loading...
وبسایت جامع قرآن و عترت
مهندس جعفری بازدید : 189 یکشنبه 10 اسفند 1393 نظرات (0)

%d9%85%d8%a7%d9%87%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%b2%d9%85%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%a8%d8%a7-%d9%be%d8%b1%d9%88%d9%86%d8%af%d9%87%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%aa%d8%b4%db%8c%d8%b9%e2%80%8c%d9%86%da%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d9%85%d9%86%d8%aa%d8%b4%d8%b1-%d8%b4%d8%af

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، ماهنامه زمانه 126 و 127 با پرونده‌هایی برای تشیع و تشیع‌نگاری و آشنایی با شیعیان پاکستان از سوی کانون اندیشه جوان در 100 صفحه منتشر شد.

تاریخ با ماجراهای متنوع و عبرت‌آموزَش و نیز به دلیل جایگاه محوری‌اش در شکل‌گیری هویت ملی ظرفیت فراوان برای ساخت فیلم و سریال دارد. گواه این مدعا فیلم‌ها و سریال‌های متعدد تاریخی است که در ایران و جهان ساخته شده است. دستیابی نمونه‌های متعدد از فیلم‌های تاریخی به مهم‌ترین جوایز ملی و بین‌المللی نیز شاهد مقبولیت و محبوبیت سینمای تاریخی، هم نزد مخاطبان عام و هم منتقدان است، اما شیوه روایت رویدادهای تاریخی و به تصویر کشیدن شخصیت‌های تاریخی در فیلم‌ها و سریال‌ها همواره با مسائل متعدد و متنوعی روبه‌رو بوده و سبب عکس‌العمل‌های مثبت و منفی شده است. مورخان بر عبور نکردن آثار سینمایی از خط قرمزهای تاریخ تأکید می‌کنند، اما فیلمسازان، فیلم را اثری هنری می‌دانند که بیش از واقعیت با تخیل سروکار دارد.

در پرونده‌ای که در بخش تاریخ زمانه منتشر شده از همین اختلاف نظر مورخان و فیلمسازان سخن به میان آمده و تلاش شده است این دو نگاه به هم نزدیک شود. ازآنجاکه بخش مهمی از آثار سینمای تاریخی در ایران و جهان در حوزه فیلم‌ها و سریال‌های تاریخی ـ مذهبی بوده و نسبت به این‌گونه آثار همواره حساسیت‌ها و مسائل بیشتری وجود داشته، در این پرونده بیشتر به سینمای تاریخی ـ مذهبی توجه شده است؛ و با جمال شورجه، محمود مطهرنیا و محمدرضا ورزی گفت‌وگو شده و ترجمه از سیلویوکاس با موضوع تحریف واقعیت یا ضرورت هنری منتشر شده است.

تاریخ پیدایش و گسترش تشیع از دیرباز در منابع تاریخی و کلامی مسلمانان و سپس در آثار مستشرقان مورد توجه بوده و در سه دهه اخیر با گسترش مطالعات شیعه‌پژوهی در غرب، مباحثی از قبیل خاستگاه و چگونگی پیدایش تشیع در کانون توجه نویسندگان قرار گرفته است؛ چنان‌که با انگیزه‌های غیرعلمی در انواع منابع مکتوب و چندرسانه‌ای، دیدگاه‌هایی دراین‌باره مطرح شده است. ازسوی‌دیگر، از دیرباز تاکنون ارتباط ایران و تشیع از موضوعات بحث‌انگیز میان مورخان و محققان بوده و نظریات گوناگون و گاه متضادی در مورد منشأ و خاستگاه تشیع و چگونگی و چرایی انتشار آن در ایران بیان شده است.

در این میان، شیعیان کوشیده‌اند براساس منابع و داده‌های تاریخی دیدگاه‌های ناصواب را نقد و دیدگاه پذیرفته‌شده و واقع امر را بیان کنند. موضوع چگونگی پیدایش تشیع اکنون صرفاً یک پرسش تاریخی نیست، بلکه جنبه هویتی نیز پیدا کرده است؛ هویتی که هم‌اکنون بزرگ‌ترین مشخصه ملی ما ایرانیان نزد جهانیان به‌شمار می‌آید؛ بنابراین شیعیان با نوع پاسخ خود به این سؤالات، به نوعی تلاش می‌کنند هویتشان را حفظ کنند و این در حالی است که برخی جریان‌های فکری تلاش می‌کنند جدایی شیعیان از اسلام واقعی را ترسیم و تبیین کنند. در پرونده بخش اندیشه ماهنامه زمانه با مرور مهم‌ترین دیدگاه‌های مطرح شده درباره پیدایش تشیع، تلاش شده براساس داده‌ها و حقایق تاریخی، ضمن تبیین چگونگی گسترش تشیع در ایران، دیدگاه‌های تفکیک‌کننده هویت شیعی از اسلام و نیز نظریات مستشرقانی را نقد و بررسی شود که معتقدند تشیع ساخته ایرانیان است.

پرونده‌های جهان اسلام زمانه در هر شماره به شیعیان یکی از کشورهای دور یا نزدیک توجه می‌کند و در این شماره خود به کشور دوست و همسایه پاکستان نگاهی داشته و ضمن توجه به تاریخ، فرهنگ و تمدن پاکستان در تاریخ، چگونگی ورود اسلام و تشیع و پراکندگی جغرافیایی آن در شهرهای مختلف پاکستان بیان شده است. در این زمینه مهم‌ترین احزاب، گروه‌ها و مؤسسات شیعی معرفی شده و از فرقه‌گرایی و گروه‌های تندرو که دستشان به خون شیعیان آغشته شده و نیز جریان‌های دیگر این سرزمین، ازجمله جریان‌های اصلاحی ـ تقریبی سخن به میان آمده است.

شیعیان در بسیاری از کشورها گروه اقلیت مسلمانان به‌شمار می‌آیند. البته به دلایل مختلف آمار و اطلاعات دقیقی از این پراکندگی جمعیتی وجود ندارد، اما مطمئناً شیعیان بسیاری در پاکستان زندگی می‌کنند که قرابت سیاسی و فرهنگی بسیاری با ایران دارند.

ماهنامه زمانه در بخش سرآغاز خود در یادداشتی به عاشوراپژوهی در دانشگاه‌ها نگاهی انداخته و گزارش نشستی درباره تبار و آینده جریان سلفی‌گری با حضور پورامینی، شیروانی و فرمانیان را آورده است همچنین تأملی برمقوله آزادی با حضور زرشناس و عبدالکریمی داشته است.

بنا بر این گزارش، علاقه‌مندان می‌توانند ماهنامه زمانه شماره 126 و 127 را که در 100 منتشر شده است را از نمایشگاه دائمی آثار کانون اندیشه جوان به نشانی خیابان انقلاب، خیابان وصال شیرازی، کوچه بهنام، شماره 19 یا تماس با شماره 1–88970840 تهیه کنند.

مهندس جعفری بازدید : 173 سه شنبه 05 اسفند 1393 نظرات (0)


%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8-%c2%ab%d8%b7%d8%a8%db%8c%d8%b9%d8%aa-%d9%88-%d8%b4%d9%87%d8%b1-%d8%af%d8%b1-%d8%aa%d8%b9%d8%a7%d9%84%db%8c%d9%85-%d9%88-%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af-%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85%db%8c%c2%bb-%d9%85%d9%86%d8%aa%d8%b4%d8%b1-%d8%b4%d8%af
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، کتاب «طبیعت و شهر در تعالیم و فرهنگ اسلامی» توسط انتشارات مرسل با همکاری دانشگاه کاشان در 385 صفحه به شمارگان 1000 نسخه منتشر شد. این کتاب توسط محسن شاطریان، امیر اشنویی و محمود گنجی پور تألیف شده است.
محسن شاطریان، دانشیار دانشگاه و رئیس دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین دانشگاه کاشان در گفت‌وگویی در رابطه با این کتاب، اظهار کرد: شهر یا جامعه‌ اسلامی معطوف به اصول و مبانی و نوعی نگرش خاص نسبت به هستی، طبیعت، انسان، آخرت و خدا است. این مبانی و اصول اساساً ویژگی‌ها و خصلت‌های شهر اسلامی را توضیح می‌دهد. شهری که نظم اجتماعی‌اش متکی به چنین نگرش و اصولی باشد و روابط افراد بر مبنای آن شکل پذیرفته باشد، شهری اسلامی است و شهری که نظم و روابط اجتماعی‌اش مبتنی بر این اصول نباشد، شهری اسلامی نیست. در شهر اسلامی، اصلِ اساسی اعتقادِ انسان به خدا، حاکمیت وی، ایمان به جهان آخرت و جهان ماوراء الطبیعه است. در جامعه اسلامی یا در یک شهر اسلامی تمامی انسان‌ها دارای نوعی برداشت مشترک در این ارتباط­اند. محور چنین نگرشی اصلِ حاکمیت خدا است. ایمان به وی و اینکه خداوند در زندگی بشر حضور دارد، برداشت انسان از نفس خود، جهان و طبیعت و رابطه‌  خود با آن‌ها را دگرگون می‌‌‌کند.

وی توضیح داد: در این چارچوب سعادت و خیر حقیقی به عنوان بزرگترین آرمان بشر کسب رضایت خدا است و انسان در این فضا است که به تلاش و تکاپو می‌پردازد. در هر صورت شهر اسلامی زمانی تحقق می‌یابد که افراد در عالم دینی قرار گیرند و به این اصول و مبانی ایمان داشته باشند. در شهر اسلامی، شرافت انسانى مد نظر است و قواى نباتى و حیوانى در واقع، زمینه‌ساز رشد انسانى و کمال معنوى و ابزارهایى براى رسیدن به درجات بلند و سعادت جاودانى است. شهر اسلامی، شهری است که برای انسان شرایط ذکر و یاد خداوند را ایجاد کند و او را در هر لحظه به یاد خداوند اندازد که در فضای آن، شرایط ارتکاب به گناه برای فرد ایجاد نشود، بلکه فضای شهری به‌گونه‌ای باشد که او را در انجام واجبات و مستحبات دینش یاری رساند. فضای شهر اسلامی، شهروند را در برابر آسیب دیدن از دیگر شهروندان و آسیب رساندن به دیگر شهروندان ایمن دارد. شهری، شهر اسلامی است که ذکر در آن جایگاهی دارد، نعمت‌های خداوند متعال محترم شمرده می‌شوند؛ چرا که مورد ذکرند.
دانشیار دانشگاه کاشان درباره محتوای کتاب بیان کرد: در این کتاب سعی شده است با استفاده از منابع مختلف داخلی و خارجی، چارچوبی برای شناخت طبیعت و شهر از دیدگاه تعالیم و فرهنگ اسلامی تنظیم شود.
کتاب حاضر از چهار فصل به شرح ذیل تشکیل شده است، فصل اول شامل مباحث انسان، طبیعت و اسلام می‌باشد که به بررسی شناسایی و ویژگی‌ها، نحوه ارتباط انسان با جهان خارج، رویکرد اسلام و اندیشمندان مسلمان به طبیعت می‌پردازد. فصل دوم تحت عنوان رویکرد اندیشمندان به شهر اسلامی و پدیده‌های آن شامل مفاهیم شهرسازی از دیدگاه رسول اکرم(ص) و حضرت علی(ع)، رویکرد اندیشمندان مسلمان به شهر و مدنیت، همچنین رویکرد اندیشمندان غیر مسلمان به شهر اسلامی می‌پردازد. فصل سوم با عنوان پدیده‌های جغرافیایی و شهر اسلامی شامل عوامل جغرافیایی، تکوین و گسترش و نابودی شهرها، تحولات جغرافیایی شهر و شهرنشینی پس از پیروزی اسلام، عوامل نهادی شهرهای اسلامی، عناصر و اجزای شهر اسلامی و تأثیر وقف و هجرت بر شهر اسلامی مورد بحث و بررسی قرار می­گیرد. فصل چهارم به بررسی مباحث مدرنیته، فقه اسلامی و شهر شامل توصیف شهر اسلامی، اصول و ماهیت شهر اسلامی، تأثیر فرهنگ و تمدن غربی بر شهرهای حوزه فرهنگ اسلامی، اثر مدرنیسم بر شهرهای اسلامی، مشکلات برنامه‌ریزی برای شهرهای اسلامی و هویت اسلامی و توسعه مدرن می‌پردازد.
شاطریان گفت: کتاب حاضر طبق سرفصل یکی از دروس کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری تنظیم یافته است. بدین لحاظ منبع مفیدی برای اساتید، محققان و دانشجویان این رشته است. همچنین امید است این کتاب مورد توجه دانشجویان و اساتید رشته‌های معماری و شهرسازی اسلامی، مدیریت شهری، علوم اجتماعی، ادیان و عرفان، فقه و حقوق اسلامی و مهندسان مشاور شهرسازی و تمامی مراکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای و مسئولان مربوط قرار گیرد.
بنا بر این گزارش، علاقه‌مندان می‌توانند کتاب طبیعت و شهر در تعالیم و فرهنگ اسلامی  را از طریق سایت اینترنتی انتشارات مرسل خریداری کنند.

مهندس جعفری بازدید : 196 پنجشنبه 30 بهمن 1393 نظرات (0)

%d8%b1%d9%88%d8%a7%db%8c%d8%aa%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%b4%d9%87%d8%af%d8%a7%db%8c-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86%db%8c-%d8%af%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d9%84%d8%aa%d8%ad%d9%81%db%8c%d8%b8-%d8%a7%d9%84%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%b1%db%8c%d9%85

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، دارالتحفیظ القرآن‌الکریم به عنوان نخستین مؤسسه قرآنی کشور با بیش از 50 سال سابقه فعالیت در تهران به  نشانی خیابان مجاهدین اسلام، خیابان ایران واقع شده است که «غفورآقا آقاسلطانی» موسس آن است. این مؤسسه مزین به نام 23 شهید قرآنی است که جزء قرآن‌آموزان فعال این مؤسسه‌ بودند که به جبهه‌ها اعزام شدند.
علاوه بر عطر حضور این شهیدان در فضای موسسه، یادگاری دیگری نیز از این قرآن‌آموزان باقی مانده است؛ عکس‌هایی از آنها موجود است که سال‌هاست در سالن اصلی دارالتحفیظ نصب شده و حتی اسامی این شهدای قرآنی در کلاس‌های عمومی آموزش قرآن که روزهای جمعه هر هفته برگزار می‌شود، ذکر شده و به اصطلاح حضور و غیاب می‌شوند.
احد آقاسلطانی، مدیر دارالتحفیظ القرآن الکریم درباره شهدای قرآنی این موسسه می‌گوید: به خاطر دارم اغلب این 23 شهید دارالتحفیظ از میان قرآن‌آموزانی بودند که به حدی در فراگیری قرآن مشتاق بودند که حتی، روزهای جمعه صبح‌ زود به کلاس‌های دارالتحفیظ که مدتی در مسجد امام حسین(ع) برپا می‌شد، می‌آمدند و به این دلیل که هنوز در مسجد برای حضور قرآن‌آموزان، باز نشده بود، نماز صبح خود را بر روی پله‌های مسجد می‌خواندند و حتی گاهی اوقات برای خواندن نماز شب هم به دارالتحفیظ القرآن الکریم می‌آمدند.

%d8%b1%d9%88%d8%a7%db%8c%d8%aa%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%b4%d9%87%d8%af%d8%a7%db%8c-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86%db%8c-%d8%af%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d9%84%d8%aa%d8%ad%d9%81%db%8c%d8%b8-%d8%a7%d9%84%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%b1%db%8c%d9%85

مدیر دارالتحفیظ القرآن الکریم ادامه می‌دهد: نام شهدای قرآنی دارالتحفیظ هنوز هم بعد از سال‌های سال در لیست حضور و غیاب جلسه قرآن صبح‌های جمعه وجود دارد و استاد جلسه بعد از اینکه جلسه را به پایان می‌رساند و دعای پایان جلسه را می‌خواند این شهدا را نیز حضور و غیاب می‌کند و قرآن‌آموزان حاضر در جلسه برای این شهدای قرآنی صلوات می‌فرستند. حضور و غیاب شهدای قرآنی دارالتحفیظ به یک رسم تبدیل شده است.
وی در ادامه عنوان می‌کند: استاد سیدمحسن موسوی‌بلده در یکی از جلسات قرآن دارالتحفیظ القرآن الکریم فراموش کرده بود که نام شهدای قرآنی دارالتحفیظ را حضور و غیاب کند تا قرآن‌آموزان برای آنها صلوات بفرستند که همان شب، خوابی می‌بیند و در آن خواب گفته می‌شود که چرا این هفته اسم شهدای قرآنی را نیاوردید؟ شما نمی‌دانید که شهدای قرآنی اینجا حضور دارند؟ نباید آنها را فراموش کنید.

مهندس جعفری بازدید : 162 شنبه 25 بهمن 1393 نظرات (0)

حالا يه مقدارى مى‏ خواهيم راجع به وضو صحبت كنيم. اول: آداب وضو: در وضو براى چى وضو مى ‏گيريم؟ 1 - براى نماز كه واجب است، براى غير نماز هم، هميشه با وضو باشيم. يه چيزى برايتان بخوانم اين حديث راهم تا امروز صبح بلد نبودم، امروز صبح ياد گرفتم. حديث داريم: اگر كسى هميشه با وضو باشد، اگر يه وقت در حال وضو بميرد ثواب شهيد دارد. البته معناى با وضو بودن اين نيست كه آدم ادرارش را نگه دارد. نه بدون اينكه در محصور باشد وضو داشته باشد. وضو، هميشه با وضو بودن خوب است براى قرآن خواندن ،ذكر، اصلا آدم با وضو باشد وضو بر وضو نور بر، روى، وضوى با وضو نور على نور است. آخه بعضى چيزها دوتايى زشت است مثل اينكه دو تا كراوات روى هم ببنديم. دو تا كراوات روى هم مى‏ گويند: اين خل است. امّا دو تا لامپ دليل بر خلى نيست نورش زياد است. مثلا مى‏گويم: «واذكرواالله كثيرا». ذكر خدا زيادش مفيد است، اما بعضى چيزها مثل غذا، اضافه ‏اش فشار به معده است. حتى آدم وضو دارد يه بار ديگر هم وضو بگيرد .و خشك هم نكنيد هر چى آب سرد روى پوست باد نشاطش بيشتر است. بعد چه جورى وضو بگيريم بعد من هم م ى‏خواهم وضو بگيرم دوربين راسِ من باشدمن يه بار وضو را گفته ‏ام حدود نه سال قبل ولى از نه سال پيش خيلى از بچّ‏ه ‏ها عوض و بدل شده ‏اند، كوچولوها بزرگ شده ‏اند حالا يه دفعه ديگر ببينند. حالا ما طشت نداريم، حالا فرض كنيد طشت است. ببينيد وضو كه مى‏ گيريم دستها را اول مى‏ شوئيم اين شستن دست مستحب است و جزء وضو نيست، مستحب است كه انسان دستش را بشويد. بعد آب را بر مى‏ داريم مى‏ ريزيم بالا از بالا همينطور مى‏ شوريم. شد، گردى نشوريد همچينى، مثل اينكه ليف مى‏زنيم توى حمام. نه از بالا به پايين باشد خلاصه آب بايد به همه بدن برسد به همه صورت از جايى كه مو در مى‏آيد تا چونه، از شصت تا انگشت وسط و احتياطا به مقدارى اينور و آنوَرَش، بعد دست راست را كه مى‏ خواهيم وضو بگيريم، آب را ور مى‏ داريم مى‏ ريزيم بالا. آب هم بايد همه جا برسد من ديدم آب را بعضى ‏ها كه مى‏ ريزند به اينجا همچنين مى‏ كنند اينجا را خو دست آب مى‏ گيرد، پشت دست كه آب دست نمى‏ گيرد همينطور دست‏ تر را مى‏ كشد اين ديگه مسح مى‏ شود. مسح غلط است اين مسح كه انسان با دست ‏تر مى‏ كشد مسح سر ومسح پا اينجا نبايد مسح باشد بايد شستن باشد. غسل است در دست بايد شستن باشد مسح كافى، بنابراين آب را كه مى‏ ريزيد همينطور كه اينجا آب جارى است پشت دست هم بايد آب جارى باشد يعنى يه مشت آب اين پشت و يه مشت آب اينجا به طورى كه آب به همه جا جارى شود نه اينكه آب را اينجا بريزيد اينجا را خوب مى‏شورى آن وقت اينجاها چى؟ يه دست خالى مى‏كشى، اين مى‏شود مسح. بعضى‏ها كه وضو مى‏گيرند دستشان را مى‏آورند تا اينجا آب را همين طور بيار تا نوك. تا نوك‏ها همچنين بعد هم دست چپ شد. بعد هم مسح سر، روى زلف هم مسح بكشى كافى است به شرطى كه زلفها مالِ خودش باشد اگر زلفها را از شمال شرقى و يا جنوب غربى بيارى اينجا كافى نيست همانجا اگر زلف مالِ خودش باشد طورى نيست زلف بايد ميزون باشد اگر خيلى طئلانى باشد يا زلف مالِ اينجا نباشد، اگر زلف مالِ اينجاست روى زلف مسح بكشى كافيه، لازم هم نيست زلف‏ها را پس كنى همين روى خود زلف كافيه، فرق بين وضو و غسل اين است كه در وضو روى زلف كافيه، در غسل بايد توى زلف هم شسته شود، مسح پا هم همينطور مى‏كشيم، وضو نور است، دعاهايى هم دارد خدا چقدر قشنگ وصل كرده. اول اين وضو رابطه دارد به حق مردم، آب غصبى نباشد مكان غصبى نباشد يعنى حقّ مردم مراعات شود حالا اگر كسى خونه لوله كشى نيست از خونه همسايه‏ ها شيلنگ گرفته، دولت هم راضى نيست بايد مسئله‏ اش را بپرسيد، كه مى ‏شود با اين آب، وقت ندارى وضو بگيرى بايد تيمّم كنى پا شدى ديدى اِ نزديك آفتاب است تا بروى وضو بگيرى، آفتاب مى‏ زند اونجا بايد تيمّم كنى.

مهندس جعفری بازدید : 176 دوشنبه 20 بهمن 1393 نظرات (0)

 

كعبه نخستين بنايي بود كه در روي زمين ساخته شد ودر زمان حضرت آدم توسط خود او درست شد.بعدا طوفان نوح سبب شد كه ساختمان اين خانه ويران شده ودر ظاهر محو شود.اسماعيل در حاليكه به سن 30 سالگي رسيده بود وپدرش به دستور خداوند مامور بناي خانه كعبه شد از خدا خواست كه مكان كعبه را يقين كند.جبرئيل از طرف خدا به زمن امد وهمان مكان سابق كعبه را خط كشي كرد.اسماعيل از بيابان سنگ مي آورد وپدرش ديوار كشي مي كرد.پس از آن به اسماعيل فرمود سنگي مناسب برايش بياورد تا آنرا بر ركن قرار دهد تا براي مردم نشان وعلامتي باشد.جبرئيل او را به حجرالاسود رهنمون كرد وآنرا برگرفت ودر جايگاهش قرار داد آنگاه كه بناي خانه بالا رفت براي ابراهيم بالابردن سنگها دشوار بودبراي همين روي سنگي ايستاد كه به مقام ابراهيم معروف شد.

مهندس جعفری بازدید : 161 چهارشنبه 15 بهمن 1393 نظرات (0)

%db%b2%db%b1-%d8%a8%d9%87%d9%85%d9%86%e2%80%8c%d8%9b-%d8%a8%d8%b1%da%af%d8%b2%d8%a7%d8%b1%db%8c-%da%86%d9%87%d8%a7%d8%b1%d9%85%db%8c%d9%86-%d8%a7%d8%b1%d8%af%d9%88%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%b9%d8%af%d8%a7%d8%af%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%af%d8%b1%d8%ae%d8%b4%d8%a7%d9%86-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86%db%8c

 

محمدمهدی بحرالعلوم، معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن الکریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به سه دوره برگزاری اردوی استعدادهای درخشان قرآنی از سوی این سازمان، گفت: دو دوره اول این اردوها سال 92 در استان البرز و خراسان رضوی و سومین دوره نیز تابستان امسال در استان البرز برگزار شد.
معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن الکریم افزود: با توجه به بازتاب و خروجی خوبی که اردوی استعدادهای درخشان قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم طی سه دوره گذشته، داشته و مشابه آن تاکنون در کشور وجود نداشته است، بنا داریم چهارمین دوره این اردوها را نیز از 21 تا 24 بهمن‌ماه در تهران، ساختمان سازمان دارالقرآن الکریم برگزار کنیم.
وی با بیان اینکه نخستین دوره این اردوها با حضور 100 نوجوان بااستعداد قرآنی از سراسر کشور برگزار شد، عنوان کرد: در هر دوره از این اردوها تکالیفی به نوجوانان ارائه می‌شد تا بتوانند در فاصله زمانی بین دو اردو خود را از هر نظر آماده کنند. نوجوانانی که در فاصله زمانی بین دو اردو تکالیف خود را به خوبی انجام داده‌اند در مراحل بعدی نیز حضور داشته‌اند اما نوجوانانی که با تکالیف و برنامه‌ها ما همراه نشدند خودبه خود از این اردوها و آموزش‌های تخصصی خارج شدند.
وی ادامه داد: پس از برگزاری سومین دوره این اردوها از چهارم تا هفتم شهریورماه سال جاری در استان البرز، تکالیفی به نوجوانان ارائه شده که آزمون کتبی به منظور سنجش توانمندی این نوجوانان، 11 دی‌ماه برگزار می‌شود.
بحرالعلوم درباره ادامه برگزاری این اردوهای آموزشی طی سال‌های آینده، گفت: پس از برگزاری چهارمین اردوی استعداداهای درخشان قرآنی باید نتایج این اردوها را به صورت کارشناسی بررسی کرده و تصمیم بگیریم که این اردوها طی سال‌های آینده ادامه داشته باشد یا ادامه نداشته باشد.

مهندس جعفری بازدید : 148 یکشنبه 05 بهمن 1393 نظرات (0)


%d8%aa%d9%88%d8%b3%d8%b9%d9%87-%d9%81%d8%b9%d8%a7%d9%84%db%8c%d8%aa%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%db%8c%d8%b2%d8%af%d9%87%d9%85%db%8c%d9%86-%d8%ac%d8%b4%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d8%a8%db%8c%d9%86%e2%80%8c%d8%a7%d9%84%d9%85%d9%84%d9%84%db%8c-%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85-%d8%b1%d8%b6%d8%a7(%d8%b9)

سید جواد جعفری، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به تشریح ویژگی‌های سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) پرداخت و عنوان کرد: همچنانکه مقام معظم رهبری امسال را با عنوان سال عزم ملی و مدیریت جهادی نام‌گذاری کرده‌اند، جشنواره امام رضا(ع) نیز امسال مصداق عینی یک حرکت فرهنگی با مدیریت جهادی است.

وی ادامه داد: امسال همه استان‌های کشور بسیج شده و فراخوان‌های خود را در موعد مقرر یعنی سالروز میلاد امام موسی‌کاظم(ع) اعلام کردند که بر همین اساس در سال جاری 82 عنوان برنامه برای داخل کشور و بیش از 200 نقطه جهان پیش‌بینی شده است.

جعفری در خصوص ویژگی‌های این دوره از جشنواره عنوان کرد: تأکید بیشتر بر خلاقیت و نوآوری، مردمی شدن جشنواره بیش از گذشته، بومی‌سازی فعالیت‌ها در خارج از کشور، توجه به موضوع سبک‌های تخصصی سبک زندگی رضوی و قالب‌های هنری برای اشاعه سبک زندگی با الهام از آموزه‌های رضوی مواردی است که می‌توان از آنها به عنوان ویژگی‌های این دوره از جشنواره یاد کرد.

وی با تأکید بر اینکه مقرر شده است فعالیت‌های قرآنی در سیزدهمین دوره از جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) بیش از گذشته توسعه داده شود، گفت: چند فعالیت جشنواره به صورت همایش‌های علمی پژوهشی با موضوع‌های قرآنی برگزار خواهد شد.

مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) افزود: در جشنواره سال جاری بخش قابل توجهی از دانشگاهیان کشور با ما همکاری خواهند داشت همچنین وزارت علوم تحقیقات و فناوری همکاری‌های خوبی با ما آغاز کرده‌ که از موارد قابل توجه این دوره از جشنواره است.

وی در پاسخ به این سؤال که به نظر شما کدام بخش از زندگی امام رضا(ع) در جامعه ما مورد غفلت قرار گرفته است، اظهار کرد: اینکه در جامعه بتوانیم مبارزه با ظالم، دفاع از مظلوم و تعامل مناسب با آحاد مردم داشته باشیم موارد مهمی است که باید از مکتب اهل بیت(ع) بیاموزیم بر روی آنها بیشتر کار کنیم.

جعفری در پایان گفت: اگر فرض بگیریم که تعالیم الهی در جایگاه یک قله است، باید بپذیریم که زندگی ما در دامنه کوه قرار داشته و ما تا رسیدن به قله فاصله زیادی داریم و باید تلاش کنیم؛ هر کس تلاش بیشتری کرد زودتر به قله می‌رسد.

مهندس جعفری بازدید : 141 پنجشنبه 25 دی 1393 نظرات (0)

%d8%a8%d9%88%d8%af%d8%ac%d9%87-%db%b9%db%b4-%d9%88-%d8%a8%d8%b1%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%b4%d8%b4%d9%85-%d8%aa%d9%88%d8%b3%d8%b9%d9%87%d8%9b-%d9%81%d8%b1%d8%b5%d8%aa%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d9%82%d8%a7%db%8c-%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%ac%d8%a7%d9%85%d8%b9%d9%87

رحیم زارع، سخنگوی فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به ضرورت توجه به مقوله فرهنگ قرآنی در بودجه 94 و برنامه ششم توسعه، گفت: با توجه به نامگذاری سال جاری به عنوان «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» در بودجه 93، بودجه فرهنگی به صورت شایسته‌ای در نظر گرفته نشد به همین جهت با موقعیتی روبرو شدیم که به اصطلاح «سلاح داشتیم و فشنگ نبود».
وی اظهار کرد: این انتظار را داشتیم که برای بخش فرهنگی متمم بودجه در نظر گرفته شود تا با افزایش اعتبارات در این حوزه به گسترش فعالیت‌ها در این زمینه دست یابیم که این اتفاق نیفتاد.
منتخب مردم آباده در مجلس خاطرنشان کرد: برای ارتقای حوزه فرهنگ قرآنی که زیربنای توسعه فرهنگی کشور است دو راه پیش رو داریم؛ یکی قانون بودجه 94 و دیگری برنامه ششم توسعه است که اجرای آن از سال 95 آغاز خواهد شد.
وی در مورد لایحه بودجه 94 گفت: با توجه به شرایط امروز جامعه لازم است اعتبارات بخش فرهنگی به ویژه توسعه فرهنگ قرآنی پررنگ دیده شود؛ زیربنای توسعه کشور بر محور مثلث فرهنگ، اقتصاد و سیاست است که رأی این هرم فرهنگ قرار دارد، لذا ضرورت دارد در برنامه‌ها و قوانین به این موضوع به صورت ویژه‌ای پرداخته شود.
زارع افزود: مجلس نیز این آمادگی را دارد که دولت را در تقویت اعتبارات فرهنگی و اولویت‌بندی برنامه‌ها همکاری و همراهی کند.
سخنگوی فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس همچنین تصریح کرد: علاوه بر موضوع بودجه 94، برنامه ششم توسعه را نیز در پیش داریم که می‌تواند در زمینه توسعه فرهنگ قرآنی تأثیرگذار باشد.
وی با اشاره به عدم تحقق موضوعات قرآنی برنامه پنجم توسعه گفت: یکی از آسیب‌های برنامه پنجم توسعه این بود که کیفی در نظر گرفته شده بود و شاخصی برای اندازه‌گیری برنامه‌ها و فعالیت‌ها وجود نداشت در حالی‌که برنامه‌های این‌چنینی اگر به سمت کمی‌سازی نروند و قابلیت اندازه‌گیری نداشته باشد، نمی‌توان گفت که چه کارهایی انجام شده و قرار است به کدام سمت برود؛ در مورد برنامه‌های قرآنی برنامه پنجم نیز با توجه به تغییر دولت کار خاصی صورت نگرفت.
این نماینده مجلس نهم تصریح کرد: برای تدوین برنامه ششم توسعه به نظر می‌رسد لازم است شاخص‌هایی در نظر گرفته شود، از جمله اعتلای فرهنگ، ترویج سبک زندگی اسلامی، استقرار کامل نظام سلامت، رشد کمی و کیفی جمعیت، استحکام خانواده، حاکمیت انضباط اجتماعی، تحقق نقشه مهندسی فرهنگی کشور با محوریت قرآن، گسترش اقتصاد فرهنگ و متناسب سازی فرهنگ اقتصادی با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی.
زارع افزود: در حوزه امور فرهنگی نیز فرهنگ قانون‌گرایی، مسئولیت‌پذیری، حقوق شهروندی، احترام به کرامت انسانی، خلق ثروت، پرهیز از اسراف و در مجموع ارتقای فرهنگ ایرانی ـ اسلامی نیز از مواردی است که لازم است در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گیرد.

مهندس جعفری بازدید : 139 شنبه 20 دی 1393 نظرات (0)

%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d9%85%d8%b3%d8%aa%d9%85%d8%b1-%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9%d8%a7%d9%86-%d8%a8%d8%a7-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86%d8%8c-%d8%b2%d9%85%db%8c%d9%86%d9%87%e2%80%8c%d8%b3%d8%a7%d8%b2-%d8%a8%d8%b1%d9%82%d8%b1%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%a7%d9%86%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d8%aa%d8%b9%d8%a7%d9%84%db%8c%d9%85-%d8%a2%d9%86-%d8%a7%d8%b3%d8%aa

حسن فلاحیان، مدیر مؤسسه قرآنی خاتم‌الانبیا(ص) ماهشهر در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، از فعالیت‌های قرآنی این مؤسسه در حوزه آموزش‌های قرآنی به مقاطع مختلف سنی خبر داد و گفت: در حال حاضر دوره‌های قرآنی آموزش سطح 1 و 2 تجوید قرآن کریم، آموزش نونهالان و دوره نقاشی در این مؤسسه برای قرآن‌آموزان در حال برگزاری است.

مدیر مؤسسه قرآنی خاتم‌الانبیا(ص) ماهشهر با اشاره به برخی از آموزش‌های قرآنی نونهالان، ادامه داد: نونهالان قرآنی در مؤسسه قرآنی خاتم‌الانبیا(ص) ماهشهر، آموزش‌های قرآنی را در قالب حفظ سوره‌های کوچک جزء 30، آموزش احادیث، شعر و آموزش‌ نقاشی می‌گذرانند.

فلاحیان اظهار کرد: کودکان در سنین پایین در شرایطی هستند که به هر سمت و سویی جهت داده شوند، به آن سمت هدایت می‌شود و شخصیت آنها در آن حوزه شکل می‌گیرد؛ حال چه اینکه حوزه مذکور نمودی از کمال و یا جهت عکس آن باشد.

وی بر آموزش مستمر کودکان در حوزه قرآن تأکید کرد و گفت: انس کامل با قرآن کریم تنها زمانی برای بچه‌ها محقق می‌شود که آنها به طور مستمر با قرآن و تعالیم آن در ارتباط باشند.

حلافیان با اشاره به دیگر دوره‌های قرآنی این مؤسسه گفت: کلاس قرآن سطح 1 و 2 تجوید ویژه بانوان در دو مقطع سنی بزرگسال و نوجوانان و جوانان در حال برگزاری است و دوره دیگر تجوید سطح 2 آموزش قرآن نیز اختصاص به دانش‌آموزان پسر مقطع ابتدایی دارد.

به گفته وی بیش از 90 قرآن‌آموز در دوره‌های قرآنی مؤسسه قرآنی خاتم‌الانبیا(ص) ماهشهر شرکت می‌کنند.

مهندس جعفری بازدید : 136 دوشنبه 15 دی 1393 نظرات (0)

%d9%85%d8%b3%d8%a7%d8%a8%d9%82%d8%a7%d8%aa-%da%a9%d8%b4%d9%88%d8%b1%db%8c-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%d8%a7%d9%88%d9%82%d8%a7%d9%81-%d8%af%d9%87%d9%87-%d8%a7%d9%88%d9%84-%d8%a7%d8%b3%d9%81%d9%86%d8%af-%d8%a8%d8%b1%da%af%d8%b2%d8%a7%d8%b1-%d9%85%db%8c%e2%80%8c%d8%b4%d9%88%d8%af

 

ولی یاراحمدی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) اظهار کرد: مرحله کشوری سی‌و‌هفتمین دوره مسابقات قرآن دهه اول اسفندماه به میزبانی استان آذربایجان شرقی، شهر تبریز برگزار می‌شود.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: حکم میزبانی استان آذربایجان شرقی از مرحله کشوری سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن توسط حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان شرقی ابلاغ شده و طی این حکم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدشهاب‌الدین حسینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان به عنوان دبیر مسابقات انتخاب شده است.
وی در ادامه گفت: در طول برگزاری مرحله کشوری مسابقات قرآن علاوه بر رقابت راه‌یافتنگان به مرحله کشوری در دو بخش بانوان و آقایان، برنامه‌های دیگری از جمله؛ محافل انس با قرآن کریم، برپایی نمایشگاه‌ قرآن و... نیز دنبال می‌شود.

مهندس جعفری بازدید : 135 چهارشنبه 10 دی 1393 نظرات (0)

%d8%a8%d8%b1%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%b3%d8%a7%d8%a8%d9%82%d8%a7%d8%aa-%d8%a8%db%8c%d9%86%e2%80%8c%d8%a7%d9%84%d9%85%d9%84%d9%84%db%8c-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%b4%d8%ac%d9%88%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%85%d8%b3%d9%84%d9%85%d8%a7%d9%86-%db%b6-%d8%af%db%8c-%d8%aa%d8%b4%d8%b1%db%8c%d8%ad-%d9%85%db%8c%e2%80%8c%d8%b4%d9%88%d8%af

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان شنبه، 6 دی‌ماه ساعت 10 با حضور حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی و رئیس مسابقات، مهدی فیض، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و نائب‌رئیس مسابقات، حمید صابرفرزام، دبیر مسابقات، همچنین فرزاد هوشیار، مدیرعامل برج میلاد تهران برگزار می‌شود.
در این نشست خبری که در دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی برگزار خواهد شد، جزئیات برنامه‌های پیش‌بینی شده برای پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان و همایش‌هایی که در حاشیه مسابقات برگزار خواهد شد با حضور مسئولان حاضر در نشست تشریح می‌شود.
یادآور می‌شود، پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان از 11 تا 14 دی‌ماه با حضور 80 داوطلب از 50 کشور جهان در دو رشته قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار می‌شود.

مرتضی فروتن تنها بازدید : 136 سه شنبه 09 دی 1393 نظرات (0)

از ولادت تا عرصه سياست 
ابوالقاسم اسماعيل بن عبّاد فرزند عباس ملقّب به صاحب و مشهور به صاحب بن عبّاد به سال 326 ق. در اصفهان ديده به جهان گشود. 
پدر و اجداد صاحب از بزرگان و سرشناسان اصفهان بوده و مرتبه وزارت داشتند. عبّاس پدر صاحب بدان مرتبه از بزرگي و احترام رسيده بود كه مردم او را شيخ امين مي گفتند. 
پدرِ صاحب و همسرش نهايت كوشش خود را در تربيت فرزند خود به كار بستند. اوّلين استادِ صاحب، پدرش عبّاد بود كه علاوه بر ايفاي وظايف پدري استادي مهربان و دلسوز براي وي به حساب مي آمد. صاحب پس از فراگيري مقدمات به تحصيل فقه، حديث، تفسير، كلام و ديگر علوم رايج پرداخت. 
پس از چندي كه او خود را از اساتيد و بزرگان اصفهان بي نياز ديد به ري كه از مراكز علم و ادب آن زمان بود مهاجرت كرد و در آن شهر به حلقه درس ابن عميد وزير دانشمند و شهير آل بويه پيوست. ابن عميد توانايي صاحب در انشاي متون ادبي را مشاهده كرد و او را از نويسندگان مقام وزارت قرار داد. كارداني و توانايي صاحب در انجام اين امور، راه پيشرفت را بر او هموار ساخت تا آنجا كه چون ركن الدوله، فرزندش مؤيّد الدوله را به حكومت اصفهان منصوب كرد صاحب نيز در مقام دبيري او و نويسندگي وي به زادگاهش اصفهان بازگشت. 
مذهب صاحب 
بسياري از بزرگان به تشيّع و برخي به دوازده امامي بودن او تصريح كرده اند. سيّد بن طاووس، شيخ صدوق، علاّمه مجلسي، شيخ حرّ عاملي، شيخ بهايي، شيخ آقا بزرگ طهراني، شيخ عباس قمي، علامه اميني و بسياري ديگر از اين جمله اند. جز تصريح بزرگان، دقت در اشعاري كه از صاحب باقي مانده و شور و شوق او به ولايت و دوستي ائمه معصومين - عليه السّلام - بهترين شاهد بر تشيع اين شخصيت بزرگ است، به نمونه ذيل دقت كنيد: 
ابا حسنٍ لو كان حبّك مدخلي 
جهنم، ان الفوز عند جحيمها 
فكيف يخاف النار من هو مؤمن 
بأنّ اميرالمؤمنين قسيمها 
ابا حسن، اي امام همام، اگر دوستي تو مرا به دوزخ وارد سازد همانا كه آتش حجيم، رستگاري مرا در پي خواهد داشت. 
آنكس كه تو را تقسيم كننده بهشت و دوزخ داند چگونه از آتش آن هراسي دارد؟ 
اخلاق و سيره صاحب 
تحقيق در احوال و آثار بزرگان و نوابغ علم و ادب و بررسي سجايا و ملكات اخلاقي آنها، نقش بسزايي در شناساندن آنان ايفا مي كند، بررسي كتب و مدارك مربوط به احوال و شرح زندگي صاحب نشانگر آن است كه وي از مجلسي نيكو بهره داشته و به پشتوانه اخلاق پسنديده خود بزرگان علم و ادب و عموم مردم را شيفته خود نموده بود. 
كرم و جوانمردي از بارزترين صفات اخلاقي صاحب مي باشد و حكايات بسيار در اين باره از وي نقل شده است. او از تواضع و فروتني نيز بهره فراوان داشت و به ويژه سادات و دانشمندان را گرامي مي داشت. صاحب ضمن برخورداري از تواضع و فروتني از جلالت قدر و بزرگي نيز بهره برده بود. عفو و اغماض، فراست، شجاعت، و بسياري ديگر از محاسن اخلاقي را مي توان در صاحب يافت. 
سياست و روش كشورداري 
هنگامي كه صاحب به مقام وزارت رسيد درصدد اصلاح امور برآمد و در اوّلين گام، بدعتهاي ناپسند و رسوم ظالمانه را برانداخت. او در اجراي عدالت و رفع ستم از مردم بسيار كوشا بود. وي همچنين آباد ساختن شهرها، مرمت و بازسازي ويرانيها و بناي آثار نيك را نيز مورد عنايت قرار مي داد؛ كه مي توان از رونق يافتن شهرهاي قزوين، كاشان، قم و اصفهان ياد كرد. صاحب به شهر قم كه در آن زمان پايگاه اصلي شيعيان بود توجه ويژه داشت. نويسنده تاريخ قم كه اين كتاب را به صاحب هديه كرده است مي گويد: نزد صاحب چزي گزيده تر از تصنيفي در اخبار شهر قم و اهل آن نيافتم. 
صاحب در دوران وزارت خود اقتصاد كشور و مردم را رونق بخشيد و دارايي خزانه دولت را به مرتبه اي عالي رساند. او به ورزش نيز توجه بسيار داشت و ورزشكاران را مورد تشويق خود قرار مي داد. كارهاي ديوان را جز به اهل فضل و دانش نمي سپرد و هر زمان آگاه مي شد كه فردي شايسته و كاردان بيكار مي باشد يك شغل از كساني را كه چند شغل داشتند، مي گرفت و به او واگذار مي كرد. 
علم آموزي و دانش گستري صاحب 
صاحب بن عبّاد در محيطي شيفته علم و ادب پاي به جهان گذارد و تا آخرين لحظات حيات دمي از علم آموزي و دانش گستري غفلت نورزيد. كوشش صاحب در آموختن، محدود به زمان معيّن نبود به گونه اي كه حتي پس از رسيدن به مقام وزارت نيز كسب علم و معرفت را فراموش نكرد. او چه در ايّام اقامت در شهرهاي اصفهان، بغداد و ري و چه در مسافرت هميشه با برخي از دانشمندان و بزرگانِ علم همراه بود و حتّي درمأموريتهاي نظامي نيز مجلس بحث و گفتگو تشكيل مي داد. 
فراهم آوردن زمينه هاي گسترش علم در ميان عموم مردم از سياستهاي مهمّ صاحب در دوران وزارت بود. او در پي اين مهم دانشمنداني را از بغداد به اصفهان و ري فرا خواند. صاحب مي دانست كه آباد شدن كشور و رونق اقتصاد در نخستين مرحله متوقف بر آن است كه مردم از زنجير جهل و ناداني رهيده، روشنايي دانش و فضيلت را درك كنند. 
صاحب به تأليفات اهل قلم عنايت و توجه ويژه داشت و هرگاه از تأليف كتابي جديد آگاهي مي يافت با سعي و كوشش فراوان نسخه اي از آن فراهم مي كرد و براي مطالعه در كتابخانه خويش قرار مي داد. او در نتيجه تلاش فراوان توانست كتابخانه اي عظيم و كم نظير تشكيل دهد. كتابخانه صاحب، بيشتر آثار و تأليفات علمي آن دوران را در بر داشت و دانشوران و نويسندگان متعدد از آن گنجينه ارزشمند استفاده مي بردند. مقدسي جغرافي دان پرآوازه و مشهور قرن چهارم، يكي از كساني است كه به تصريح خودش استفاده فراوان و بهره بسيار از كتابخانه بزرگ صاحب برده است. فهرست نام كتابهاي موجود در كتابخانه مذكور حاوي ده جلد و براي حمل كتابها به تعدادي زياد شتر نياز بود. به گفته برخي مدارك ميزان كتابهاي موجود در كتابخانه صاحب در ري، كه با قرن دهم ميلادي مقارن بوده است برابر مجموع كتابهاي موجود در كتابخانه هاي اروپا برآورد شده است. 
صاحب مقام بزرگان دين و علم و ادب را گرامي مي داشت و از احترام به آنان كوچك ترين مضايقه اي نمي كرد. برخي از بزرگان به خدمتش حاضر شده، در شمار همراهان او در مي آمدند و برخي ديگر با نامه نگاري به وي اظهار ارادت مي كردند؛ همانند صابي نويسنده مشهور آن دوران، سيّد رضي نيز قصيده هايي در بغداد سروده و صاحب را مدح گفته است. 
ابن عبّاد هر سال پنج هزار دينار به بغداد مي فرستاد تا بين فقها و ادبيان آن ديار تقسيم گردد. 
برخي از دانشمندان و ادبيان ملازم صاحب بدين قرار بودند: 
1. ابوالقاسم زعفراني. 2. ابوالقاسم بن أبي العلاء. 3. ابوالعباس ضبّي. 4. ابوسعيد رستمي. 5. ابودلف خزرجي. 6. ابومحمد خازن اصفهاني 7. بديع الزمان همداني و بسياري ديگر؛ ياقوت در معجم الأدباء مي گويد: صاحب بن عبّاد را پانصد شاعر صاحب ديوان مدح گفتند و از صاحب نقل شده كه گفته است مرا به صد هزار بيت فارسي و عربي مدح گفته اند. 
او دانشمندان و بزرگان مكّه و مدينه را نيز مورد الطاف خود قرار مي داد و هر سال با كاروان حجّاج براي هر يك به فراخور شأنش هدايايي مي فرستاد. 
حكايات و وقايع متعدد از روابط نيك صاحب بن عبّاد و بزرگان معاصرش در مدارك و مآخذ نقل شده كه حاكي از بزرگواري و ستايش معاصران او نسبت به صاحب بن عباد مي باشد. 
در يكي از اين وقايع هلال بن هارون صابي حرّاني نويسنده نامي عصر خود كه نزديك به نود سال در خدمت خلفا و وزرا متصدي ديوان رسائل بود و شعراي عراق او را همچون رؤسا مدح مي گفتند، در نامه اي كه خطاب به صاحب نوشته است مي گويد: 
هنگامي كه صحيفه ام را در دستان آورنده آن گذاردم، بر آن نامه بوسه زدم زيرا مي دانستم كه پس از وصول، چشمان مبارك تو بر آن خواهد افتاد. 
ثعالبي نيز در توصيف اهميت جلسات صاحب با ادبا و بزرگان مي گويد: 
در اين گونه مجالس ثمرات عقول و افكار و ذوقهاي مختلف بر صاحب عرضه مي شد و از نتايج اين اجتماعات بود كه سخن صاحب در فصاحت و بلاغت به مرز سحر رسيد و داخل در حدّ اعجاز گرديد و نظم و نثرش چون خورشيد در همه آفاق پرتو افكن شد و شرق و غرب را فرا گرفت. 
مقام علمي صاحب 
پشتكار و شوق صاحب به يادگيري علوم و فنون رايج در آن عصر، او را به فراگيري معارف گوناگون واداشت به گونه اي كه در بسياري از علوم صاحبنظر گرديد. 
صاحب در دانشهايي چون علوم قرآن و تفسير، حديث، كلام، لغت، نحو، عروض، نقد ادبي، تاريخ و طبّ تسلط و تبحّر داشت. 
الف. تأليفات 
آثار متعددي در زمينه علوم فوق از صاحب باقي مانده كه بدين شرح است: 
1. كتاب الإبانه (در علم كلام) 2. الأقناع (در عروض) 3. الأمثال السائره (در علوم ادبي) 4. التذكره (در كلام و اصول دين) 5. ديوان اشعار 6. رسائل صاحب (مباحث اخلاقي، اعتقادي و اجتماعي) 7. رساله اي در فضايل حضرت عبدالعظيم حسني - عليه السّلام - 8. رساله اي در علم طب 9. عنوان المعارف 10. الفرق بين الضاد و الظاء 11. الكشف عن مساويء شعر المتنبيء 12. المحيط (در علم لغت) 13. المنظومه الفريده. 
مؤلفاتي كه تمامي آنها در دست نيست عبارت اند از: 
14. الأنوار 15. الروزنامجه 16. السفينه 17. نهج السبيل 18. اسماء الله و صفاته 19. الاعياد و فضائل النيروز 20. الأمامه 21. تاريخ الملك و اختلاف الدول 22. التعليل 23. جوهره الجمهره 24. الحجر 25. الزيّديه 26. الشواهد 27. الفصول المهذّبه للعقول 28. القضاء و القدر 29. الوزراء 30. الوقف و الابتداء 31. الكافي في الترسل و برخي ديگر. 
ب. اساتيد صاحب 
از مشخصات تمامي اساتيد صاحب اطلاع دقيق در دسترس نيست. برخي از اساتيد مهم وي عبارت اند از: 1. عبّاد (پدر او) 2. ابن عميد 3. ابن فارس 4. ابوالفضل عباس بن محمد نحوي مشهور به صدام 5. ابوسعيد حسن بن عبدالله سيرافي 6. ابوبكر محمد بن يعقوب 7. قاضي ابوبكر احمد بن كامل 8. ابوزكريّا يحيي بن عدّي 9. ابوعمر صبّاغ. 
ج. شاگردان صاحب 
اسامي برخي از شاگردان او بدين شرح است: 
1. شيخ عبدالقاهر جرجاني 2. ابوبكر بن مقري 3. قاضي ابوطيب طبري 4. ابوالفضل محمد بن ابراهيم نسوّي شافعي 5. ابوبكر علي ذكواني. 
د. كتابهايي كه به نام صاحب نوشته شده و به او هديه گرديد 
1. عيون اخبار الرضا - عليه السّلام -: از شيخ جليل و فقيه عالي مقام صدوق - رحمه الله -. 
2. كتاب رجال، از حسين بن علي بن بابويه برادر شيخ صدوق. 
3. تاريخ قم، از حسن بن محمد قمي. 
4. لطايف المعارف، از ثعالبي (اديب مشهور) . 
5. الصاحبي، از ابن فارس. 
6. تهذيب، از قاضي عبدالعزيز جرجاني. 
7. الحجر، از ابوجعفر احمد بن أبي سليمان. 
سروده هاي صاحب 
صاحب در تمامي ابواب و فنون شعر از قبيل مدح، وصف، رثاء، هجاء، هذل، مواعظ و غيره اشعاري سروده و در هر فن قدرت طبع خود را با آوردن معاني نو و مضامين تازه و دقيق آشكار ساخته است. او اشعار متعددي در وصف ائمه و امام علي - عليه السّلام - و در بيان مقام والاي آنان سروده است. صاحب در مدح اميرالمؤمنين - عليه السّلام - 27 قصيده سروده كه در هر يك از قصيده ها يكي از حروف به كار نرفته است. (صنعت حذف) قصيده بيست و هشتم كه از حرف واو خالي بود ناتمام ماند. ابن شهرآشوب در معالم العلماء صاحب را در شمار شعراي شيعي آورده و اشعاري از وي نقل كرده و او را از شعرايي دانسته كه در بيان تشيع و علاقه خود به خاندان اهل بيت رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - بي پروا بوده اند. 
نثر صاحب 
صاحب در فن نويسندگي و كتابت نيز مهارتي عجيب داشت و در اين زمينه خود دارنده سبك و روش بود. ثعالبي منشأت صاحب را از حيث زيبايي لفظ و معني به سرحد سحر و اعجاز نزديك مي دانست. صاحب نوشته هاي خود را به آيات قرآن، امثال و پندها و كلمات و اشعار شعراي مشهوري مزيّن مي ساخت. جمله ايّها القاضي بِقُمْ قد عَزلناك فَقُمْ 
اي قاضي شهر قم، همانا تو را از قضاوت بركنار نموده ايم، پس از جاي خود برخيز، از جمله هاي ادبي مشهور صاحب است. توقيعات متعدد صاحب نيز از ديگر نشانه هاي فصاحت و بلاغت و مهارت او در فنون ادبي مي باشد. 
صاحب و زبان فارسي 
برخي گمان مي كنند صاحب با ترجيح ادبيات عرب بر ادبيات فارسي تعصب به خرج مي داده است و حال آنكه بررسي احوال او اين باور را تكذيب مي كند. بهترين شاهد و دليل ما، ارتباط صاحب با شعراي پارسي گويي همچون منطقي بندار رازي غضائري و جنيدي و احترام ويژه صاحب و تكريم آنان مي باشد. 
تحقيق و تأمل در آنچه مدارك گفته اند نشان مي دهد كه صاحب هيچ گاه با زبان فارسي و فارسي زبانان مخالف نبوده است، بلكه وي با نژاد پرستي و كفر و بازگشت به مجوسيّت كه به بهانه دفاع از زبان فارسي انجام مي شد، دشمني مي ورزيد. او از ترويج و توسعه مجوسيّت نگران بود، بويژه كه در دولت آل بويه برخي بزرگان ديالمه بر كيش زردشتي باقي بودند و در منصبهاي مهم قرار داشتند و صاحب به دليل پاي بندي به دين و مذهب خود از آنها دلگير بود. از همين رو گاهي در بيان دلتنگي از آنها سخن مي گفت و نمي توان اين موضع گيري ها را مخالفت با زبان فارسي شمرد. 
غروب خورشيد 
تا تو اي ماه زير خاك شدي 
خاك را بر سپهر فضل آمد 
صاحب در اواخر عمر خويش، ناخوش و رنجور گشت و در بستر بيماري افتاد. او در بستر هم از مسائل كشور غافل نبود و از امور كشور با اطلاع مي شد. مردم در ايام بيماري به عيادت او رفته، براي بهبودي اش روزي دوبار مقابل سراي او به درگاه خداوند دعا مي كردند. ولي صاحب كه از زندان تن به تنگ آمده، مشتاق لقاي پروردگار خود بود سرانجام در شب جمعه 24 صفر سال 385 ق. جان به پروردگار خويش تسليم كرد و روح متعالي به سراي باقي شتافت. بامدادان مردم ري از ارتحال وزير باوفاي ديار خويش باخبر شدند. تمامي بازارهاي شهر بسته گرديد و دروازه هاي ري به هم آمد. جمعيتي انبوه در تشييع پيكر صاحب گرد آمدند. ابوالعباس ضبّي از دانشمندان ري كه شاگرد صاحب بود بر پيكر استاد نماز خواند. فخرالدوله و سران سپاه در حالي كه جامه سياه بر تن داشتند در مراسم عزاي آن وزير دانشمند، شركت داشتند. مدتي تابوت صاحب در خانه اش در ري نهاده شد و سرانجام با شكوه و تجليل فراوان به اصفهان انتقال داده و در زادگاهش به خاك سپرده شد. از آن پس مقبره صاحب زيارت گاه خاصّ و عام گرديد و همه ساله افراد زيادي از شيفتگان اهل بيت - عليه السّلام - مقبره صاحب را زيارت و حاجات خود را در جوار مرقد او از خداوند طلب مي كنند. (مرقدش درميدان طوقچي، جنب مزار آيت الله طيّب واقع است.) 
خبر ارتحال وزير دانشور و دين پرور شيعه به سرعت در تمامي مراكز مهم جهان همچون بغداد و اصفهان انتشار يافت. دلسوختگان و آنان كه از عمق فاجعه خبر داشتند آلام دروني و اندوه قلبي خويش را در اشعاري بر زبان آورده، مراثي جانسوزي در رثاي اين شخصيت فرزانه جهان اسلام سرودند. سيد رضي شخصيت گرانقدر اسلام كه معاصر صاحب بود 112 بيت در رثاي صاحب از خود به يادگار گذاشت و ابوالفتح عثمان بن جنّي شرحي بر آن ابيات در يك جلد تأليف نمود. 
در عظمت شخصيت صاحب بن عبّاد همين بس كه علامه اميني در شأن او مي فرمايد: او از كساني است كه شرح حال نويس هر اندازه اديب و سخندان باشد از بيان فضايل و مكارم او ناتوان بوده، زبانش در كام مي خشكد. 
. وفيات الاعيان، ابن خلكان، ج 1، ص 206؛ شذرات الذهب، ابن عماد حنبلي، ج 3، ص 115. 
. صاحب بن عباد، شرح حال و آثار، احمد بهمنيار، ص 37؛ معجم الادباء، ياقوت حموي، ج 6، ص 221. 
. براي آگاهي كامل از اشعار صاحب ر. ك: الغدير، علامه اميني (ترجمه) ، ج 7، ص 103؛ اعيان الشيعه، ج 3، ص 353، يتيمه الدهر، ثعالبي، ج 3، ص247. 
. صاحب بن عباد، شرح حال و آثار، ص 72. 
. همان، ص 68، 70. 
. همان، ص 68. 
. همان، ص 143. 
. همان. 
. صاحب بن عباد حياته و ادبه، ص 154، 169 و 125؛ معجم الادباء، ج 6، ص 252 و 278. 
. معجم الادباء، ج 6، ص 260؛ الغدير، ج 7، ص 87؛ صاحب بن عباد حياته و ادبه، ص 197؛ صاحب بن عباد، شرح احوال و آثار، ص 21. 
. وفيات الاعيان، ج 3، ص 228. 
. اعيان الشيعه، ج 3، ص 351؛ صاحب بن عباد، شرح احوال و آثار، ص 120. 
. همان. 
. اين جمله را صاحب به قاضي شهر قم كه تخلّف ورزيده و رشوه ستانده بود، نوشته است. (ر. ك: صاحب بن عباد شرح احوال و آثار، ص 194، 200) . 
. توقيع، جوابي است كه بزرگان در ذيل نوشته هاي دادخواهان و كساني كه به آنها عريضه تقديم مي داشتند مي نوشتند. توقيع با عبارتي موجز و مختصر كه از فصاحت و بلاغت برخودار بود نوشته مي شد. 
. همان، ص 102.

مرتضی فروتن تنها بازدید : 158 سه شنبه 09 دی 1393 نظرات (0)

جاده ی موفقیت سر راست نیست 

 

پیچی وجود دارد به نام شکست 

 

دور برگردانی به نام سردرگمی 

 

سرعت گیر هایی به نام دوستان 

 

چراغ قرمز هایی به نام دشمنان 

 

چراغ احتیاط هایی به نام خانواده 

 

تایر های پنچری خواهید داشت به نام شغل 

 

اما اگر یدکی به نام عزم داشته باشید 

 

موتوری به نام استقامت 

 

و راننده ای به نام خدا 

 

به جایی خواهید رسید که موفقیت نام دارد.

مرتضی فروتن تنها بازدید : 147 سه شنبه 09 دی 1393 نظرات (0)

چرا سوره توبه ((بسم الله)) ندارد؟

پاسخ این سوال را چگونگی شروع این سوره به ما میدهد، زیرا این سوره در واقع با اعلان جنگ با دشمنان پیمان شکن، و اظهار برائت و بیزاری و پیش گرفتن یک روش محکم و سخت در مقابل آنان آغاز شده است، و روشنگر خشم خداوند نسبت به این گروه است و با ((بسم الله الرحمن الرحیم)) که نشانه صلح و دوستی و محبت و بیان کننده صفت رحمانیت و رحیمیت خداست، تناسب ندارد.

 

مرحوم طبرسی از امام علی (ع) چنین نقل میکند:" لم تنزل بسم الله الرحمن الرحیم علی راس سوره برائه، لان بسم الله للامان و الرحمه و نزلت برائه لرفع الامان والسیف فیه!"

 

گروهی نیز معتقدند چون این سوره در حقیقت دنباله سوره انفال است، زیرا در سوره انفال پیرامون پیمانها سخن گفته شده، لذا((بسم الله)) در میان این دو ذکر نشده است.

 

مرحوم طبرسی  از امام صادق(ع) چنین نقل میکند که فرمود: "النفال و برائه واحده."

 

و هیچ مانعی ندارد که علت ترک ((بسم الله)) هردو موضوع باشد، که به یکی در روایات نخست و به دیگری در روایات دوم اشاره شده است.

 

تفسیرنمونه، جلد هفتم،ص۲۷۳

مرتضی فروتن تنها بازدید : 149 دوشنبه 08 دی 1393 نظرات (0)

همزمان با آغاز ربیع‌الاول رادیو قرآن مسابقه بزرگ «آیات و نغمات نبوی» را در موضوع مدح پیامبر اعظم(ص) برگزار می‌کند.

خبرگزاری فارس: مسابقه بزرگ «آیات و نغمات نبوی» برگزار می‌شود

همزمان با آغاز ماه ربیع‌‏الاول و سالروز ولادت با سعادت رسول مهربانی و رحمت، حضرت محمد مصطفی(ص)، رادیو قرآن مسابقه بزرگ «آیات و نغمات نبوی» در موضوع مدح پیامبر اعظم(ص) را برپا و از همه دوستداران قرآن کریم شامل قاریان، گروه‏های تواشیح و مدیحه‏‌سرایی و مبتهلان دعوت می‏کند تا با ارسال آثار خود در این طرح فراگیر و ملی شرکت کنند.

 

شرایط عمومی

 

هر یک از اشخاص و یا قاریان، گروه‏های تواشیح و مدیحه‏سرایی و نیز مبتهلان در سراسر کشور می‏توانند به صورت انفرادی و یا گروهی با ارسال آثار خود در مسابقه شرکت کنند.

 

اشخاص یا گروه‏ها می‏توانند متن مورد نظر خود را با سلیقه شخصی انتخاب کنند. البته این متن فقط باید در موضوع مدح پیامبر اعظم(ص) باشد و آثار ارسالی در خارج از این موضوع داوری نخواهد شد.

 

اشخاص یا گروه‏ها باید علاوه بر شرکت در بخش متن آزاد (بند شماره 2)، در بخش ویژه نیز یکی از متون این بخش (در پایان شیوه نامه ذکر شده است) را انتخاب و همزمان ارسال کنند.

 

استفاده از هرگونه آلات موسیقی ممنوع و موجب حذف اثر از مرحله داوری خواهد شد.

 

مشخصات عمومی اثر شامل خواننده یا خوانندگان و آهنگساز به همراه تلفن و ایمیل باید ضمیمه اثر ارسالی باشد. آثاری که فاقد مشخصات و معرفی باشند از مرحله داوری حذف خواهند شد.

 

زمان آثار ارائه شده با احتساب تکرار در متن باید در چارچوب زمان‌بندی اعلام شده که در بندهای بعدی توضیح داده خواهد شد باشد.

 

آثار ارسالی می‏توانند فقط در زبان‏های فارسی، عربی و یا هر دو (مُلَمَع) باشند و اثر با سایر زبان‏ها در داوری شرکت داده نخواهند شد.

 

زمان برگزاری مسابقه از روز سوم دی‌ماه تا 12 بهمن‌ماه سال جاری مصادف با آغاز جشن‏های دهه فجر انقلاب اسلامی است.

 

زمان اعلام برگزیدگان همزمان با 22 بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، مقارن با تأسیس شبکه رادیویی قرآن به پیشنهاد و دستان مبارک مقام معظم رهبری (رئیس جمهوری وقت) در سال 1362 است.

 

رادیو قرآن مجاز است از آثار ارسالی به هر طریق که مایل باشد در پخش از طریق آنتن شبکه و یا فضای مجازی بهره‌‏برداری کند.

 

هیئت داوران

 

احمد لیایی، سرپرست هیئت داوران و داور بخش صوت، احمد ابوالقاسمی داور لحن، هادی آرزم داور حسن اجرا و هماهنگی، سیدعباس انجام داور متن و اداء.

 

جوایز

 

به پنج نفر و یا گروه برتر در این مسابقه جوایز نقدی به ترتیب از 5 میلیون تومان (رتبه اول) تا یک میلیون تومان (رتبه پنجم) پرداخت خواهد شد.

 

روش ارسال آثار

 

علاقه‌مندان شرکت در مسابقه می‌توانند آثار خود را از طریق یکی از روش‌های زیر به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند؛

 

بارگذاری (آپلود) در سایت رادیو قرآن

 

ارسال به پست الکترونیکی رادیو قرآن به آدرس radioquran@irib.ir

 

ارسال لوح فشرده آثار به آدرس پستی؛ تهران خیابان ولیعصر(عج) خیابان بلال سازمان صدا و سیما، ساختمان شهدای رادیو، طبقه چهارم، اتاق شماره 36، روابط عمومی رادیو قرآن صندوق پستی 5463-19395

 

بدیهی است آثاری که پس از تاریخ 12 بهمن‌ماه 1393 به دبیرخانه جشنواره برسد، در مسابقه شرکت داده نخواهند شد.

 

 

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت رادیو قرآن مراجعه کنند.

مرتضی فروتن تنها بازدید : 151 دوشنبه 08 دی 1393 نظرات (0)

قاری بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به تهاجم فرهنگی و وجود جذابیت‌هایی همچون فضای مجازی، خواستار ایجاد جذابیت بیشتر جلسات قرآن شد و گفت: برای تحقق این امر نیازمند همکاری همه‌جانبه مسئولان مساجد هستیم.

خبرگزاری فارس: محافل قرآنی با جذابیت بیشتری برگزار شود/ لزوم همکاری متولیان مساجد با اساتید

مهندس جعفری بازدید : 137 جمعه 05 دی 1393 نظرات (0)

%d9%86%d8%ae%d8%b3%d8%aa%db%8c%d9%86-%d9%87%d9%85%e2%80%8c%d8%a7%d9%86%d8%af%db%8c%d8%b4%db%8c-%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%ac%d9%87%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85-%d8%af%d8%b1-%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87-%d9%85%d8%b0%d8%a7%d9%87%d8%a8-%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85%db%8c-%d8%a8%d8%b1%da%af%d8%b2%d8%a7%d8%b1-%d9%85%db%8c%e2%80%8c%d8%b4%d9%88%d8%af

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، نخستین هم‌اندیشی دانشگاه‌های مهم جهان اسلام روز شنبه ششم دی‌ماه با حضور هشام قریسه، رئیس دانشگاه الزیتونه تونس و برخی دانشگاه‌های مهم کشور در دانشگاه مذاهب اسلامی تهران برگزار خواهد شد.
در این نشست که مسئولان برخی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور از جمله دانشگاه قم، دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه  و دانشگاه علوم و فنون قرآن کریم تهران نیز حضور دارند، درباره برخی مسائل مهم جهان اسلام از جمله «طائفه‌گرایی، مبارزه با افراطی‌گری و جریان‌های تندرو تکفیری» بحث و تبادل نظر خواهد شد.
بر اساس این گزارش، این نشست‌ها در آینده نیز با حضور دیگر دانشگاه‌های مهم کشورهای اسلامی تداوام خواهد داشت.
همچنین رئیس دانشگاه الزیتونه تونس با سفر به جمهوری اسلامی ایران و سخنرانی در دانشگاه مذاهب اسلامی، با برخی از مقامات کشورمان از جمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز دیدار خواهد کرد.
هم‌اندیشی مهم دانشگاه‌های جهان اسلام روز شنبه هفته آینده از ساعت 8:30 الی 12 در سالن همایش‌های شهید ماموستا شیخ‌الاسلام دانشگاه مذاهب اسلامی در تهران برگزار می‌شود.
یادآور می‌شود، از دانشگاه الزیتونه تونس به‌عنوان یکى از قدیمى‌ترین دانشگاه عربى اسلامى یاد مى‌شود  که در سال ١١٦ قمرى (٧٣٤ میلادى) تأسیس شده  و با داشتن پژوهشکده‌هاى مختلف اصول دین، الهیات، تاریخ، تمدن و شریعت اسلامى، از جمله مهم‌ترین و مؤثرترین دانشگاه‌هاى جهان اسلام به‌شمار مى‌رود.

مهندس جعفری بازدید : 144 چهارشنبه 03 دی 1393 نظرات (0)

%d9%88%d8%a7%da%a9%d9%86%d8%b4-%d8%b9%d9%84%d9%85%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d9%84%d8%a7%d8%b2%d9%87%d8%b1-%d8%a8%d9%87-%d8%a7%d9%86%d8%aa%d8%b4%d8%a7%d8%b1-%d9%86%d8%b3%d8%ae%d9%87%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d8%ad%d8%b1%db%8c%d9%81%e2%80%8c%d8%b4%d8%af%d9%87-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%86%d8%aa

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «صدی البلد»، اقدام برخی افراد در انتشار نسخه‌های الکترونیک تحریف‌شده از قرآن کریم در شبکه‌های اجتماعی، جنجال‌های زیادی میان شهروندان مصری ایجاد کرده است.
در واکنش به این اقدام، «اسماعیل شاهین»، استاد الهیات دانشگاه الازهر مصر تصریح کرد: مواجه با تحریف قرآن کریم یک امر واجب و وظیفه تمامی مسلمانان است.
وی افزود: الازهر باید برای مواجه با این امر خطیر به‌صورت جدی و عملی اقدام و نقش فعالی در این زمینه ایفا کند.
اسماعیل شاهین در ادامه با اشاره به پدیده انتشار نسخه‌های الکترونیک تحریف‌شده قرآن کریم در شبکه‌های اجتماعی، تأکید کرد: مرکز اسلامی الازهر مصر باید با همکاری نهادهای ‌ذی‌ربط منابع انتشار این نسخه‌های تحریف‌شده را شناسایی و در این زمینه اطلاع‌رسانی کند.
«سعدالدین الهلالی»، استاد الهیات و علوم اسلامی دانشگاه الازهر مصر نیز در این باره گفت: خداوند متعال خود حافظ قرآن کریم از خطر تحریف است، همان‌طور که در آیه 9 سوره الحجر می‌فرماید: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ». 
وی با تأکید بر این که طرف‌های مسئول در مصر باید به رسالت خود در زمینه حفظ قرآن کریم  عمل کنند، گفت: شهروندان نیز باید در یافتن نسخه‌ اصلی قرآن کریم بیشتر دقت کنند.
«احمد کریمه»، استاد شریعت دانشگاه الازهر مصر نیز عنوان کرد: ایجاد یک مرکز تخصصی قرآن کریم که بر انتشار قرآن‌های چاپی و الکترونیک نظارت داشته باشد، از اقدامات مهم برای مواجه با این پدیده خطرناک است.
احمد کریمه در پایان تأسیس مجمع قرآن کریم وابسته به مرکز اسلامی الازهر مصر جهت صدور نسخه‌های قرآن کریم با مهر الازهر را خواستار شد.

مرتضی فروتن تنها بازدید : 145 شنبه 29 آذر 1393 نظرات (1)

هفدهمین سوره‌ای است که بر پیامبر نازل شده است و امام باقر(ع) درباره آن می‌فرماید: هر کس این سوره مبارکه را در نمازهای فریضه و نافله‌اش بخواند، خداوند نماز و روزه او را قبول می‌کند.

خبرگزاری فارس: سوره‌ای که تلاوتش موجب قبولی نماز و روزه می‌شود

میثم مهدوی پور بازدید : 175 چهارشنبه 09 مهر 1393 نظرات (0)

۳- سوره: ۵۷ , آیه: ۴

اوست آن كس كه آسمانها و زمين را در شش هنگام آفريد آنگاه بر عرش استيلا يافت آنچه در زمين درآيد و آنچه از آن برآيد و آنچه در آن بالارود [همه را] مى‏داند و هر كجا باشيد او با شماست و خدا به هر چه مى‏كنيد بيناست

میثم مهدوی پور بازدید : 257 دوشنبه 07 مهر 1393 نظرات (3)

بسم الله الرحمن الرحيم

 فَإِنْ خِفْتُمْ فَرِجالاً أَوْ رُكْباناً فَإِذا أَمِنْتُمْ فَاذْكُرُوا اللَّهَ كَما عَلَّمَكُمْ ما لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ (البقرة/239)‏

پس اگر (از دشمن يا خطرى) بيم داشتيد، پياده يا سواره (به هر شكل كه مى‏توانيد نماز گزاريد) و آنگاه كه ايمن شديد خدا را ياد كنيد، همانگونه كه آنچه را نمى‏توانستيد بدانيد به شما آموخت.

92348 300x226 یک آیه ، یک تفسیر شماره 34 : ياد خدا

تفسير نور (حجت الاسلام و المسلمين قرائتى)‏

نكته‏ها:
در قرآن گاهى به جاى كلمه‏ى «صلوة»، كلمه «ذكر» گفته شده است، چنانكه درباره نماز جمعه مى‏فرمايد: «فاسعوا الى ذكر اللّه» به سوى ذكر خدا بشتابيد. و يا خداوند به موسى‏عليه السلام مى‏فرمايد: «اقم الصلوة لذكرى» نماز را بپادار تا ياد من باشى. در اين آيه نيز مراد از «فاذكروا اللّه» نماز است.

آرى، فلسفه و روح نماز، ياد خداوند است.
اين آيه اشاره به نماز خوف دارد كه در شرايط جنگى با احكام مخصوصى كه در فقه آمده است، اقامه مى‏شود.
در احاديث مى‏خوانيم كه پيامبرصلى الله عليه وآله در جنگ احزاب با اشاره نماز خواندند و حضرت على‏عليه السلام در بعضى از جنگ‏ها دستور مى‏دادند كه هنگام جنگ با ايماء و اشاره نماز بخوانند. امام كاظم‏عليه السلام در جواب شخصى كه پرسيد: اگر حيوان درنده‏اى به ما حمله كرد و وقت نماز تنگ بود چه كنيم؟ فرمودند: با همان وضعى كه داريد نماز بخوانيد، گرچه پشت به قبله باشد.(1)

پيام‏ها:
1- نماز، در هيچ حالى ساقط نمى‏شود. «فان خفتم فرجالا او ركبانا»
2- در اسلام عسر و حرج نيست. وقتى امكان استقرار بدن و يا ايستادن به سوى قبله و يا ساير شرايط نباشد، حذف مى‏شوند. «فرجالا او ركبانا»
3- نماز، شكر نعمت است. «فاذكروااللّه كما علّمكم»
4- بعضى از مسائل را انسان نمى‏داند، ولى مى‏تواند به تجربه بدست آورد. ولى بعضى از مسائل را انسان نمى‏داند و نمى‏تواند كه بداند، مگر از طريق وحى. «ما لم تكونوا تعلمون» ونفرمود: «لا تعلمون»
——————————
1) تفسير نمونه، ج‏2، ص 148 ونورالثقلين، ج‏2، ص‏239.

میثم مهدوی پور بازدید : 206 دوشنبه 07 مهر 1393 نظرات (0)

 

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّما يَعْمُرُ مَساجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ وَ لَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللَّهَ فَعَسى أُولئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ (التوبة/18)‏

مساجد خدا را تنها كسانى بايد آباد كنند كه به خدا و روز قيامت ايمان دارند و نماز را به پا داشته و زكات مى‏ پردازند و جز از خدا نمى‏ ترسند. اميد است كه آنان از ره‏يافتگان باشند.

masjed 300x225 یک آیه ، یک تفسیر شماره 17 : مساجد سنگر مومنان

تفسير نور (حجت الاسلام و المسلمين قرائتى)‏

نکته‏ ها :

مسجد، پايگاه مهّم عبادى و اجتماعى مسلمانان است. بنابراين، هم متولّيان آن بايد صالح و پاك باشند و هم برنامه ‏هايش سازنده و تربيت كننده، هم بودجه‏ اش مشروع و حلال باشد و هم مسجديان اهل تقوا و خدايى و مورد تكريم. وگرنه اگر سازندگان مساجد، جبّاران و سلاطين باشند و پيش نمازان، افراد بى‏ سواد و ترسو و خادمان نيز وارفتگان بى‏ حال، طبعاً مساجد از هدف اصلى خود كه آبادى معنوى است، دور خواهند ماند.

به گفته ‏ى مرحوم فيض كاشانى در تفسير صافى، تعمير مسجد شامل مرمّت، نظافت و فرش كردن، روشنايى، تدريس و تبليغ مى‏ شود.

در قرآن 32 بار از زكات ياد شده كه 28 بار آن در كنار نماز بيان شده است.

 رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود: «اذا رأيتم الرّجُلَ يعتاد المسجدَ فاشهَدُوا له بالأيمان»(1) همين كه ديديد كسى به مسجد رفت و آمد مى‏ كند، به ايمان او گواهى دهيد.

در احاديث براى كسانى كه به مسجد رفت و آمد مى‏ كنند، بهره ‏هاى فراوان ذكر شده است، از جمله: پيدا كردن دوست و برادر دينى، آگاهى ‏هاى مفيد، ارشاد و دورى از گناه، برخوردارى از نعمت و رحمت الهى.(2)

 

پيام ‏ها :

1- توليت و تعمير مسجد شرايطى دارد:

الف: از جهت اعتقادى، ايمان به مبدأ و معاد. «آمن باللّه و اليوم الاخر»

ب: از نظر عملى، برپا داشتن نماز وپرداخت زكات. «اقام‏ الصلوة وآتى الزكوة»

ج: از جهت روحى، شجاعت و نفوذناپذيرى. «لم‏يخش الا اللّه» (اگر متولّى مسجد، شجاع باشد، مسجد نيز كانون حركت‏ هاى ضدّ ظلم خواهد بود)

2- وظيفه ‏ى متولّيان مساجد و تعميركنندگان آنها، رسيدگى به محرومان است. «انّما يعمر… آتى الزكوة»

3- ايمان از عمل جدا نيست، «آمن… و اقام» نماز از زكات جدا نيست، «اقام الصلوة و آتى الزكوة» و مسجد از انقلاب جدا نيست. «مساجد اللّه… و لم يخش»

4- با وجود ايمان، عمل صالح، نماز، زكات و شجاعت، باز هم مغرور نشويم، هنوز خطر انحراف وجود دارد. «فعسى اولئك من المهتدين»

منابع :

1) تفسير درّالمنثور.

2) وسائل الشيعه و تفسير درّالمنثور.

میثم مهدوی پور بازدید : 206 دوشنبه 07 مهر 1393 نظرات (0)

کسب رتبه دوم مسابقات بین‌المللی کشور روسیه توسط مهدی غلام‌نژاد

به گزارش دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم، مهدی غلام‌نژاد از قاریان ممتاز کشورمان که توسط این کمیته جهت شرکت در مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن کریم به کشور روسیه اعزام شده بود، موفق به کسب مقام دوم شد.

مهدی غلام‌نژاد در مسابقات سراسری قرآن کریم در سال گذشته توانسته بود مقام چهارم را کسب نماید.

بنابر این گزارش، پانزدهمین دوره این مسابقات در روز شنبه 29 شهریور 92 (20 سپتامبر 2014) و در شهر مسکو در سالن کنسرتی «گراکوس سیتی هال» برگزار شد.

هرساله متسابقین از 30 کشور جهان به این مسابقات دعوت می شوند که سال‌های گذشته نیز جمهوری اسلامی ایران در این مسابقات نماینده داشته است.

میثم مهدوی پور بازدید : 173 دوشنبه 07 مهر 1393 نظرات (0)

 این هفته احمدی‌وفا و قاسمی تلاوت می‌کنند

 


شورای عالی قرآن: کرسی‌های اذانگاهی تلاوت شورای عالی قرآن، این هفته نیز با حضور قاریان ممتاز و برجسته جمهوری اسلامی ایران در دو مکان برگزار می‌شود.
کرسی تلاوت به سالگرد خود نزدیک می‌شود / این هفته احمدی‌وفا و قاسمی تلاوت می‌کنند

 


یکشنبه 6 مهر 93 محسن قاسمی در هفتاد و پنجمین کرسی تلاوت شورای عالی قرآن در مسجد بلال صدا و سیما به تلاوت آیات 5 تا 12 سوره مبارکه فاطر خواهد پرداخت.

دوشنبه 7 مهر 93 حمیدرضا احمدی‌وفا در صد و سی و دومین کرسی تلاوت شورای عالی قرآن در مجتمع امام خمینی(ره) به تلاوت آیات 51 تا 72 سوره مبارکه انبیاء خواهد پرداخت.

برنامه کرسی تلاوت اذانگاهی شورای عالی قرآن، دقایقی قبل از اذان ظهر آغاز می‌شود که پس از تلاوت قرآن، اذان نیز با صدای قاری مدعو اجرا می‌گردد و به صورت زنده از رادیو قرآن پخش خواهد شد.

کرسی‌های تلاوت شورای عالی قرآن با همکاری حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن، رادیو قرآن، مجتمع امام خمینی(ره)، ستاد اقامه نماز سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دانشگاه افسری امام علی(ع) و مجتمع فرهنگی بلال صدا و سیما برگزار می‌گردد.

میثم مهدوی پور بازدید : 177 دوشنبه 07 مهر 1393 نظرات (0)
1- سوره: ۷ , آیه: ۵۴ در حقيقت پروردگار شما آن خدايى است كه آسمانها و زمين را در شش روز آفريد سپس بر عرش [جهاندارى] استيلا يافت روز را به شب كه شتابان آن را مى طلبد مى‏پوشاند و [نيز] خورشيد و ماه و ستارگان را كه به فرمان او رام شده‏اند [پديد آورد] آگاه باش كه [عالم] خلق و امر از آن اوست فرخنده خدايى است پروردگار جهانيان
میثم مهدوی پور بازدید : 176 شنبه 05 مهر 1393 نظرات (0)

 بخشی از جریان «فارسی را پاس بداریم» مغرضانه است

%d8%a8%d8%ae%d8%b4%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%ac%d8%b1%db%8c%d8%a7%d9%86-%c2%ab%d9%81%d8%a7%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%b1%d8%a7-%d9%be%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c%d9%85%c2%bb-%d9%85%d8%ba%d8%b1%d8%b6%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%a7%d8%b3%d8%aa

مهدی دغاغله، کارشناس قرآنی مرکز طبع و نشر قرآن، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره حذف واژگان قرآنی از زبان فارسی گفت: با توجه به حضور مداوم در جامعه و ارتباط با دانشجویان، این احساس روز به روز در من تقویت می‌‌شود که جریان و حرکتی وجود دارد که باعث شده که شکافی که بین واژگان فارسی و عربی وجود دارد، هر روز بیشتر می‌شود و ما به جای اینکه واژگان قرآنی را بیش از پیش نشر و گسترش دهیم، به سمت دور شدن از واژگان قرآنی حرکت می‌کنیم.

وی افزود: مقایسه دست‌نوشته‌ها و شیوه نگارش گذشته‌های دور با زمان حاضر نشان می‌دهد که تفاوت فاحشی میان این دو وجود دارد و امروز شیوه نگارش ما فارسی‌تر است و در گذشته به کارگیری واژگان این گونه نبوده است و این تغییرات هم در ویراستاری مقالات، کتب درسی و ... به چشم می‌خورد. تبدیل طوس به توس، اطاق به اتاق و ... مثال‌هایی است از واژگانی که تغییر یافته‌اند.

دغاغله ادامه داد: «ط» یکی از حروف الفبای فارسی است، ما در فارسی کلمه «طهماسب» را «تهماسب» نمی‌نویسیم و روزی در زبان فارسی این حرف تلفظ می‌شد. اگر ما حروف «ط»، «ح»، «ع»، «ذ»، «ض» و ... را حذف کنیم، تعداد حروف فارسی 22 حرف می‌شود و این موضوع باعث نقص زبان و نوشتار فارسی است.

وی با بیان اینکه واژگان قرآنی را باید در جامعه بیشتر نشر دهیم، بیان کرد: به کار بردن واژه «آدینه» به جای «جمعه» از مثال‌های دیگری است که در جامعه امروز به ویژه در رسانه ملی گسترش یافته و بر این موضوع اصرار دارند و ظاهراً این حرکت، حرکت خوبی است. وقتی می‌گوییم «فارسی را پاس بداریم»، این زبان را باید از ورود واژه‌های بیگانه نظیر کامپیوتر، هلی‌کوپتر پاس بداریم و این بسیار خوب است. اما اینکه بیاییم کلماتی را که در قرآن آمده و مردم آنها را به کار می‌گیرند، برای پاسداشت زبان تغییر دهیم، حرکت خوبی نیست، هر چند هم زیر چتر این شعار باشد، مغرضانه می‌دانم.

دغاغله در ادامه گفت: یکی از سوره‌های قرآن به نام «جمعه» و یکی از روزهای هفته به نام جمعه است و تأکید بر واژه «آدینه» دور شدن از یک واژه قرآنی است؛ از این رو اشتراکاتی که در میان زبان فارسی و عربی وجود دارد، نباید حذف کنیم.

این کارشناس قرآنی تصریح کرد: این موضوع نه تنها سبب می‌شود که ما از قرآن به خاطر ارتباطی که با زبان عربی دارد، دور شویم، بلکه در فهم شعرهای شاعرانی چون حافظ و سعدی نیز دچار مشکل خواهیم شد و از ادبیات فارسی خودمان نیز فاصله می‌گیریم.

دغاغله درباره مشکلاتی که اینگونه تغییرات در آموزش قرآن کریم به کودکان ایجاد می‌کند، گفت: وقتی کلماتی مانند مصطفی، موسی، عیسی، مصلی، حتی و ... در برخی از متون که گرایش افراطی به ساده‌نویسی دارند، به شکل مصطفا، موسا، عیسا، مصلا و حتا ... نوشته می‌شود، کودکان در حین خواندن قرآن با شکل دیگری از نوشتار مواجه می‌شوند و این موضوع باعث بروز مشکل در امر آموزش نیز می‌شود

میثم مهدوی پور بازدید : 186 شنبه 05 مهر 1393 نظرات (0)

علیرضا سبحانی، سرپرست کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) اظهار کرد: نخستین حلقه اعضای کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع از جمهوری اسلامی ایران شب گذشته، چهارم مهر در طبقه سوم مسجدالحرام، روبه‌روی حجرالاسود تشکیل شد.

سرپرست کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع با اشاره به استقبال خوبی که از اجرای برنامه قاریان ایرانی در این حلقه صورت گرفت، گفت: در نخستین حلقه قرآنی ایرانیان که بنده نیز تلاوت داشتم، سیدعباس هاشمی، وحید وکیلی، سیدجواد حسینی و مهدی شایق نیز تلاوت داشتند.

%d9%86%d8%ae%d8%b3%d8%aa%db%8c%d9%86-%d8%ad%d9%84%d9%82%d9%87-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86%db%8c-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86%db%8c%d8%a7%d9%86-%d8%b4%d8%a8-%da%af%d8%b0%d8%b4%d8%aa%d9%87-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d8%b3%d8%ac%d8%af%d8%a7%d9%84%d8%ad%d8%b1%d8%a7%d9%85-%d8%aa%d8%b4%da%a9%db%8c%d9%84-%d8%b4%d8%af

وی افزود: همچنین، گروه تواشیح‌ «طه» که در کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع حضور دارند نیز در این حلقه قرآنی به اجرای برنامه پرداختند؛ در ادامه، تمامی اعضای کاروان قرآنی به جمع‌خوانی قرآن پرداختند.
سبحانی ادامه داد: در پایان نخستین حلقه اعضای کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران که از ساعت 22:30 تا 24 برگزار شد، سعید طوسی، قاری بین‌المللی به قرائت دعای ختم قرآن پرداخت.

%d9%86%d8%ae%d8%b3%d8%aa%db%8c%d9%86-%d8%ad%d9%84%d9%82%d9%87-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86%db%8c-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86%db%8c%d8%a7%d9%86-%d8%b4%d8%a8-%da%af%d8%b0%d8%b4%d8%aa%d9%87-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d8%b3%d8%ac%d8%af%d8%a7%d9%84%d8%ad%d8%b1%d8%a7%d9%85-%d8%aa%d8%b4%da%a9%db%8c%d9%84-%d8%b4%d8%af

وی عنوان کرد: از این پس تا پایان حضور کاروان قرآنی در مکه‌مکرمه هر شب یک حلقه قرآن از ساعت 22:30 تا 24 در طبقه سوم مسجدالحرام، روبه‌روی حجرالاسود برگزار خواهد شد.

سبحانی یادآور شد: طی حضور اعضای کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران در مکه‌مکرمه هر روز از ساعت 11 یک جلسه قرآن به منظور تلاوت یک جزء از قرآن در بعثه مقام معظم رهبری در مکه‌مکرمه برگزار می‌شود.

وی در پایان گفت: اعضای کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران هر روز در محافل انس و معرفت، محافل انس با قرآن و همایش‌های بعثه مقام معظم رهبری تلاوت می‌کنند.

تعداد صفحات : 3

اطلاعات کاربری
نظرسنجی
نظر شما در مورد وبسایت جامع قرآن و عترت چیست؟