شود / این هفته احمدی‌وفا و قاسمی تلاوت می‌کنند

 


یکشنبه 6 مهر 93 محسن قاسمی در هفتاد و پنجمین کرسی تلاوت شورای عالی قرآن در مسجد بلال صدا و سیما به تلاوت آیات 5 تا 12 سوره مبارکه فاطر خواهد پرداخت.

دوشنبه 7 مهر 93 حمیدرضا احمدی‌وفا در صد و سی و دومین کرسی تلاوت شورای عالی قرآن در مجتمع امام خمینی(ره) به تلاوت آیات 51 تا 72 سوره مبارکه انبیاء خواهد پرداخت.

برنامه کرسی تلاوت اذانگاهی شورای عالی قرآن، دقایقی قبل از اذان ظهر آغاز می‌شود که پس از تلاوت قرآن، اذان نیز با صدای قاری مدعو اجرا می‌گردد و به صورت زنده از رادیو قرآن پخش خواهد شد.

کرسی‌های تلاوت شورای عالی قرآن با همکاری حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن، رادیو قرآن، مجتمع امام خمینی(ره)، ستاد اقامه نماز سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دانشگاه افسری امام علی(ع) و مجتمع فرهنگی بلال صدا و سیما برگزار می‌گردد.

میثم مهدوی پور بازدید : 177 دوشنبه 07 مهر 1393 نظرات (0)
1- سوره: ۷ , آیه: ۵۴ در حقيقت پروردگار شما آن خدايى است كه آسمانها و زمين را در شش روز آفريد سپس بر عرش [جهاندارى] استيلا يافت روز را به شب كه شتابان آن را مى طلبد مى‏پوشاند و [نيز] خورشيد و ماه و ستارگان را كه به فرمان او رام شده‏اند [پديد آورد] آگاه باش كه [عالم] خلق و امر از آن اوست فرخنده خدايى است پروردگار جهانيان
میثم مهدوی پور بازدید : 176 شنبه 05 مهر 1393 نظرات (0)

 بخشی از جریان «فارسی را پاس بداریم» مغرضانه است

%d8%a8%d8%ae%d8%b4%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%ac%d8%b1%db%8c%d8%a7%d9%86-%c2%ab%d9%81%d8%a7%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%b1%d8%a7-%d9%be%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c%d9%85%c2%bb-%d9%85%d8%ba%d8%b1%d8%b6%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%a7%d8%b3%d8%aa

مهدی دغاغله، کارشناس قرآنی مرکز طبع و نشر قرآن، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره حذف واژگان قرآنی از زبان فارسی گفت: با توجه به حضور مداوم در جامعه و ارتباط با دانشجویان، این احساس روز به روز در من تقویت می‌‌شود که جریان و حرکتی وجود دارد که باعث شده که شکافی که بین واژگان فارسی و عربی وجود دارد، هر روز بیشتر می‌شود و ما به جای اینکه واژگان قرآنی را بیش از پیش نشر و گسترش دهیم، به سمت دور شدن از واژگان قرآنی حرکت می‌کنیم.

وی افزود: مقایسه دست‌نوشته‌ها و شیوه نگارش گذشته‌های دور با زمان حاضر نشان می‌دهد که تفاوت فاحشی میان این دو وجود دارد و امروز شیوه نگارش ما فارسی‌تر است و در گذشته به کارگیری واژگان این گونه نبوده است و این تغییرات هم در ویراستاری مقالات، کتب درسی و ... به چشم می‌خورد. تبدیل طوس به توس، اطاق به اتاق و ... مثال‌هایی است از واژگانی که تغییر یافته‌اند.

دغاغله ادامه داد: «ط» یکی از حروف الفبای فارسی است، ما در فارسی کلمه «طهماسب» را «تهماسب» نمی‌نویسیم و روزی در زبان فارسی این حرف تلفظ می‌شد. اگر ما حروف «ط»، «ح»، «ع»، «ذ»، «ض» و ... را حذف کنیم، تعداد حروف فارسی 22 حرف می‌شود و این موضوع باعث نقص زبان و نوشتار فارسی است.

وی با بیان اینکه واژگان قرآنی را باید در جامعه بیشتر نشر دهیم، بیان کرد: به کار بردن واژه «آدینه» به جای «جمعه» از مثال‌های دیگری است که در جامعه امروز به ویژه در رسانه ملی گسترش یافته و بر این موضوع اصرار دارند و ظاهراً این حرکت، حرکت خوبی است. وقتی می‌گوییم «فارسی را پاس بداریم»، این زبان را باید از ورود واژه‌های بیگانه نظیر کامپیوتر، هلی‌کوپتر پاس بداریم و این بسیار خوب است. اما اینکه بیاییم کلماتی را که در قرآن آمده و مردم آنها را به کار می‌گیرند، برای پاسداشت زبان تغییر دهیم، حرکت خوبی نیست، هر چند هم زیر چتر این شعار باشد، مغرضانه می‌دانم.

دغاغله در ادامه گفت: یکی از سوره‌های قرآن به نام «جمعه» و یکی از روزهای هفته به نام جمعه است و تأکید بر واژه «آدینه» دور شدن از یک واژه قرآنی است؛ از این رو اشتراکاتی که در میان زبان فارسی و عربی وجود دارد، نباید حذف کنیم.

این کارشناس قرآنی تصریح کرد: این موضوع نه تنها سبب می‌شود که ما از قرآن به خاطر ارتباطی که با زبان عربی دارد، دور شویم، بلکه در فهم شعرهای شاعرانی چون حافظ و سعدی نیز دچار مشکل خواهیم شد و از ادبیات فارسی خودمان نیز فاصله می‌گیریم.

دغاغله درباره مشکلاتی که اینگونه تغییرات در آموزش قرآن کریم به کودکان ایجاد می‌کند، گفت: وقتی کلماتی مانند مصطفی، موسی، عیسی، مصلی، حتی و ... در برخی از متون که گرایش افراطی به ساده‌نویسی دارند، به شکل مصطفا، موسا، عیسا، مصلا و حتا ... نوشته می‌شود، کودکان در حین خواندن قرآن با شکل دیگری از نوشتار مواجه می‌شوند و این موضوع باعث بروز مشکل در امر آموزش نیز می‌شود

میثم مهدوی پور بازدید : 186 شنبه 05 مهر 1393 نظرات (0)

علیرضا سبحانی، سرپرست کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) اظهار کرد: نخستین حلقه اعضای کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع از جمهوری اسلامی ایران شب گذشته، چهارم مهر در طبقه سوم مسجدالحرام، روبه‌روی حجرالاسود تشکیل شد.

سرپرست کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع با اشاره به استقبال خوبی که از اجرای برنامه قاریان ایرانی در این حلقه صورت گرفت، گفت: در نخستین حلقه قرآنی ایرانیان که بنده نیز تلاوت داشتم، سیدعباس هاشمی، وحید وکیلی، سیدجواد حسینی و مهدی شایق نیز تلاوت داشتند.

%d9%86%d8%ae%d8%b3%d8%aa%db%8c%d9%86-%d8%ad%d9%84%d9%82%d9%87-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86%db%8c-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86%db%8c%d8%a7%d9%86-%d8%b4%d8%a8-%da%af%d8%b0%d8%b4%d8%aa%d9%87-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d8%b3%d8%ac%d8%af%d8%a7%d9%84%d8%ad%d8%b1%d8%a7%d9%85-%d8%aa%d8%b4%da%a9%db%8c%d9%84-%d8%b4%d8%af

وی افزود: همچنین، گروه تواشیح‌ «طه» که در کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع حضور دارند نیز در این حلقه قرآنی به اجرای برنامه پرداختند؛ در ادامه، تمامی اعضای کاروان قرآنی به جمع‌خوانی قرآن پرداختند.
سبحانی ادامه داد: در پایان نخستین حلقه اعضای کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران که از ساعت 22:30 تا 24 برگزار شد، سعید طوسی، قاری بین‌المللی به قرائت دعای ختم قرآن پرداخت.

%d9%86%d8%ae%d8%b3%d8%aa%db%8c%d9%86-%d8%ad%d9%84%d9%82%d9%87-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86%db%8c-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86%db%8c%d8%a7%d9%86-%d8%b4%d8%a8-%da%af%d8%b0%d8%b4%d8%aa%d9%87-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d8%b3%d8%ac%d8%af%d8%a7%d9%84%d8%ad%d8%b1%d8%a7%d9%85-%d8%aa%d8%b4%da%a9%db%8c%d9%84-%d8%b4%d8%af

وی عنوان کرد: از این پس تا پایان حضور کاروان قرآنی در مکه‌مکرمه هر شب یک حلقه قرآن از ساعت 22:30 تا 24 در طبقه سوم مسجدالحرام، روبه‌روی حجرالاسود برگزار خواهد شد.

سبحانی یادآور شد: طی حضور اعضای کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران در مکه‌مکرمه هر روز از ساعت 11 یک جلسه قرآن به منظور تلاوت یک جزء از قرآن در بعثه مقام معظم رهبری در مکه‌مکرمه برگزار می‌شود.

وی در پایان گفت: اعضای کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران هر روز در محافل انس و معرفت، محافل انس با قرآن و همایش‌های بعثه مقام معظم رهبری تلاوت می‌کنند.

اطلاعات کاربری
نظرسنجی
نظر شما در مورد وبسایت جامع قرآن و عترت چیست؟