loading...
وبسایت جامع قرآن و عترت
مرتضی فروتن تنها بازدید : 178 شنبه 14 بهمن 1391 نظرات (0)

به گزارش خبرنگار قرآنی خبرگزاری فارس، اعزامی به مازندران حجت‌الاسلام «علی محمدی» نماینده ولی‌فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امورخیریه در آیین افتتاحیه مسابقات قرآن کریم طی سخنانی با اشاره به رشد بالای شرکت‌کنندگان در مسابقات امسال گفت: سال گذشته 45 هزار شرکت‌کننده در مسابقات قرآن حضور داشتند اما امسال به لطف خدا و همت مدیران 920 هزار شرکت‌کننده در رشته‌های مختلف مسابقات قرآن کریم شرکت کردند اما با توجه به 75 میلیون نفر جمعیت که 50 میلیون نفر از آنها آماده فراگیری آموزه‌های قرآن هستند تعداد 920 شرکت‌کننده قابل تأمل است و باید در راستای رشد شرکت‌کنندگان گام برداشت.

محمدی اهداف برگزاری این مسابقات را حرکتی برای دفع رذایل از جامعه دانست و گفت: اهداف برگزاری مسابقات حرکتی برای دفع رذایل و خدمت جمعی برای تحقق اهداف قرآن کریم است. همچنین برندگان واقعی کسانی هستند که استعداد خود را در سایه قرآن کریم شناخته و به معارف قرآنی خود افزوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در مسابقات قرآنی دو نوع رقابت وجود دارد، گفت: در رقابت‌های مختلف انسان‌ها به دو صورت یعنی تکوینی و تشریعی از یکدیگر سبقت می‌گیرند.

سبقت تکوینی جایز نیست و کسی حق ندارد به این شکل از دیگری سبقت بگیرد اما سبقت تشریعی مجاز است و همواره به مردم توصیه شده همچنین سبقت تشریحی دو نوع است: سبقت ممدوح و سبقت مذموم.

سبقت ممدوح سبقت برای رضای خداست و همواره مورد مدح خدای متعال است مثل داستان «یوسف(ع)» و «زلیخا» که حضرت «یوسف(ع)» برای رضای خدا و فرار از گناه سبقت می‌گرفت اما طرف مقابل برای رسیدن به گناه سبقت می‌گرفت که خدا حضرت «یوسف(ع)» را مورد مدح خود قرار داد. اما سبقت مذموم سبقت بی‌حرکت است مانند اعمال قوم لوط که خداوند می‌فرماید: آیا دنبال کاری می‌شوید که کسی سبقتی در آن نداشت.

محمدی نتیجه مسابقات را در ظاهر کافی ندانست و گفت: نتیجه‌گیری از مسابقات در مقام نظریه‌پردازی و به صورت ظاهری کافی نیست و آنچه مهم است این است که گام برداشتن در حفظ و قرائت باید حرکتی برای رسیدن عمل به قرآن باشد همچنین مسابقه کاری است برای دوری از زشتی‌ها که باید نتیجه کار قرآنی بوده و شرکت‌کنندگان خود را از بدی‌ها دور کنند.

رئیس سازمان اوقاف، اقامه امر به معروف و نهی از منکر را از دیگر اهداف مسابقات دانست و گفت: اقامه امر به معروف و نهی از منکر برای ایجاد جامعه سالم از دیگر اهداف برگزاری مسابقات قرآن است و مدیران قرآنی و کسانی که در ابعاد قرآنی خدمت می‌کنند باید تلاش کنند آحاد جامعه را نیز با خود همراه کنند تا جامعه قرآنی شود.

وی رسیدن به مغفرت و نعمت الهی را دیگر از اهداف برگزاری مسابقات قرآن دانست و گفت: رسیدن به نعمات الهی و بهشت یکی دیگر از اهداف شرکت در مسابقات قرآنی است که اگر با سرعت و شتاب حرکت کنیم بهشت الهی برای ما آماده است.

وی برنده شدن در خود مسابقه را یکی دیگر از اهداف دانست و گفت: برنده شدن در مسابقه یکی دیگر از اهداف شرکت در رقابت‌های قرآنی است و باید همانگونه که با خود مسابقه می‌دهیم با دیگران نیز رقابت کرده و سعی کنیم از آنها سبقت بگیریم.

وی شکل‌گیری بیداری اسلامی در دنیای امروزی را یکی از آموزه‌های قرآن دانست و گفت: در سایه هدایت الهی شاهد شکل‌گیری بیداری اسلامی در سطح دنیا هستیم که این موضوع در بین مسلمانان و سایر ملل شکل گرفته این امری است که قرآن کریم نیز بشارت خود را داده است.

محمدی با اشاره به برگزاری 117 محفل انس با قرآن در سطح استان مازندران گفت: بر اساس تغییر در ساختار سازمان اوقاف و تشکیل مرکز امور قرآنی سطح کیفی مسابقات به صورت تخصصی افزایش یافته همچنین مراسم‌های دیگری در کنار مسابقات برگزار می‌شود که اجرای 117 محفل انس با قرآن کریم در سطح استان یکی از آنها است. همچنین امسال شاهد استقبال بیش از 100 هزار نفر از مسابقات و محافل و سایر برنامه‌های جنبی مسابقات بودیم.

رئیس سازمان اوقاف رعایت مساوات بین مسابقات برادران و خواهران را از دیگر دستاوردهای سال‌های اخیر سازمان اوقاف برشمرد و گفت: رعایت مساوات بین مسابقات برادران و خواهران به همراه خدماتی چون امکان ادامه تحصیل برای نخبگان قرآنی از دیگر دستاوردهای مسابقات قرآن کریم است. همچنین آشنایی با علوم و مفاهیم قرآن مدتی است به مسابقات اضافه شده که امسال مسابقات رشته مفاهیم با حضور 211 هزار نفر برگزار شد.

وی با اشاره به توصیه‌های مقام معظم رهبری به مسئولان کشور گفت: مقام معظم رهبری در یکی از سخنان خود خطاب به مسئولان کشور بیان کردند: مسئولان بدانند که یکی از کارهای اصلی آنها کار قرآنی است و به برکت امام، شهدا و عنایات مقام معظم رهبری امروزه شاهد تحقق این موضوع هستیم اما باید این مسئله به عنوان یک فرهنگ نهادینه شود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
نظرسنجی
نظر شما در مورد وبسایت جامع قرآن و عترت چیست؟