loading...
وبسایت جامع قرآن و عترت
مهندس جعفری بازدید : 227 دوشنبه 25 اسفند 1393 نظرات (0)

%d8%aa%d8%ac%d9%84%db%8c-%d8%a8%db%8c%d8%b4%d8%aa%d8%b1-%d9%86%d9%88%d8%b1-%d8%ad%d8%b6%d8%b1%d8%aa-%d8%ae%d8%aa%d9%85%db%8c-%d9%85%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%d8%a2%d8%ae%d8%b1-%d8%a7%d9%84%d8%b2%d9%85%d8%a7%d9%86%d8%b5%d9%84%d8%ad-%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85-%d8%ad%d8%b3%d9%86(%d8%b9)-%d8%b2%d9%85%db%8c%d9%86%d9%87%e2%80%8c%d8%b3%d8%a7%d8%b2%e2%80%8c-%d8%b9%d8%a7%d8%b4%d9%88%d8%b1%d8%a7-%d8%a8%d9%88%d8%af

محمدهادی همایون، رئیس دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، درباره شخصیت پیامبراکرم(ص) اظهار کرد: قاعدتاً در این تحلیل نباید وجود مقدس حضرت ختمی مرتبت، محمد مصطفی(ص) را با انسان معمولی مقایسه کرد چون انسان‌های معمولی جنسشان از جنس دنیا است و شهرتشان از جنس دنیاست.

وی ادامه داد: حتی ویژگی‌های اخلاقی که انسان‌ها دارند با معیارهای دنیویی سنجیده می‌شود و قاعدتاً این افراد و حتی انسان‌های بزرگ و مثبت تاریخ در  چهارچوب زمان و مکان خودشان قابل تحلیل هستند، اما وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) انسانی فرا مکانی است که ما به عنوان اولین مخلوق خداوند به ایشان اعتقاد داریم.

همایون اظهار کرد: اول چیزی که در عالم خلق شده است نور مقدس حضرت محمد(ص) بوده است که بررسی آن در بحث‌های فلسفی و عرفانی جای خود را دارد.

رئیس دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) بیان کرد: هنگامی که شخصیتی چون حضرت ختمی مرتب(ص)، شخصیتی فرازمینی دارد و پیش از اینکه عالم خلقت شکل گرفته باشد، نورش شکل گرفته، طبیعتاً هر مقدار که عالم خلقت به سمت آن نور و آخرالزمان نزدیک می‌شود، این نور، تجلی بیشتری پیدا می‌کند و در آن هنگام است که این نور شناخته‌تر می‌شود.

انسان معمولی توان دست یافتن به کُنه وجودی حضرت محمد(ص) را ندارد

وی اضافه کرد: به همین دلیل است که به هر میزان که به آخر الزمان نزدیک می‌شویم، متوجه خواهیم ‌شد که تجلی بیشتری از وجود مقدس ایشان نصیب مردم آن دوره می‌شود و البته این به همین میزان باقی نخواهد بود و بعد از آخر الزمان به میزانی که به عوالم ملکوت، قیامت و رجعت ورود پیدا می‌کنیم، شخصیت ایشان تجلی بیشتری پیدا می‌کند.

همایون تأکید کرد: اگر چه هیچ انسان معمولی توان این را ندارد که به کُنه وجودی شخصیت پیامبر(ص) دست پیدا کند چون هیچ کس از انسان‌های معمولی و غیر از نور 14 معصوم و وجود مقدس آنها در عرض ایشان مطرح نمی‌شود تا بخواهد حضرت محمد(ص) را بشناسد.

وی با اشاره به زما رحلت رسول‌الله(ص) تأکید کرد: در زمان قبل از رحلت پیامبر(ص) هیچ آثار بیماری در وجود ایشان در آن زمان ثبت نشده و اتفاقی رخ نداده بوده است و باید اجازه دهیم تا فضای جهانی روشن‌تر شود که ما اندک اندک با حوادثی که در دوران معاصرمان اتفاق می‌افتد متوجه می‌شویم که احتمالاً چه مسائلی در تاریخ ما رخ داده است.

همایون با تأکید بر اینکه باید اندکی صبر کنیم، اظهار کرد: بخش بنی‌امیه تاریخ کم کم برای ما در جریان فلسطین روشن می‌شود و نوع دشمنی بنی‌امیه امروز دوباره زنده می‌شود و ما اندک اندک ماجرای عاشورا را می‌فهیم و باید اجازه دهیم تاریخ بیشتر از این روشن شود تا در این موضوع صحبت کنیم.

وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) برای ایجاد امت آخرالزمانی بوده است

رئیس دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) در پاسخ به اینکه چگونه باید عمل کنیم تا همان امتی که پیامبر(ص) می‌خواستند، بشویم؟ تصریح کرد: اساساً وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) برای همین آمدند که امت آخرالزمانی را ایجاد کنند و بسازند و تمامی دستوراتی که ایشان آورده‌ بودند همه در این راستا قابل تحلیل و پیگیری و تبعیت است.

وی گفت: پیامبر اکرم(ص) روزی در جمع اصحابشان فرمودند «چقدر من مشتاق دیدار برادرانم هستم» و اصحاب گفتند «مگر ما برادرانتان نیستیم؟» ایشان فرمودند «نه، شما اصحاب من هستید و برادرانم در آخرالزمان می‌آیند و در حالی که من را ندیده‌اند و فقط از روی نوشته کاغذ، به من ایمان می‌آوردند».

همایون اضافه کرد: اگر بتوانیم گروهی باشیم که به عنوان برادران پیامبر اکرم(ص) تلقی شویم در آخرالزمان یعنی همان گروهی که زمینه‌سازی ظهور را انجام می‌دهند، بسی این افتخار است.

وی در پاسخ به اینکه باتوجه به اینکه شب یلدا با رحلت پیامبر اکرم(ص) مقارن شده است و برخی از جهت اینکه آن نیز نوعی صله رحم است بر وجوب آن تأکید می‌کنند، ادامه داد: درباره سنت‌های ملی باید به ریشه‌های فلسفی این سنت‌ها که تا حدودی بر ما معلوم است و بخش زیادی از آنها نیز برای ما معلوم نیست، توجه شود که فلسفه ایجاد این نوع سنت‌ها چیست؟

رئیس دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) عنوان کرد: برخی اعتقادشان این است که این سنت‌ها به دین زرتشت و دین رسمی دوران باستانی ما برمی‌گرد و برخی دیگر نیز معتقدند که این از میترائیسم آمده است.

همایون عنوان کرد: اینها بحث‌های مهمی است که باید انجام شود اما آنچه مهم است این است که ما این سنت‌ها را در طول زمان سعی کردیم با رفتارها، مناسک، سنت‌ها و اعمالی که بیشتر جنبه دینی دارد همراه کنیم چنانکه مقوله صله رحم و شب بیداری که در شب یلدا گفته می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه باید به دلیل این تقارن، حرمت عزاداری رحلت پیامبر اکرم(ص) رعایت و حفظ شود، اظهار کرد: مشابه آن را ما در دین مبین اسلام داریم که آن شب زنده‌داری است که با اعمال، هدف و فلسفه خاصی بیان شده است.

همایون تأکید کرد: باید سعی کنیم تا این امر ما را به سمت خرافات نبرد و باید از چیزهایی که ممکن است حتی با نگاه‌های بسیار توطئه‌آمیز وارد فرهنگ ما شوند، جلوگیری کنیم.

رئیس دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) در مورد امام حسن مجتبی(ع) و مهمترین آموزه‌های تربیتی ایشان، گفت: مهمترین نکته‌ای که درباره وجود مقدس امام مجتبی(ع) می‌توان گفت که معمولاً ذهن همیشه در بررسی سیره ایشان به آن سمت می‌رود ـ هرچند که این سیره یک بُعدی نیست ـ توجه به موضع صلح امام حسن مجتبی و تحلیل این صلح است.

وی اظهار کرد: هر روز جنبه‌ای از صلح امام حسن مجتبی(ع)، این اقدام معجزه‌آسا آشکار می‌شود و شاید مهمترین چیزی که درباره صلح امام مجتبی(ع) به عنوان جنبه تربیتی باید مورد توجه قرار گیرد، زمینه‌سازی عاشورا است.

همایون ادامه داد: صلح امام حسن(ع) بود که زمینه‌ عاشورا را مهیا کرد و 72 انسان پاک، برجسته و ولایت‌پذیر را در کنار سیدالهشدا به نحوی قرار داد که بلندترین پرچم تاریخ را در زندگی بشر نصب کنند که از همه عرصه‌های تاریخی قابل رؤیت و تبعیت باشد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
نظرسنجی
نظر شما در مورد وبسایت جامع قرآن و عترت چیست؟