loading...
وبسایت جامع قرآن و عترت
مرتضی فروتن تنها بازدید : 169 دوشنبه 09 شهریور 1394 نظرات (0)

سهیلا پیروزفر ۱

چکیده

از طریق اسباب نزول می‌توان بر معنا و مقصود آیات و سور دست یافت. شأن نزول آیات فضای اندیشیدن در باره آیه را روشن‌تر و به درك بهتر آیه كمك می‌كند. در میان مفسران و صاحب نظران، در میزان تأثیر روایات اسباب نزول در تفسیر و فهم، اختلاف نظر وجود دارد. البته اصل روشنگری سبب نزول، در فهم آیات به عنوان قراین حالیه را نمی‌توان منكر شد؛ به شرطی که با مضمون آیه و لحن و سیاق و تمام ملاک‌های بررسی روایات مطابقت نماید. باید توجه داشت كه روایات اسباب نزول تنها منبع و مرجعی مستقل و اساسی در بیان ‌مقاصد الهی نیستند و در بسیاری از موارد چنین نیست که بدون دانستن آن‌ها، فهم آیه میسّر نگردد. این مقاله، نقش اسباب نزول در تفسیر آیات الهی و چگونگی ایفای این نقش در بازیافت مفاهیم آیات و دلالت آن بر مراد خداوند را به بحث گذاشته و با ارائه نمونه‌هایی، این فایده را قابل مناقشه دانسته ‌است.

کلید واژه‌ها: تفسیر قرآن، اسباب نزول، مفسران.

در آمد

آیات الهی كه برای هدایت انسان‌ها نازل شده، در بسیاری از موارد، به جای گزارش كامل جریان یا حادثه، به صورتی مجمل آمده و گاه، بدون اشاره به واقعه و یا حادثه، به بیان حكمی پرداخته است. دانستن سبب نزول چنین آیاتی آنها را در بسیاری موارد، از اجمال در می‌آورد. در این مقاله رابطه اسباب نزول با آیات قرآن کریم، در چند محور بررسی شده است: ۱. آیاتی که در مقام تفسیر، دچار ابهام و پیچیدگی‌های مفهومی هستند و اسباب نزول

1.عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد.

مرتضی فروتن تنها بازدید : 136 سه شنبه 20 مرداد 1394 نظرات (0)

تفسیر به معنای پرده‌برداری، توضیح و تشریح است و در اصطلاح، علمی است که به تبیین مراد خداوند و پرده بر گیری از محتوای آیات و بیان مقاصد و اهداف آن می‌پردازد.
زرکشی می‌نویسد:
تفسیر، علمی است که به وسیله آن کتاب خدا _ که بر پیامبر صلی الله علیه و آله اسلام نازل شده است _ شناخته می‌شود و معانی آن روشن و احکام و اسرار آن استخراج می‌گردد.۱.
بنا بر این، در تفسیر مقصود خداوند متعال از آیات الهی _ که برای بشر در اعصار مختلف نازل شده است _ کشف می‌گردد.۲
اسباب نزول به معنای شناخت شرایط و موقعیت زمانی، مكانی، فردی و اجتماعی و دیگر زمینه‌هایی است كه نزول آیه‌ای یا بخشی از آیات را سبب شده است. در این مقاله تفاوتی میان سبب نزول و شأن نزول _ چنان که برخی از دانشمندان بیان کرده‌اند _ وجود ندارد.
توجه و دقت در معنای لغوی سبب، همچنین بررسی آنچه پیشینیان زیر عنوان
سبب نزول آورده‌اند، نشان از توسعه در معنا و مفهوم و کاربرد این اصطلاح نزد ایشان دارد. آنان هر آنچه از وقایع و حوادث و اموری را كه به نحوی با آیه مربوط می‌شود، زیر عنوان اسباب نزول مطرح كرده‌اند.۳ بنا بر این، دایره معنایی اسباب نزول توسط پیشینیان

1.. البرهان فی علوم القرآن، ج۱، ص۱۴

2.. بعضی از خاورشناسان به این نکته اشاره کرده‌‌اند که اصطلاح تفسیر گر چه برای شرح برخی متون مقدس به کار می رود، اما اگر به صورت مطلق استعمال شود، به تفسیر قرآن اشاره دارد. ر.ک: «تفسیر در دوران باستان»، دائره المعارف اسلام، مقاله تفسیر، ج۲، ص۹۹.

3.. ر. ک: مقاله نگارنده: «کاربرد اسباب نزول در گذر زمان».

مرتضی فروتن تنها بازدید : 160 سه شنبه 20 مرداد 1394 نظرات (0)

۱پيامبر صلي الله عليه و آله: يَابْنَ آدَمَ! اِبْرِرْ واِلدَيْكَ وَ صِلْ رَحِمَكَ، يُيَسَّر لَكَ يُسْرُكَ وَ يُمَدَّ لَكَ فىعُمْرِكَ و اَطِع رَبَّكَ تُسَّمى عاقِلاً و لا تَعصَهُ تُسَمّى جاهِلاً ؛

 

اى فرزند آدم! به پدر و مادرت نيكى كن و صله رحم داشته باش تا خداوند، كارت راآسان و عمرت را طولانى بگرداند. پروردگارت را فرمان ببر تا خردمند به شمار آيى و از اونافرمانى نكن كه نادان شمرده مى شوى.

مرتضی فروتن تنها بازدید : 163 پنجشنبه 01 مرداد 1394 نظرات (0)

نرم افزار قرآن کریم با خط عثمان طه، با ترجمه فارسی آیت الله مکارم شیرازی، به همراه صوت دلنشین 3 قاری مشهور جهان اسلام.

 این نرم افزار مخصوص موبایل های اندروید بوده و فایل نصب نرم افزار به همراه ترجمه فارسی آن به صورت یکجا قابل دانلود است.

همچنین 3 دوره تلاوت کامل قرآن کریم با صدای 3 قاری مشهور را میتوانید به صورت جداگانه دانلود کرده و به نرم افزار اضافه کنید. (قاریان ارجمند عبدالباسط، سعدالغامدی، ماهرالمعیقلی)

هم ترین قابلیت های نرم افزار iQuran :

- امکان انتخاب سوره و آیه مورد نظر

- فهرست بندی بر اساس سوره، آیه، حزب، جزء

- امکان ارسال متن های انتخابی از قرآن کریم به وسیله SMS یا ایمیل

- متن درشت و خوانا با خط عثمان طه

- اعراب گذاری دقیق با امکان بزرگنمایی

- ترجمه فارسی آیت الله مکارم شیرازی

- امکان نمایش متن و ترجمه فارسی به صورت همزمان

- 3 دوره تلاوت کامل قرآن کریم با صدای 3 قاری ارجمند

- امکان پخش صوت قرآن با صدای قاری انتخابی، همزمان با نمایش متن آیات

- امکان جستجو در متن قرآن

- امکان تنظیم برای تکرار آیات

- امکان نشانه گذاری آیات برای مراجعات بعدی

- نمایش ادعیه قرآنی با دسته بندی موضوعی

- و ده ها قابلیت دیگر

 

 

نرم افزار قرآن کریم مخصوص اندروید، iQuran 2.4 Android را دانلود کنید:

 

 

پلتفرم : اندروید (Android 1.6 or later)


دانلود برنامه نصب، به همراه ترجمه فارسی - با حجم 43.5 مگابایت

 

دانلود صوت استاد عبدالباسط - با حجم 1.5 گیگابایت - تلاوت با صوت (تحقیق)

 

دانلود صوت استاد سعدالغامدی - با حجم 390 مگابایت (ترتیل)

 

دانلود صوت استاد ماهرالمعیقلی - با حجم 602 مگابایت (ترتیل)

 

 

نکته 1 : نرم افزار متن و ترجمه قرآن، بدون فایل های صوتی هم قابل استفاده میباشد.

نکته 2 : امکان نصب همزمان صدای تمام قاریان وجود دارد. در این صورت در هنگام استفاده از نرم افزار میتوانید انتخاب کنید که صدای کدام قاری پخش شود.

نکته 3 : راهنمای نصب، اضافه کردن ترجمه فارسی، و اضافه کردن فایل های صوتی، در محتوایی که دانلود میکنید قرار دارد.



 

 

 

 

 

مرتضی فروتن تنها بازدید : 157 پنجشنبه 01 مرداد 1394 نظرات (0)

یک استاد قرآن کریم آشنایی قاری با معانی آیات را سبب ایجاد حس و حال در قاری و انتقال آن به مستمع دانست و گفت: البته ارائه تلاوت معنی‌محور نیازمند آشنایی مردم با معانی آیات است.

خبرگزاری فارس: تلاوت معنی‌محور نیازمند آگاهی مستمع از معانی آیات است/ مسابقات مانع تلاوت معنی‌محور نیست

 

 

مرتضی فروتن تنها بازدید : 179 چهارشنبه 06 خرداد 1394 نظرات (0)

شرکت‌کنندگان مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به جایگاه قرآن در ایران گفتند: از تکریم ایرانیان و جایگاه قرآن در ایران شگفت‌زده و غافلگیر شدیم.

خبرگزاری فارس: شگفتی شرکت‌کنندگان مسابقات بین‌المللی از جایگاه قرآن در ایران و تکریم ایرانیان

مرتضی فروتن تنها بازدید : 187 شنبه 02 خرداد 1394 نظرات (0)

سی‌ و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، دقایقی پیش با تلاوت محمود شحات انور قاری سرشناس مصری به پایان رسید.

خبرگزاری فارس: پایان مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با تلاوت محمود شحات انور+فیلم

آیین اختتامیه سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بعد از ظهر امروز جمعه 1 خرداد‌ماه 1394 با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام علی محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، جمعی از مسئولان کشوری و لشکری برگزار شد.

 

در این مراسم که چهره‌هایی مانند کمال تبریزی، مجید مجیدی و رضا میرکریمی در آن حضور داشتند، حسن دانش و حجت‌الاسلام محمد مهدی رجبی نفرات برتر این رقابت‌ها آیاتی از کلام‌الله مجید را تلاوت و گروه تواشیح منتخب استان اصفهان به اجرای برنامه پرداخت.

 

سخنرانی حجت‌الاسلام محمدی رئیس سازمان اوقاف و لاریجانی ریاست مجلس شورای اسلامی بخش دیگری از برنامه امشب بود و در ادامه پنج قاری و پنج حافظ برتر مسابقات به همراه نفرات برتر همایش پژوهش‌های قرآنی جوایز خود را دریافت کردند.

 

تلاوت محمود شحات انور قاری مصری پایان بخش این مراسم بود و سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم صبح فردا با دیدار شرکت‌کنندگان مسابقات با مقام معظم رهبری به صورت رسمی به پایان می‌رسد.

مرتضی فروتن تنها بازدید : 183 چهارشنبه 30 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

داور رشته صحت حفظ مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با بیان جنبه مثبت استقرار ۲ تیم داوری در رشته حفظ مسابقات امسال این کار را از ویژگی‌های مسابقات بیان کرد.

خبرگزاری فارس: استقرار ۲ تیم داوری در رشته حفظ، از ویژگی‌های مسابقات امسال است

مرتضی فروتن تنها بازدید : 176 چهارشنبه 23 اردیبهشت 1394 نظرات (0)
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۱۲۰ شرکت‌کننده از ۸۶ کشور جهان در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم خبر داد و گفت: امسال برنامه‌های ویژه‌ای در کنار مسابقات داریم که یکی از آنها اجرای ۴۰ تلاوت فاخر در سالن مسابقات است.
مرتضی فروتن تنها بازدید : 171 شنبه 12 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

طه‌ عبدالوهاب داور مصری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به نگاه عمیق ایرانی‌ها به موضوعات مختلف قرآن کریم گفت: اهتمام ایرانی‌ها به قرآن کریم ستودنی است.

خبرگزاری فارس: اهتمام ایرانی‌ها به قرآن کریم ستودنی است/ نماینده ایران بسیار قوی ظاهر شد

مرتضی فروتن تنها بازدید : 136 سه شنبه 09 دی 1393 نظرات (0)

از ولادت تا عرصه سياست 
ابوالقاسم اسماعيل بن عبّاد فرزند عباس ملقّب به صاحب و مشهور به صاحب بن عبّاد به سال 326 ق. در اصفهان ديده به جهان گشود. 
پدر و اجداد صاحب از بزرگان و سرشناسان اصفهان بوده و مرتبه وزارت داشتند. عبّاس پدر صاحب بدان مرتبه از بزرگي و احترام رسيده بود كه مردم او را شيخ امين مي گفتند. 
پدرِ صاحب و همسرش نهايت كوشش خود را در تربيت فرزند خود به كار بستند. اوّلين استادِ صاحب، پدرش عبّاد بود كه علاوه بر ايفاي وظايف پدري استادي مهربان و دلسوز براي وي به حساب مي آمد. صاحب پس از فراگيري مقدمات به تحصيل فقه، حديث، تفسير، كلام و ديگر علوم رايج پرداخت. 
پس از چندي كه او خود را از اساتيد و بزرگان اصفهان بي نياز ديد به ري كه از مراكز علم و ادب آن زمان بود مهاجرت كرد و در آن شهر به حلقه درس ابن عميد وزير دانشمند و شهير آل بويه پيوست. ابن عميد توانايي صاحب در انشاي متون ادبي را مشاهده كرد و او را از نويسندگان مقام وزارت قرار داد. كارداني و توانايي صاحب در انجام اين امور، راه پيشرفت را بر او هموار ساخت تا آنجا كه چون ركن الدوله، فرزندش مؤيّد الدوله را به حكومت اصفهان منصوب كرد صاحب نيز در مقام دبيري او و نويسندگي وي به زادگاهش اصفهان بازگشت. 
مذهب صاحب 
بسياري از بزرگان به تشيّع و برخي به دوازده امامي بودن او تصريح كرده اند. سيّد بن طاووس، شيخ صدوق، علاّمه مجلسي، شيخ حرّ عاملي، شيخ بهايي، شيخ آقا بزرگ طهراني، شيخ عباس قمي، علامه اميني و بسياري ديگر از اين جمله اند. جز تصريح بزرگان، دقت در اشعاري كه از صاحب باقي مانده و شور و شوق او به ولايت و دوستي ائمه معصومين - عليه السّلام - بهترين شاهد بر تشيع اين شخصيت بزرگ است، به نمونه ذيل دقت كنيد: 
ابا حسنٍ لو كان حبّك مدخلي 
جهنم، ان الفوز عند جحيمها 
فكيف يخاف النار من هو مؤمن 
بأنّ اميرالمؤمنين قسيمها 
ابا حسن، اي امام همام، اگر دوستي تو مرا به دوزخ وارد سازد همانا كه آتش حجيم، رستگاري مرا در پي خواهد داشت. 
آنكس كه تو را تقسيم كننده بهشت و دوزخ داند چگونه از آتش آن هراسي دارد؟ 
اخلاق و سيره صاحب 
تحقيق در احوال و آثار بزرگان و نوابغ علم و ادب و بررسي سجايا و ملكات اخلاقي آنها، نقش بسزايي در شناساندن آنان ايفا مي كند، بررسي كتب و مدارك مربوط به احوال و شرح زندگي صاحب نشانگر آن است كه وي از مجلسي نيكو بهره داشته و به پشتوانه اخلاق پسنديده خود بزرگان علم و ادب و عموم مردم را شيفته خود نموده بود. 
كرم و جوانمردي از بارزترين صفات اخلاقي صاحب مي باشد و حكايات بسيار در اين باره از وي نقل شده است. او از تواضع و فروتني نيز بهره فراوان داشت و به ويژه سادات و دانشمندان را گرامي مي داشت. صاحب ضمن برخورداري از تواضع و فروتني از جلالت قدر و بزرگي نيز بهره برده بود. عفو و اغماض، فراست، شجاعت، و بسياري ديگر از محاسن اخلاقي را مي توان در صاحب يافت. 
سياست و روش كشورداري 
هنگامي كه صاحب به مقام وزارت رسيد درصدد اصلاح امور برآمد و در اوّلين گام، بدعتهاي ناپسند و رسوم ظالمانه را برانداخت. او در اجراي عدالت و رفع ستم از مردم بسيار كوشا بود. وي همچنين آباد ساختن شهرها، مرمت و بازسازي ويرانيها و بناي آثار نيك را نيز مورد عنايت قرار مي داد؛ كه مي توان از رونق يافتن شهرهاي قزوين، كاشان، قم و اصفهان ياد كرد. صاحب به شهر قم كه در آن زمان پايگاه اصلي شيعيان بود توجه ويژه داشت. نويسنده تاريخ قم كه اين كتاب را به صاحب هديه كرده است مي گويد: نزد صاحب چزي گزيده تر از تصنيفي در اخبار شهر قم و اهل آن نيافتم. 
صاحب در دوران وزارت خود اقتصاد كشور و مردم را رونق بخشيد و دارايي خزانه دولت را به مرتبه اي عالي رساند. او به ورزش نيز توجه بسيار داشت و ورزشكاران را مورد تشويق خود قرار مي داد. كارهاي ديوان را جز به اهل فضل و دانش نمي سپرد و هر زمان آگاه مي شد كه فردي شايسته و كاردان بيكار مي باشد يك شغل از كساني را كه چند شغل داشتند، مي گرفت و به او واگذار مي كرد. 
علم آموزي و دانش گستري صاحب 
صاحب بن عبّاد در محيطي شيفته علم و ادب پاي به جهان گذارد و تا آخرين لحظات حيات دمي از علم آموزي و دانش گستري غفلت نورزيد. كوشش صاحب در آموختن، محدود به زمان معيّن نبود به گونه اي كه حتي پس از رسيدن به مقام وزارت نيز كسب علم و معرفت را فراموش نكرد. او چه در ايّام اقامت در شهرهاي اصفهان، بغداد و ري و چه در مسافرت هميشه با برخي از دانشمندان و بزرگانِ علم همراه بود و حتّي درمأموريتهاي نظامي نيز مجلس بحث و گفتگو تشكيل مي داد. 
فراهم آوردن زمينه هاي گسترش علم در ميان عموم مردم از سياستهاي مهمّ صاحب در دوران وزارت بود. او در پي اين مهم دانشمنداني را از بغداد به اصفهان و ري فرا خواند. صاحب مي دانست كه آباد شدن كشور و رونق اقتصاد در نخستين مرحله متوقف بر آن است كه مردم از زنجير جهل و ناداني رهيده، روشنايي دانش و فضيلت را درك كنند. 
صاحب به تأليفات اهل قلم عنايت و توجه ويژه داشت و هرگاه از تأليف كتابي جديد آگاهي مي يافت با سعي و كوشش فراوان نسخه اي از آن فراهم مي كرد و براي مطالعه در كتابخانه خويش قرار مي داد. او در نتيجه تلاش فراوان توانست كتابخانه اي عظيم و كم نظير تشكيل دهد. كتابخانه صاحب، بيشتر آثار و تأليفات علمي آن دوران را در بر داشت و دانشوران و نويسندگان متعدد از آن گنجينه ارزشمند استفاده مي بردند. مقدسي جغرافي دان پرآوازه و مشهور قرن چهارم، يكي از كساني است كه به تصريح خودش استفاده فراوان و بهره بسيار از كتابخانه بزرگ صاحب برده است. فهرست نام كتابهاي موجود در كتابخانه مذكور حاوي ده جلد و براي حمل كتابها به تعدادي زياد شتر نياز بود. به گفته برخي مدارك ميزان كتابهاي موجود در كتابخانه صاحب در ري، كه با قرن دهم ميلادي مقارن بوده است برابر مجموع كتابهاي موجود در كتابخانه هاي اروپا برآورد شده است. 
صاحب مقام بزرگان دين و علم و ادب را گرامي مي داشت و از احترام به آنان كوچك ترين مضايقه اي نمي كرد. برخي از بزرگان به خدمتش حاضر شده، در شمار همراهان او در مي آمدند و برخي ديگر با نامه نگاري به وي اظهار ارادت مي كردند؛ همانند صابي نويسنده مشهور آن دوران، سيّد رضي نيز قصيده هايي در بغداد سروده و صاحب را مدح گفته است. 
ابن عبّاد هر سال پنج هزار دينار به بغداد مي فرستاد تا بين فقها و ادبيان آن ديار تقسيم گردد. 
برخي از دانشمندان و ادبيان ملازم صاحب بدين قرار بودند: 
1. ابوالقاسم زعفراني. 2. ابوالقاسم بن أبي العلاء. 3. ابوالعباس ضبّي. 4. ابوسعيد رستمي. 5. ابودلف خزرجي. 6. ابومحمد خازن اصفهاني 7. بديع الزمان همداني و بسياري ديگر؛ ياقوت در معجم الأدباء مي گويد: صاحب بن عبّاد را پانصد شاعر صاحب ديوان مدح گفتند و از صاحب نقل شده كه گفته است مرا به صد هزار بيت فارسي و عربي مدح گفته اند. 
او دانشمندان و بزرگان مكّه و مدينه را نيز مورد الطاف خود قرار مي داد و هر سال با كاروان حجّاج براي هر يك به فراخور شأنش هدايايي مي فرستاد. 
حكايات و وقايع متعدد از روابط نيك صاحب بن عبّاد و بزرگان معاصرش در مدارك و مآخذ نقل شده كه حاكي از بزرگواري و ستايش معاصران او نسبت به صاحب بن عباد مي باشد. 
در يكي از اين وقايع هلال بن هارون صابي حرّاني نويسنده نامي عصر خود كه نزديك به نود سال در خدمت خلفا و وزرا متصدي ديوان رسائل بود و شعراي عراق او را همچون رؤسا مدح مي گفتند، در نامه اي كه خطاب به صاحب نوشته است مي گويد: 
هنگامي كه صحيفه ام را در دستان آورنده آن گذاردم، بر آن نامه بوسه زدم زيرا مي دانستم كه پس از وصول، چشمان مبارك تو بر آن خواهد افتاد. 
ثعالبي نيز در توصيف اهميت جلسات صاحب با ادبا و بزرگان مي گويد: 
در اين گونه مجالس ثمرات عقول و افكار و ذوقهاي مختلف بر صاحب عرضه مي شد و از نتايج اين اجتماعات بود كه سخن صاحب در فصاحت و بلاغت به مرز سحر رسيد و داخل در حدّ اعجاز گرديد و نظم و نثرش چون خورشيد در همه آفاق پرتو افكن شد و شرق و غرب را فرا گرفت. 
مقام علمي صاحب 
پشتكار و شوق صاحب به يادگيري علوم و فنون رايج در آن عصر، او را به فراگيري معارف گوناگون واداشت به گونه اي كه در بسياري از علوم صاحبنظر گرديد. 
صاحب در دانشهايي چون علوم قرآن و تفسير، حديث، كلام، لغت، نحو، عروض، نقد ادبي، تاريخ و طبّ تسلط و تبحّر داشت. 
الف. تأليفات 
آثار متعددي در زمينه علوم فوق از صاحب باقي مانده كه بدين شرح است: 
1. كتاب الإبانه (در علم كلام) 2. الأقناع (در عروض) 3. الأمثال السائره (در علوم ادبي) 4. التذكره (در كلام و اصول دين) 5. ديوان اشعار 6. رسائل صاحب (مباحث اخلاقي، اعتقادي و اجتماعي) 7. رساله اي در فضايل حضرت عبدالعظيم حسني - عليه السّلام - 8. رساله اي در علم طب 9. عنوان المعارف 10. الفرق بين الضاد و الظاء 11. الكشف عن مساويء شعر المتنبيء 12. المحيط (در علم لغت) 13. المنظومه الفريده. 
مؤلفاتي كه تمامي آنها در دست نيست عبارت اند از: 
14. الأنوار 15. الروزنامجه 16. السفينه 17. نهج السبيل 18. اسماء الله و صفاته 19. الاعياد و فضائل النيروز 20. الأمامه 21. تاريخ الملك و اختلاف الدول 22. التعليل 23. جوهره الجمهره 24. الحجر 25. الزيّديه 26. الشواهد 27. الفصول المهذّبه للعقول 28. القضاء و القدر 29. الوزراء 30. الوقف و الابتداء 31. الكافي في الترسل و برخي ديگر. 
ب. اساتيد صاحب 
از مشخصات تمامي اساتيد صاحب اطلاع دقيق در دسترس نيست. برخي از اساتيد مهم وي عبارت اند از: 1. عبّاد (پدر او) 2. ابن عميد 3. ابن فارس 4. ابوالفضل عباس بن محمد نحوي مشهور به صدام 5. ابوسعيد حسن بن عبدالله سيرافي 6. ابوبكر محمد بن يعقوب 7. قاضي ابوبكر احمد بن كامل 8. ابوزكريّا يحيي بن عدّي 9. ابوعمر صبّاغ. 
ج. شاگردان صاحب 
اسامي برخي از شاگردان او بدين شرح است: 
1. شيخ عبدالقاهر جرجاني 2. ابوبكر بن مقري 3. قاضي ابوطيب طبري 4. ابوالفضل محمد بن ابراهيم نسوّي شافعي 5. ابوبكر علي ذكواني. 
د. كتابهايي كه به نام صاحب نوشته شده و به او هديه گرديد 
1. عيون اخبار الرضا - عليه السّلام -: از شيخ جليل و فقيه عالي مقام صدوق - رحمه الله -. 
2. كتاب رجال، از حسين بن علي بن بابويه برادر شيخ صدوق. 
3. تاريخ قم، از حسن بن محمد قمي. 
4. لطايف المعارف، از ثعالبي (اديب مشهور) . 
5. الصاحبي، از ابن فارس. 
6. تهذيب، از قاضي عبدالعزيز جرجاني. 
7. الحجر، از ابوجعفر احمد بن أبي سليمان. 
سروده هاي صاحب 
صاحب در تمامي ابواب و فنون شعر از قبيل مدح، وصف، رثاء، هجاء، هذل، مواعظ و غيره اشعاري سروده و در هر فن قدرت طبع خود را با آوردن معاني نو و مضامين تازه و دقيق آشكار ساخته است. او اشعار متعددي در وصف ائمه و امام علي - عليه السّلام - و در بيان مقام والاي آنان سروده است. صاحب در مدح اميرالمؤمنين - عليه السّلام - 27 قصيده سروده كه در هر يك از قصيده ها يكي از حروف به كار نرفته است. (صنعت حذف) قصيده بيست و هشتم كه از حرف واو خالي بود ناتمام ماند. ابن شهرآشوب در معالم العلماء صاحب را در شمار شعراي شيعي آورده و اشعاري از وي نقل كرده و او را از شعرايي دانسته كه در بيان تشيع و علاقه خود به خاندان اهل بيت رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - بي پروا بوده اند. 
نثر صاحب 
صاحب در فن نويسندگي و كتابت نيز مهارتي عجيب داشت و در اين زمينه خود دارنده سبك و روش بود. ثعالبي منشأت صاحب را از حيث زيبايي لفظ و معني به سرحد سحر و اعجاز نزديك مي دانست. صاحب نوشته هاي خود را به آيات قرآن، امثال و پندها و كلمات و اشعار شعراي مشهوري مزيّن مي ساخت. جمله ايّها القاضي بِقُمْ قد عَزلناك فَقُمْ 
اي قاضي شهر قم، همانا تو را از قضاوت بركنار نموده ايم، پس از جاي خود برخيز، از جمله هاي ادبي مشهور صاحب است. توقيعات متعدد صاحب نيز از ديگر نشانه هاي فصاحت و بلاغت و مهارت او در فنون ادبي مي باشد. 
صاحب و زبان فارسي 
برخي گمان مي كنند صاحب با ترجيح ادبيات عرب بر ادبيات فارسي تعصب به خرج مي داده است و حال آنكه بررسي احوال او اين باور را تكذيب مي كند. بهترين شاهد و دليل ما، ارتباط صاحب با شعراي پارسي گويي همچون منطقي بندار رازي غضائري و جنيدي و احترام ويژه صاحب و تكريم آنان مي باشد. 
تحقيق و تأمل در آنچه مدارك گفته اند نشان مي دهد كه صاحب هيچ گاه با زبان فارسي و فارسي زبانان مخالف نبوده است، بلكه وي با نژاد پرستي و كفر و بازگشت به مجوسيّت كه به بهانه دفاع از زبان فارسي انجام مي شد، دشمني مي ورزيد. او از ترويج و توسعه مجوسيّت نگران بود، بويژه كه در دولت آل بويه برخي بزرگان ديالمه بر كيش زردشتي باقي بودند و در منصبهاي مهم قرار داشتند و صاحب به دليل پاي بندي به دين و مذهب خود از آنها دلگير بود. از همين رو گاهي در بيان دلتنگي از آنها سخن مي گفت و نمي توان اين موضع گيري ها را مخالفت با زبان فارسي شمرد. 
غروب خورشيد 
تا تو اي ماه زير خاك شدي 
خاك را بر سپهر فضل آمد 
صاحب در اواخر عمر خويش، ناخوش و رنجور گشت و در بستر بيماري افتاد. او در بستر هم از مسائل كشور غافل نبود و از امور كشور با اطلاع مي شد. مردم در ايام بيماري به عيادت او رفته، براي بهبودي اش روزي دوبار مقابل سراي او به درگاه خداوند دعا مي كردند. ولي صاحب كه از زندان تن به تنگ آمده، مشتاق لقاي پروردگار خود بود سرانجام در شب جمعه 24 صفر سال 385 ق. جان به پروردگار خويش تسليم كرد و روح متعالي به سراي باقي شتافت. بامدادان مردم ري از ارتحال وزير باوفاي ديار خويش باخبر شدند. تمامي بازارهاي شهر بسته گرديد و دروازه هاي ري به هم آمد. جمعيتي انبوه در تشييع پيكر صاحب گرد آمدند. ابوالعباس ضبّي از دانشمندان ري كه شاگرد صاحب بود بر پيكر استاد نماز خواند. فخرالدوله و سران سپاه در حالي كه جامه سياه بر تن داشتند در مراسم عزاي آن وزير دانشمند، شركت داشتند. مدتي تابوت صاحب در خانه اش در ري نهاده شد و سرانجام با شكوه و تجليل فراوان به اصفهان انتقال داده و در زادگاهش به خاك سپرده شد. از آن پس مقبره صاحب زيارت گاه خاصّ و عام گرديد و همه ساله افراد زيادي از شيفتگان اهل بيت - عليه السّلام - مقبره صاحب را زيارت و حاجات خود را در جوار مرقد او از خداوند طلب مي كنند. (مرقدش درميدان طوقچي، جنب مزار آيت الله طيّب واقع است.) 
خبر ارتحال وزير دانشور و دين پرور شيعه به سرعت در تمامي مراكز مهم جهان همچون بغداد و اصفهان انتشار يافت. دلسوختگان و آنان كه از عمق فاجعه خبر داشتند آلام دروني و اندوه قلبي خويش را در اشعاري بر زبان آورده، مراثي جانسوزي در رثاي اين شخصيت فرزانه جهان اسلام سرودند. سيد رضي شخصيت گرانقدر اسلام كه معاصر صاحب بود 112 بيت در رثاي صاحب از خود به يادگار گذاشت و ابوالفتح عثمان بن جنّي شرحي بر آن ابيات در يك جلد تأليف نمود. 
در عظمت شخصيت صاحب بن عبّاد همين بس كه علامه اميني در شأن او مي فرمايد: او از كساني است كه شرح حال نويس هر اندازه اديب و سخندان باشد از بيان فضايل و مكارم او ناتوان بوده، زبانش در كام مي خشكد. 
. وفيات الاعيان، ابن خلكان، ج 1، ص 206؛ شذرات الذهب، ابن عماد حنبلي، ج 3، ص 115. 
. صاحب بن عباد، شرح حال و آثار، احمد بهمنيار، ص 37؛ معجم الادباء، ياقوت حموي، ج 6، ص 221. 
. براي آگاهي كامل از اشعار صاحب ر. ك: الغدير، علامه اميني (ترجمه) ، ج 7، ص 103؛ اعيان الشيعه، ج 3، ص 353، يتيمه الدهر، ثعالبي، ج 3، ص247. 
. صاحب بن عباد، شرح حال و آثار، ص 72. 
. همان، ص 68، 70. 
. همان، ص 68. 
. همان، ص 143. 
. همان. 
. صاحب بن عباد حياته و ادبه، ص 154، 169 و 125؛ معجم الادباء، ج 6، ص 252 و 278. 
. معجم الادباء، ج 6، ص 260؛ الغدير، ج 7، ص 87؛ صاحب بن عباد حياته و ادبه، ص 197؛ صاحب بن عباد، شرح احوال و آثار، ص 21. 
. وفيات الاعيان، ج 3، ص 228. 
. اعيان الشيعه، ج 3، ص 351؛ صاحب بن عباد، شرح احوال و آثار، ص 120. 
. همان. 
. اين جمله را صاحب به قاضي شهر قم كه تخلّف ورزيده و رشوه ستانده بود، نوشته است. (ر. ك: صاحب بن عباد شرح احوال و آثار، ص 194، 200) . 
. توقيع، جوابي است كه بزرگان در ذيل نوشته هاي دادخواهان و كساني كه به آنها عريضه تقديم مي داشتند مي نوشتند. توقيع با عبارتي موجز و مختصر كه از فصاحت و بلاغت برخودار بود نوشته مي شد. 
. همان، ص 102.

مرتضی فروتن تنها بازدید : 158 سه شنبه 09 دی 1393 نظرات (0)

جاده ی موفقیت سر راست نیست 

 

پیچی وجود دارد به نام شکست 

 

دور برگردانی به نام سردرگمی 

 

سرعت گیر هایی به نام دوستان 

 

چراغ قرمز هایی به نام دشمنان 

 

چراغ احتیاط هایی به نام خانواده 

 

تایر های پنچری خواهید داشت به نام شغل 

 

اما اگر یدکی به نام عزم داشته باشید 

 

موتوری به نام استقامت 

 

و راننده ای به نام خدا 

 

به جایی خواهید رسید که موفقیت نام دارد.

مرتضی فروتن تنها بازدید : 147 سه شنبه 09 دی 1393 نظرات (0)

چرا سوره توبه ((بسم الله)) ندارد؟

پاسخ این سوال را چگونگی شروع این سوره به ما میدهد، زیرا این سوره در واقع با اعلان جنگ با دشمنان پیمان شکن، و اظهار برائت و بیزاری و پیش گرفتن یک روش محکم و سخت در مقابل آنان آغاز شده است، و روشنگر خشم خداوند نسبت به این گروه است و با ((بسم الله الرحمن الرحیم)) که نشانه صلح و دوستی و محبت و بیان کننده صفت رحمانیت و رحیمیت خداست، تناسب ندارد.

 

مرحوم طبرسی از امام علی (ع) چنین نقل میکند:" لم تنزل بسم الله الرحمن الرحیم علی راس سوره برائه، لان بسم الله للامان و الرحمه و نزلت برائه لرفع الامان والسیف فیه!"

 

گروهی نیز معتقدند چون این سوره در حقیقت دنباله سوره انفال است، زیرا در سوره انفال پیرامون پیمانها سخن گفته شده، لذا((بسم الله)) در میان این دو ذکر نشده است.

 

مرحوم طبرسی  از امام صادق(ع) چنین نقل میکند که فرمود: "النفال و برائه واحده."

 

و هیچ مانعی ندارد که علت ترک ((بسم الله)) هردو موضوع باشد، که به یکی در روایات نخست و به دیگری در روایات دوم اشاره شده است.

 

تفسیرنمونه، جلد هفتم،ص۲۷۳

مرتضی فروتن تنها بازدید : 149 دوشنبه 08 دی 1393 نظرات (0)

همزمان با آغاز ربیع‌الاول رادیو قرآن مسابقه بزرگ «آیات و نغمات نبوی» را در موضوع مدح پیامبر اعظم(ص) برگزار می‌کند.

خبرگزاری فارس: مسابقه بزرگ «آیات و نغمات نبوی» برگزار می‌شود

همزمان با آغاز ماه ربیع‌‏الاول و سالروز ولادت با سعادت رسول مهربانی و رحمت، حضرت محمد مصطفی(ص)، رادیو قرآن مسابقه بزرگ «آیات و نغمات نبوی» در موضوع مدح پیامبر اعظم(ص) را برپا و از همه دوستداران قرآن کریم شامل قاریان، گروه‏های تواشیح و مدیحه‏‌سرایی و مبتهلان دعوت می‏کند تا با ارسال آثار خود در این طرح فراگیر و ملی شرکت کنند.

 

شرایط عمومی

 

هر یک از اشخاص و یا قاریان، گروه‏های تواشیح و مدیحه‏سرایی و نیز مبتهلان در سراسر کشور می‏توانند به صورت انفرادی و یا گروهی با ارسال آثار خود در مسابقه شرکت کنند.

 

اشخاص یا گروه‏ها می‏توانند متن مورد نظر خود را با سلیقه شخصی انتخاب کنند. البته این متن فقط باید در موضوع مدح پیامبر اعظم(ص) باشد و آثار ارسالی در خارج از این موضوع داوری نخواهد شد.

 

اشخاص یا گروه‏ها باید علاوه بر شرکت در بخش متن آزاد (بند شماره 2)، در بخش ویژه نیز یکی از متون این بخش (در پایان شیوه نامه ذکر شده است) را انتخاب و همزمان ارسال کنند.

 

استفاده از هرگونه آلات موسیقی ممنوع و موجب حذف اثر از مرحله داوری خواهد شد.

 

مشخصات عمومی اثر شامل خواننده یا خوانندگان و آهنگساز به همراه تلفن و ایمیل باید ضمیمه اثر ارسالی باشد. آثاری که فاقد مشخصات و معرفی باشند از مرحله داوری حذف خواهند شد.

 

زمان آثار ارائه شده با احتساب تکرار در متن باید در چارچوب زمان‌بندی اعلام شده که در بندهای بعدی توضیح داده خواهد شد باشد.

 

آثار ارسالی می‏توانند فقط در زبان‏های فارسی، عربی و یا هر دو (مُلَمَع) باشند و اثر با سایر زبان‏ها در داوری شرکت داده نخواهند شد.

 

زمان برگزاری مسابقه از روز سوم دی‌ماه تا 12 بهمن‌ماه سال جاری مصادف با آغاز جشن‏های دهه فجر انقلاب اسلامی است.

 

زمان اعلام برگزیدگان همزمان با 22 بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، مقارن با تأسیس شبکه رادیویی قرآن به پیشنهاد و دستان مبارک مقام معظم رهبری (رئیس جمهوری وقت) در سال 1362 است.

 

رادیو قرآن مجاز است از آثار ارسالی به هر طریق که مایل باشد در پخش از طریق آنتن شبکه و یا فضای مجازی بهره‌‏برداری کند.

 

هیئت داوران

 

احمد لیایی، سرپرست هیئت داوران و داور بخش صوت، احمد ابوالقاسمی داور لحن، هادی آرزم داور حسن اجرا و هماهنگی، سیدعباس انجام داور متن و اداء.

 

جوایز

 

به پنج نفر و یا گروه برتر در این مسابقه جوایز نقدی به ترتیب از 5 میلیون تومان (رتبه اول) تا یک میلیون تومان (رتبه پنجم) پرداخت خواهد شد.

 

روش ارسال آثار

 

علاقه‌مندان شرکت در مسابقه می‌توانند آثار خود را از طریق یکی از روش‌های زیر به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند؛

 

بارگذاری (آپلود) در سایت رادیو قرآن

 

ارسال به پست الکترونیکی رادیو قرآن به آدرس radioquran@irib.ir

 

ارسال لوح فشرده آثار به آدرس پستی؛ تهران خیابان ولیعصر(عج) خیابان بلال سازمان صدا و سیما، ساختمان شهدای رادیو، طبقه چهارم، اتاق شماره 36، روابط عمومی رادیو قرآن صندوق پستی 5463-19395

 

بدیهی است آثاری که پس از تاریخ 12 بهمن‌ماه 1393 به دبیرخانه جشنواره برسد، در مسابقه شرکت داده نخواهند شد.

 

 

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت رادیو قرآن مراجعه کنند.

مرتضی فروتن تنها بازدید : 151 دوشنبه 08 دی 1393 نظرات (0)

قاری بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به تهاجم فرهنگی و وجود جذابیت‌هایی همچون فضای مجازی، خواستار ایجاد جذابیت بیشتر جلسات قرآن شد و گفت: برای تحقق این امر نیازمند همکاری همه‌جانبه مسئولان مساجد هستیم.

خبرگزاری فارس: محافل قرآنی با جذابیت بیشتری برگزار شود/ لزوم همکاری متولیان مساجد با اساتید

مرتضی فروتن تنها بازدید : 145 شنبه 29 آذر 1393 نظرات (1)

هفدهمین سوره‌ای است که بر پیامبر نازل شده است و امام باقر(ع) درباره آن می‌فرماید: هر کس این سوره مبارکه را در نمازهای فریضه و نافله‌اش بخواند، خداوند نماز و روزه او را قبول می‌کند.

خبرگزاری فارس: سوره‌ای که تلاوتش موجب قبولی نماز و روزه می‌شود

مرتضی فروتن تنها بازدید : 161 چهارشنبه 22 مرداد 1393 نظرات (1)

محبوب رسول خدا صلى الله علیه و آله

عبادت و خوف از خدا

علم الهى

شجاعت و شهامت

معاشرت و اخلاق

سخاوت و فریادرسى از محرومان

پیشواى دوم جهان تشیع، اولین ثمره زندگى مشترك على علیه السلام و فاطمه علیهاالسلام در نیمه ماه مبارك رمضان سال سوم هجرى در «مدینة الرسول‏» دیده به جهان گشود. وقتى خبر ولادت امام مجتبى به گوش پیامبر گرامى اسلام رسید، شادى و خوشحالى در رخسار مبارك آن حضرت نمایان شد. مردم شادى ‏كنان مى‏آمدند و به پیامبر صلى الله علیه و آله و على و زهرا علیهماالسلام تبریك مى‏گفتند، رسول خدا در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه گفت.

پیامبراكرم صلى الله علیه و آله در روز هفتم ولادت، گوسفندى را عقیقه ( و قربانى) كرد و در هنگام كشتن گوسفند، این دعا را خواند: « بسم الله عقیقة عن الحسن، اللهم عظمها بعظمة و لحمها بلحمه شعرها بشعره . اللهم اجعلها وقاء لمحمد و آله (3)؛ بنام خدا، [این] عقیقه‏اى است از جانب حسن، خدایا! استخوان عقیقه در مقابل استخوان حسن، و گوشتش در برابر گوشت او . خدایا! عقیقه را وسیله حفظ محمد و آل محمد قرار ده .»

سپس پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله موهاى سر او را تراشید و فاطمه زهرا علیهاالسلام هم وزن آن به مستمندان «درهم‏» نقره سكه‏ دار انفاق نمود. (4) از این تاریخ آیین عقیقه و صدقه به وزن موهاى سر نوزاد مرسوم شد .

مرتضی فروتن تنها بازدید : 159 یکشنبه 19 مرداد 1393 نظرات (0)

ملیحه حکمت‌، همسر شهید بابایی در آستانه سالروز شهید عباس بابایی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از قزوین، اظهار کرد: به طور حتم جایگاه قرآن برای شخص شهید بابایی از ارزش و قداست بالایی برخوردار بود، به طوری که همواره این کتاب آسمانی را زیاد می‌خواندند و به معنای آن هم توجه زیادی داشتند و یکی از نکاتی که همواره به خانواده، دوستان وهمرزمان خود خیلی زیاد توصیه می‌کردند این بود که قرآن را با معنی آن بخوانند و با دقت از دستورات آن پیروی کنند.

 

وی عنوان کرد: شهید بابایی از من می‌خواست که فرزند دخترمان را در حوزه قرآن کریم ثبت نام کنیم تا او بتواند قرآن را کامل فرا گیرد، زیاد اعتقاد داشت همه چیزهایی که ما در درس های تئوری فرا می گیریم بر گرفته از قرآن است و هرکس بتواند معانی آن را به طور کامل فرا گیرد، به نوعی درس زندگی را یاد گرفته است.

 

همسرشهید بابایی افزود: قبل از به دنیا آمدن فرزندانمان، حتی در زمان طاغوت یکی از چیزهای مهمی که همواره به همراه شهید بابایی بود به همراه داشتن قرآن بود، در زمان رژیم شاهنشاهی به همراه داشتن کتاب‌های مقدس از جمله قرآن در محیط نظامی به‌ویژه نیروی هوایی ممنوع بود، اما عباس به این مسائل اهمیتی نمی‌داد و همیشه در اتاق خود و حتی در هنگام پرواز قرآن به همراه خود داشت و هیج وقت آن را از خود جدا نمی‌کرد.

 

حکمت اضافه کرد: همه این مسائل در حالی اتفاق می‌افتاد که حساسیت روی نیروی هوایی رژیم شاهنشاهی خیلی بالا بود، به طوری که هر کسی که خواهان حضور در خلبانی نیروی هوایی می‌شد باید خود شاه تأیید حضور آن فرد را صادر می کرد.

 

وی عنوان کرد: شهید بابایی سه سال قبل از انقلاب و در زمان طاغوت کتاب‌های مذهبی از جمله قرآن را با دقت جلد می‌کرد و زمانی که در محیط کار سفری نداشت، قرآن تلاوت می‌کرد و در کل همیشه کتاب‌های مناجات خود را به همراه داشت.

 

همسر شهید بابایی افزود: زمان جنگ و دفاع مقدس ازجمله سخت‌ترین زمان‌هایی بود که برای نسل ما رخ داد، در آن زمان ایمان‌ها در مقابل مشکلات قوی تر بود، کارها برای خدا بود و همه دفاع از ناموس، وطن و دفاع از دین را واجب می‌دیدند، شهید بابایی و همه کسانی که برای جنگیدن می‌رفتند، می‌دانستند که برگشتشان غیرممکن است، حتی خانواده های آنان می‌دانستند که آخر عاقبت باید در راه خدا خون بها بدهند.

 

وی افزود: خانواده های شهدا می‌دانستند که قرار است فرزندان و همسرشان به شوق شیرین شهادت نائل آیند، اما با این وجود در این امر خداپسندانه آنان را با صبری زینبی همراهی می‌کردند.

 

همسرشهید بابایی با اشاره به نقش ولایت فقیه در روحیات شهید بابایی عنوان کرد: برکتی که امام خمینی (ره) با همت مردم ایجاد کردند پس از این که در نهایت به شکل گیری نظام شکوهمند انقلاب اسلامی کشیده شد، در زندگی عباس هم به شدت راه پیدا کرد، شهید بابایی پس از انقلاب با درجه سروانی یک روز به محضر امام رسیده بود و پس از برگشت حال و هوای خاصی پیدا کرده بود، به طوری که به طور مداوم به می می‌گفت چهره من نورانی تر از روز گذشته شده است.

 

وی عنوان کرد: همین امر اثبات می‌کند که عباس در زندگی شخصی خود به ولایت فقیه اعتقاد قلبی داشت، حتی شهید بابایی در دوران تحصیل خود در کشور آمریکا هیچ وقت نمازش را ترک نکرده بود و حتی با آن شرایط موجود امیال و هوس‌های شیطانی هم نتوانسته بود عباس را به سمت و سوی دیگری ببرد، زیرا شهید بابایی رد پای خدا را در زندگی خود حس کرده بود.

 

حکمت با بیان این که زمانی که خبر شهادت عباس را به من دادند با این که از نکات فنی هواپیما چیزی نمی‌دانستم افزود: می‌خواستم از نزدیک محل اصابت گلوله و مکان سقوط هواپیما را ببینم،اما شهید اردستانی به من گفت اگر شما اطمینان دارید که عباس شما را بعد از خدا به ما سپرده است، از این کار حذر کنید، زیرا به طور حتم موجب می‌شود خاطر شما اذیت شود.

 

وی عنوان کرد: یادم می‌آید که شهید اردستانی به من گفت در حال حاضر کسی شهید بابایی را نمی‌شناسد، اما مطمئن باشید که شهید بابایی را پنجاه سال دیگر همه می‌شناسند و انگاری الآن که بیست و شش سال از زمان شهادت عباس می‌گذرد این حرف اثبات شده است زیرا در حال حاضر نام شهید بابایی در خیابان ها، اتوبان ها و بزرگراه ها و ورزشگاه ها دیده می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد:عباس مرد عمل بود، در قلبش با خدای خودش اخلاصی دیگر داشت، داشت، ایمانی که داشت که خدا را عاشق بود و همین امر توانست او را در تاریخ ماندگار کند.

 

حکمت با بیان این که شهید بابایی شعار نمی داد و عمل‌گرایی در وجودش بود خاطرنشان کرد: هنوزکه هنوزاست به دنبال فیلمی ازصحبت های عباس در دوران خدمتش درنیروی هوایی هستم که البته تا کنون فیلمی درمورد شهید بابایی با آن همه سخنرانی پیدا نشده است، زیرا اجازه نداده‌اند که از وی فیلم‌برداری شود.

 

وی درپایان ادامه داد: در زمان شهادت شهید بابایی نیروی هوایی امریکا دقیق به درستی نمی‌دانم یک یا سه دقیقه سکوت اعلام کرد، در زمان تشییع عباس خیابان پیروزی بسته شده بود وهمه این‌ها دست به دست هم داد و موجب نام و اعتلای ماندگاری شهید بابایی شد.

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
نظرسنجی
نظر شما در مورد وبسایت جامع قرآن و عترت چیست؟