loading...
وبسایت جامع قرآن و عترت
مرتضی فروتن تنها بازدید : 161 چهارشنبه 22 مرداد 1393 نظرات (1)

محبوب رسول خدا صلى الله علیه و آله

عبادت و خوف از خدا

علم الهى

شجاعت و شهامت

معاشرت و اخلاق

سخاوت و فریادرسى از محرومان

پیشواى دوم جهان تشیع، اولین ثمره زندگى مشترك على علیه السلام و فاطمه علیهاالسلام در نیمه ماه مبارك رمضان سال سوم هجرى در «مدینة الرسول‏» دیده به جهان گشود. وقتى خبر ولادت امام مجتبى به گوش پیامبر گرامى اسلام رسید، شادى و خوشحالى در رخسار مبارك آن حضرت نمایان شد. مردم شادى ‏كنان مى‏آمدند و به پیامبر صلى الله علیه و آله و على و زهرا علیهماالسلام تبریك مى‏گفتند، رسول خدا در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه گفت.

پیامبراكرم صلى الله علیه و آله در روز هفتم ولادت، گوسفندى را عقیقه ( و قربانى) كرد و در هنگام كشتن گوسفند، این دعا را خواند: « بسم الله عقیقة عن الحسن، اللهم عظمها بعظمة و لحمها بلحمه شعرها بشعره . اللهم اجعلها وقاء لمحمد و آله (3)؛ بنام خدا، [این] عقیقه‏اى است از جانب حسن، خدایا! استخوان عقیقه در مقابل استخوان حسن، و گوشتش در برابر گوشت او . خدایا! عقیقه را وسیله حفظ محمد و آل محمد قرار ده .»

سپس پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله موهاى سر او را تراشید و فاطمه زهرا علیهاالسلام هم وزن آن به مستمندان «درهم‏» نقره سكه‏ دار انفاق نمود. (4) از این تاریخ آیین عقیقه و صدقه به وزن موهاى سر نوزاد مرسوم شد .

مرتضی فروتن تنها بازدید : 159 یکشنبه 19 مرداد 1393 نظرات (0)

ملیحه حکمت‌، همسر شهید بابایی در آستانه سالروز شهید عباس بابایی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از قزوین، اظهار کرد: به طور حتم جایگاه قرآن برای شخص شهید بابایی از ارزش و قداست بالایی برخوردار بود، به طوری که همواره این کتاب آسمانی را زیاد می‌خواندند و به معنای آن هم توجه زیادی داشتند و یکی از نکاتی که همواره به خانواده، دوستان وهمرزمان خود خیلی زیاد توصیه می‌کردند این بود که قرآن را با معنی آن بخوانند و با دقت از دستورات آن پیروی کنند.

 

وی عنوان کرد: شهید بابایی از من می‌خواست که فرزند دخترمان را در حوزه قرآن کریم ثبت نام کنیم تا او بتواند قرآن را کامل فرا گیرد، زیاد اعتقاد داشت همه چیزهایی که ما در درس های تئوری فرا می گیریم بر گرفته از قرآن است و هرکس بتواند معانی آن را به طور کامل فرا گیرد، به نوعی درس زندگی را یاد گرفته است.

 

همسرشهید بابایی افزود: قبل از به دنیا آمدن فرزندانمان، حتی در زمان طاغوت یکی از چیزهای مهمی که همواره به همراه شهید بابایی بود به همراه داشتن قرآن بود، در زمان رژیم شاهنشاهی به همراه داشتن کتاب‌های مقدس از جمله قرآن در محیط نظامی به‌ویژه نیروی هوایی ممنوع بود، اما عباس به این مسائل اهمیتی نمی‌داد و همیشه در اتاق خود و حتی در هنگام پرواز قرآن به همراه خود داشت و هیج وقت آن را از خود جدا نمی‌کرد.

 

حکمت اضافه کرد: همه این مسائل در حالی اتفاق می‌افتاد که حساسیت روی نیروی هوایی رژیم شاهنشاهی خیلی بالا بود، به طوری که هر کسی که خواهان حضور در خلبانی نیروی هوایی می‌شد باید خود شاه تأیید حضور آن فرد را صادر می کرد.

 

وی عنوان کرد: شهید بابایی سه سال قبل از انقلاب و در زمان طاغوت کتاب‌های مذهبی از جمله قرآن را با دقت جلد می‌کرد و زمانی که در محیط کار سفری نداشت، قرآن تلاوت می‌کرد و در کل همیشه کتاب‌های مناجات خود را به همراه داشت.

 

همسر شهید بابایی افزود: زمان جنگ و دفاع مقدس ازجمله سخت‌ترین زمان‌هایی بود که برای نسل ما رخ داد، در آن زمان ایمان‌ها در مقابل مشکلات قوی تر بود، کارها برای خدا بود و همه دفاع از ناموس، وطن و دفاع از دین را واجب می‌دیدند، شهید بابایی و همه کسانی که برای جنگیدن می‌رفتند، می‌دانستند که برگشتشان غیرممکن است، حتی خانواده های آنان می‌دانستند که آخر عاقبت باید در راه خدا خون بها بدهند.

 

وی افزود: خانواده های شهدا می‌دانستند که قرار است فرزندان و همسرشان به شوق شیرین شهادت نائل آیند، اما با این وجود در این امر خداپسندانه آنان را با صبری زینبی همراهی می‌کردند.

 

همسرشهید بابایی با اشاره به نقش ولایت فقیه در روحیات شهید بابایی عنوان کرد: برکتی که امام خمینی (ره) با همت مردم ایجاد کردند پس از این که در نهایت به شکل گیری نظام شکوهمند انقلاب اسلامی کشیده شد، در زندگی عباس هم به شدت راه پیدا کرد، شهید بابایی پس از انقلاب با درجه سروانی یک روز به محضر امام رسیده بود و پس از برگشت حال و هوای خاصی پیدا کرده بود، به طوری که به طور مداوم به می می‌گفت چهره من نورانی تر از روز گذشته شده است.

 

وی عنوان کرد: همین امر اثبات می‌کند که عباس در زندگی شخصی خود به ولایت فقیه اعتقاد قلبی داشت، حتی شهید بابایی در دوران تحصیل خود در کشور آمریکا هیچ وقت نمازش را ترک نکرده بود و حتی با آن شرایط موجود امیال و هوس‌های شیطانی هم نتوانسته بود عباس را به سمت و سوی دیگری ببرد، زیرا شهید بابایی رد پای خدا را در زندگی خود حس کرده بود.

 

حکمت با بیان این که زمانی که خبر شهادت عباس را به من دادند با این که از نکات فنی هواپیما چیزی نمی‌دانستم افزود: می‌خواستم از نزدیک محل اصابت گلوله و مکان سقوط هواپیما را ببینم،اما شهید اردستانی به من گفت اگر شما اطمینان دارید که عباس شما را بعد از خدا به ما سپرده است، از این کار حذر کنید، زیرا به طور حتم موجب می‌شود خاطر شما اذیت شود.

 

وی عنوان کرد: یادم می‌آید که شهید اردستانی به من گفت در حال حاضر کسی شهید بابایی را نمی‌شناسد، اما مطمئن باشید که شهید بابایی را پنجاه سال دیگر همه می‌شناسند و انگاری الآن که بیست و شش سال از زمان شهادت عباس می‌گذرد این حرف اثبات شده است زیرا در حال حاضر نام شهید بابایی در خیابان ها، اتوبان ها و بزرگراه ها و ورزشگاه ها دیده می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد:عباس مرد عمل بود، در قلبش با خدای خودش اخلاصی دیگر داشت، داشت، ایمانی که داشت که خدا را عاشق بود و همین امر توانست او را در تاریخ ماندگار کند.

 

حکمت با بیان این که شهید بابایی شعار نمی داد و عمل‌گرایی در وجودش بود خاطرنشان کرد: هنوزکه هنوزاست به دنبال فیلمی ازصحبت های عباس در دوران خدمتش درنیروی هوایی هستم که البته تا کنون فیلمی درمورد شهید بابایی با آن همه سخنرانی پیدا نشده است، زیرا اجازه نداده‌اند که از وی فیلم‌برداری شود.

 

وی درپایان ادامه داد: در زمان شهادت شهید بابایی نیروی هوایی امریکا دقیق به درستی نمی‌دانم یک یا سه دقیقه سکوت اعلام کرد، در زمان تشییع عباس خیابان پیروزی بسته شده بود وهمه این‌ها دست به دست هم داد و موجب نام و اعتلای ماندگاری شهید بابایی شد.

مرتضی فروتن تنها بازدید : 243 پنجشنبه 17 اسفند 1391 نظرات (1)

 مدیر رادیو قرآن رویکرد‌های ششگانه رادیو قرآن در سال ۱۳۹۲ را اعلام کرد.

خبرگزاری فارس: 6 رویکرد‌ اصلی رادیو قرآن در سال ۱۳۹۲ اعلام شد

منبع: خبرگزاری فارس

گردآورنده: مرتضی فروتن تنها

«برای مشاهده متن کامل خبر به ادامه مطلب مراجعه نمایید.»

مرتضی فروتن تنها بازدید : 177 شنبه 14 بهمن 1391 نظرات (0)

 سرپرست سازمان اوقاف و امورخیریه با اشاره به رشد شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن کریم گفت: حضور 920 هزار شرکت‌کننده با توجه به 50 میلیون واجد شرایط فعالیت قرآنی قابل تأمل است و باید رشد کند.

خبرگزاری فارس: تعداد شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن باید رشد کند

منبع: خبرگزاری فارس

گردآورنده: مرتضی فروتن تنها

«برای مشاهده متن کامل خبر به ادامه مطلب مراجعه نمایید.»

مرتضی فروتن تنها بازدید : 169 پنجشنبه 12 بهمن 1391 نظرات (0)

عمرو بن عبدود شجاعى بود كه با هزار سوار و مرد جنگى برابرى مى كرد. در جنگ احزاب مبارز طلبيد، هيچ كس از مسلمين جراءت مبارزه با او را نداشت . تا اينكه حضرت على عليه السلام خدمت پيامبر صلى الله عليه و آله آمد و اجازه مبارزه با او را پيشنهاد كرد. پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودند: اين عمرو بن عبدود است .
حضرت عرض كرد: من هم على بن ابيطالبم . و به طرف ميدان حركت كرد و مقابل عمرو ايستاد .
بعد از مبارزه حساس ، عاقبت على عليه السلام عمرو را بر زمين انداخت و بر روى سينه او نشست
صداى فرياد مسلمين بلند شد و پيوسته به پيامبر صلى الله عليه و آله مى گفتند: يا رسول الله صلى الله عليه و آله بفرماييد على عليه السلام در كشتن عمرو تعجيل نمايد.
پيامبر صلى الله عليه و آله مى فرمود: او را به خود واگذاريد، او در كارش ‍ داناتر از ديگران است . هنگامى كه سر عمرو را حضرت جدا نمود، خدمت پيامبر صلى الله عليه و آله آورد. فرمود: يا على عليه السلام چه شد كه در جدا كردن سر عمر توقف نمودى ؟
عرض كرد: يا رسول الله صلى الله عليه و آله موقعى كه او را بر زمين انداختم مرا ناسزا گفت : من غضبناك شدم ، ترسيدم اگر در حال خشم او را بكشم ، اين عمل از من به واسطه تسلى خاطر و تشفى نفس صادر شود، ايستادم تا خشمم فرو نشست آنگاه از براى رضاى خدا و در راه فرمانبردارى او سرش را از تن جدا كردم .
آرى براى اين اخلاص و مبارزه با ارزش ، پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود:

((شمشير على در روز جنگ خندق با ارزش تر از عبادت جن و انس ‍ است .)) 

منبع: کتاب یکصد موضوع ، پانصد داستان

گردآورنده: مرتضی فروتن تنها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مرتضی فروتن تنها بازدید : 191 پنجشنبه 05 بهمن 1391 نظرات (0)

در ايامى كه اميرالمؤ منين عليه السلام زمامدار كشور اسلام بود، اغلب به سركشى بازارها مى رفت و گاهى به مردم تذكراتى مى داد.
روزى از بازار خرمافروشان گذر مى كرد، دختر بچه اى را ديد كه گريه مى كند، ايستاد و علت گريه اش را پرسش كرد. او در جواب گفت : آقاى من يك درهم داد خرما بخرم ، از اين كاسب خريدم به منزل بردم اما نپسنديدند، حال آورده ام كه پس بدهم كاسب قبول نمى كند.
حضرت به كاسب فرمود: اين دختر بچه خدمتكار است و از خود اختيار ندارد، شما خرما را بگير و پولش را برگردان .
كاسب از جا حركت كرد و در مقابل كسبه و رهگذرها با دستش به سينه على عليه السلام زد كه او را از جلوى دكانش رد كند.
كسانى كه ناظر جريان بودند آمدند و به او گفتند، چه مى كنى اين على بن ابيطالب عليه السلام است !!
كاسب خود را باخت و رنگش زرد شد، و فورا خرماى دختربچه را گرفت و پولش را داد.
سپس به حضرت عرض كرد: اى اميرالمؤ منين عليه السلام از من راضى باش ‍ و مرا ببخش .
حضرت فرمود: چيزى كه مرا از تو راضى مى كند اين است كه : روش خود را اصلاح كنى و رعايت اخلاق و ادب را بنمايى .

منبع: کتاب یکصد موضوع ، پانصد داستان

گردآورنده: مرتضی فروتن تنها

مرتضی فروتن تنها بازدید : 190 شنبه 30 دی 1391 نظرات (0)

يكى از اقوام امام سجاد عليه السلام ، نزد حضرتش آمد و شروع به ناسزا گفتن كرد. حضرت در جواب او چيزى نفرمودند چون از مجلس آن شخص ‍ برفت ، حضرت به اهل مجلس خود فرمود: شنيديد آنچه را كه اين شخص ‍ گفت الان دوست دارم كه با من بياييد و برويم نزد او تا جواب مرا از دشنام او بشنويد.
آنان گفتند: ما همراه شما مى آييم و دوست داشتيم كه جواب او را مى دادى . حضرت حركت كردند و اين آيه شريفه را مى خواندند: ((آنان كه خشم خود را فرو نشانند و از بدى مردم در گذرند (نيكو كارند) و خدا دوستدار نكوكاران است .))
راوى اين قضيه گفت : ما از خواند اين آيه فهميديم كه حضرت به او خوبى خواهد كرد.
پس حضرت آمدند تا منزل آن شخص و او را صدا زدند و فرمودند كه به او بگويند على بن الحسين عليه السلام است .
چون آن شخص شنيد كه حضرت آمده ، گمان كرد حضرت براى جواب گوئى دشنام آمده است !
حضرت تا او را ديدند فرمودند: اى برادر تو نزدم آمدى و مطالبى ناگوار و بد گفتى ، اگر آنچه گفتى از بدى در من است از خداوند مى خواهم كه مرا بيامرزد، و اگر آنچه گفتى در من نيست ، خداوند ترا بيامرزد.
آن شخص چون چنين شنيد ميان ديدگان حضرت را بوسيد و گفت : آنچه من گفتم در تو نيست ، و من به اين بدى ها سزاوارترم .

 

منبع: کتاب یکصد موضوع ، پانصد داستان

گردآورنده: مرتضی فروتن تنها

مرتضی فروتن تنها بازدید : 144 چهارشنبه 27 دی 1391 نظرات (0)

معاون قرآن و عترت وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشريح ساختار اين معاونت، پيش‌بينی كرد كه حداقل 600 نيروی قرآنی جديد در سراسر كشور به همكاری با اين معاونت بپردازند.

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران

گردآورنده: مرتضی فروتن تنها

«برای مشاهده متن کامل خبر به ادامه مطلب مراجعه نمایید.»

مرتضی فروتن تنها بازدید : 187 چهارشنبه 27 دی 1391 نظرات (0)

کرسی تلاوت قرآن‌کریم در مسجد جامع صدر اراکی‌ها امشب با اجرای «منصور قصری‌زاده» قاری بین‌المللی کشورمان برگزار می‌شود.

خبرگزاری فارس: کرسی تلاوت قرآن با حضور «قصری‌زاده»+ تلاوتی از قاری

منبع: خبرگزاری فارس

گردآورنده: مرتضی فروتن تنها

«برای مشاهده متن کامل خبر به ادامه مطلب مراجعه نمایید.»

 

تعداد صفحات : 3

اطلاعات کاربری
نظرسنجی
نظر شما در مورد وبسایت جامع قرآن و عترت چیست؟